Ajankohtaista sivun pääkuva

Ajankohtaista arkisto

Tiedotearkistot: 2023, 2022, 2021, 20202019, 2018, 2017, 2016, 2015

Sisältöjulkaisija

angle-left Lapsiperheiden palvelutarpeen arviointi perheiden tukena – ”Olemme sitä varten, että selvitämme kaikenkokoisia huolia”
10.01.2024

Lapsiperheiden palvelutarpeen arviointi perheiden tukena – ”Olemme sitä varten, että selvitämme kaikenkokoisia huolia”

Siun soten lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnin yksikkö tarjoaa perheille neuvontaa ja ohjausta sekä apua ja tukea erilaisissa elämäntilanteissa. Kun lapsesta herää huoli, palvelutarpeen arvioinnin yksikön työntekijät auttavat. 

Lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnilla tarkoitetaan sosiaalihuollon ammattihenkilön tekemää arviointia perheen tuen tarpeesta. Tuen tarpeet voivat liittyä esimerkiksi lapsen kasvuun ja kehitykseen, vanhemmuuteen tai haastavaan elämäntilanteeseen. Arviointi voi käynnistyä useampaa reittiä pitkin. Perheenjäsenet voivat itse pyytää apua tilanteeseensa tai lähipiirissä voi herätä huoli perheestä. Kuka tahansa voi ottaa yhteyttä palvelutarpeen arvioinnin työntekijöihin, minkä jälkeen yhteistyössä perheen kanssa päätetään, tuleeko palvelujen tarvetta selvittää tarkemmin.

– Huoli lapsesta, nuoresta tai perheestä tulisi tuoda ilmi mahdollisimman matalalla kynnyksellä. Meidän tehtävämme on arvioida tilanne ja auttaa asiakasta ohjautumaan oikean tuen äärelle, johtava sosiaalityöntekijä Piritta Sinkkonen painottaa.

Pienimmät huolet voivat ratketa jo ensimmäisen yhteydenoton aikana. Jos perheellä on tarvetta yksittäiselle palvelulle, kuten lapsiperheiden kotipalvelulle tai kasvatus- ja perheneuvonnalle, voidaan palvelut aloittaa ilman laajempaa palvelutarpeen arviointia. Yhteydenotto ei automaattisesti tarkoita sosiaalihuollon asiakkuutta, vaan sosiaalihuollon palvelujen tarve arvioidaan yhdessä ammattilaisen kanssa.

Palvelutarpeen arvioinnissa luodaan yhteinen ymmärrys perheen kokonaistilanteesta. Tavoitteena on löytää yhdessä ratkaisuja, jotka tukevat perhettä parhaiten. Palvelutarpeen arviointi toteutetaan yksilöllisesti perheen tarpeet, toiveet ja mielipiteet huomioiden. 

– Palvelutarpeen arviointi on yhteistyötä perheen kanssa. Perheen mielipiteitä kuunnellaan esityksiä ja päätöksiä tehtäessä. Palvelutarpeen arvioinnissa voidaan tehdä yhteistyötä muiden lasta ympäröivien toimijoiden, kuten varhaiskasvatuksen tai koulun kanssa, Sinkkonen kertoo.

Palvelutarpeen arvioinnin keskiössä on lapsi. Lapsi on aina mukana, kun perheen palvelujen tarvetta arvioidaan. Lasta pyritään tapaamaan myös ilman vanhempia, mikäli se on lapsen iän puolesta mahdollista.

– Tehtävänämme on huolehtia, että lapsi tulee näkyväksi ja hänen etunsa huomioidaan palveluja suunniteltaessa. On ensiarvoisen tärkeää, että lapsi tietää, mihin hänellä on oikeus, sosiaaliohjaaja Sanni Tanskanen kertoo.

Perheen palvelujen tarve arvioidaan aina, kun lapsesta tai lapsen kasvuoloista herää huoli. Toisinaan se voi jännittää vanhempia tai muita perheenjäseniä. 

– Olemme usein se ensimmäinen kosketus sosiaalihuollon palveluihin. Avun pyytäminen tai työntekijän tapaaminen voi jännittää tai herättää huolta. On hienoa, kun saamme rakennettua luottamuksen perheen kanssa ja perhe kokee asioinnin päätteeksi, että tämä olikin positiivinen kokemus, sosiaaliohjaaja Anna-Maria Karppanen kertoo.

Lapsiperheiden palvelutarpeen yksikköön voi olla yhteydessä puhelimitse, Miunpalvelujen sähköisen ilmoituksen tai Omaolo-palvelun Muu yhteydenotto -lomakkeen kautta. Yhteystiedot löytyvät verkkosivuiltamme (Palveluihin hakeutuminen - siunsote.fi). Jos perheessä huomataan palvelujen tarvetta, ammattilaiset arvioivat yhdessä perheen kanssa, mistä palvelusta perhe hyötyisi ja kuka palvelun toteuttaa. Palvelutarpeen arviointi valmistuu kolmen kuukauden kuluessa yhteydenotosta. Arvioinnin jälkeen perhe ohjataan tarvittaessa kunnallisiin, kolmannen sektorin tai sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin. 

– Kannustan hakemaan apua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, mikäli arjessa lapsen kanssa ilmenee haasteita. Aina ei tarvitse pärjätä ja jaksaa yksin kaikkea. Olemme sitä varten, että selvitämme kaikenkokoisia huolia, Karppanen muistuttaa.

somejako

Yhteystiedot viestintä

Viestinnän yhteystiedot

viestinta(at)siunsote.fi

Tietopyynnöt:
kirjaamo(at)siunsote.fi

Viestintäjohtaja
Susanna Prokkola
puh. 013 330 8279
susanna.prokkola(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (perhe- ja sosiaalipalvelujen toimialue)
Juulia Hirvonen
puh. 013 330 9867
juulia.i.hirvonen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (ikäihmisten palvelujen toimialue)
Sari Jormanainen
puh. 013 330 4525
sari.jormanainen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (terveys- ja sairaanhoitopalvelujen toimialue)
Soile Asikainen
Puh. 013 330 4526
soile.asikainen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (verkkoviestintä)
Petriikka Ohtonen
puh. 013 330 4524
petriikka.ohtonen(at)siunsote.fi

Valokuvaaja
Antti Pitkäjärvi
puh. 013 330 4508
antti.pitkajarvi(at)siunsote.fi

Uutiskirjeet

Tilaa uutiskirjeitämme ja tiedotteita:

Tilaa tiedotteita RSS-syötteenä:

Kuulumisia Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelta 

Uutiskirjeeseen on koottu tietoa hyvinvointialueen ajankohtaisista asioista. 

Kohti Pohjois-Karjalan hyvinvointialuetta

Uutiskirje käsittelee Siun soten muuttumista kuntayhtymästä hyvinvointialueeksi. 

Omaishoidon uutiskirje

Uutiskirjeessä kerrotaan ajankohtaisia asioita Siun soten omaishoidosta.

Perhekeskusten terveiset

Uutiskirjeessä kerrotaan Pohjois-Karjalan perhekeskusten kuulumisia.

Työkykyohjelman uutiskirje

Uutiskirjeessä kerrotaan Siun soten työkykyohjelman 2020–2022 kuulumisia.

Uutiskirjeiden tietosuojaseloste (pdf)