Ajankohtaista sivun pääkuva

Ajankohtaista arkisto

Tiedotearkistot: 2023, 2022, 2021, 20202019, 2018, 2017, 2016, 2015

Sisältöjulkaisija

angle-left Tiimimallissa yhteys suoraan tutulle hoitajalle
01.06.2021

Tiimimallissa yhteys suoraan tutulle hoitajalle

Päähän koskee ja silmissä vilisee mustia pisteitä. Jätän yhteydenoton terveysasemalleni omalle yhteyshenkilölleni. 25 minuutin päästä puhelimeni soi. Tuttavallisesti minulta varmistellaan syntymäaikaa ja kysellään vointia. Kerron ongelmastani. Hoitaja konsultoi kuulemma samassa huoneessa olevaa lääkäriä ja odotan hetken linjalla. Saan heti ohjeet verenpaineseurannan aloittamisesta, tulosten toimittamisesta yhteyshenkilölle sekä soittoajan lääkärille lääkityksen tarkistusta varten. Kiitos ja hei.

Yllätyn kun oma yhteyshenkilöni vielä seuraavana päivänä soittaa ja kyselee vointia.

Näin voi yhteydenotto mennä, kun asiakas soittaa omalle yhteyshenkilölle tiimimallin mukaisesti toimivalle terveysasemalle. Tiimimallilla tarkoitetaan terveysasemien vastaanottotoiminnan uutta toimintamallia, joka perustuu moniammatilliseen tiimitoimintaan. Tiimiin voi kuulua hoitajien ja lääkäreiden lisäksi fysioterapian, mielenterveys- ja päihdepalvelujen, sosiaalipalvelujen sekä suun terveydenhuollon asiantuntijoita.

Tiimimalli on parantanut tavoitettavuutta
 

Sairaanhoitaja, tiimivastaava Juhapekka Soikkeli Kontiolahden terveysasemalta on saanut palautetta tiimimallista suoraan asiakkailta.

- Osa asiakkaista on hyvinkin tyytyväisiä, koska terveysasemalle saa nykyisin niin helposti yhteyden ja nimenomaan tutulle hoitajalle. Tiimimalli on parantanut merkittävästi tavoitettavuuttamme. Aikaisemmin takaisinsoittoon saattoi mennä kuusikin tuntia, nyt pyrimme soittamaan takaisin asiakkaalle puolessa tunnissa. Ennen jonoja ei juurikaan seurattu, nyt ennakoimme tilannetta ja seuraamme sitä reaaliajassa, Soikkeli kertoo

Siun sotelta suositellaan odottelemaan kärsivällisesti takaisinsoittoa yhteyshenkilöltä tavoitellun puolen tunnin vasteajan jälkeenkin. Odotus johtaa todennäköisemmin nopeampaan palveluun pääsyyn kuin uusi yhteydenotto.

 

Jokaiselle asiakkaalle nimetään oma yhteyshenkilö tiimimalliterveysasemilla, jonka yhteystiedot asiakas saa ottaessaan ensimmäistä kertaa yhteyttä terveysasemalleen toimintamallin muutoksen jälkeen.

- Tiedot voi kirjoittaa ylös puhelun aikana, mutta ne saa myös tekstiviestillä puhelun jälkeen. Mikäli tiedot häviävät, ne voi tarkistaa soittamalla omalle terveysasemalle. Toivomme, että asiakas on suoraan yhteydessä omaan yhteyshenkilöönsä kaikissa terveyteen liittyvissä asioissa, kommentoi palvelupäällikkö Johanna Ahvalo.

Tutkitusti tyytyväisiä asiakkaita
 

Siun sotessa asiakastyytyväisyystuloksia (NPS) saatiin vuonna 2019 vain terveysasemalla paikan päällä asioineelta. Nykyisin tyytyväisyyskysely lähtee jokaisesta yhteydenotosta. Jos vertaa vuoden 2019 NPS lukua, joka oli keskiarvoltaan 69, niin asiakaskokemus on noussut alkuvuoden 2021 osalta. Vuodelta 2020 ei ole asiakastyytyväisyyslukuja saatavilla, koska asiakaspalautejärjestelmä ei tuolloin ollut käytössä.

somejako

Yhteystiedot viestintä

Viestinnän yhteystiedot

viestinta(at)siunsote.fi

Tietopyynnöt:
kirjaamo(at)siunsote.fi

Viestintäjohtaja
Susanna Prokkola
puh. 013 330 8279
susanna.prokkola(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (perhe- ja sosiaalipalvelujen toimialue)
Juulia Hirvonen
puh. 013 330 9867
juulia.i.hirvonen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (ikäihmisten palvelujen toimialue)
Sari Jormanainen
puh. 013 330 4525
sari.jormanainen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (terveys- ja sairaanhoitopalvelujen toimialue)
Niina Vatanen
Puh. 013 330 4526
niina.vatanen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (verkkoviestintä)
Petriikka Ohtonen
puh. 013 330 4524
petriikka.ohtonen(at)siunsote.fi

Valokuvaaja
Antti Pitkäjärvi
puh. 013 330 4508
antti.pitkajarvi(at)siunsote.fi

Uutiskirjeet

Tilaa uutiskirjeitämme ja tiedotteita:

Tilaa tiedotteita RSS-syötteenä:

Kuulumisia Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelta 

Uutiskirjeeseen on koottu tietoa hyvinvointialueen ajankohtaisista asioista. 

Kohti Pohjois-Karjalan hyvinvointialuetta

Uutiskirje käsittelee Siun soten muuttumista kuntayhtymästä hyvinvointialueeksi. 

Perhekeskusten terveiset

Uutiskirjeessä kerrotaan Pohjois-Karjalan perhekeskusten kuulumisia.

Työkykyohjelman uutiskirje

Uutiskirjeessä kerrotaan Siun soten työkykyohjelman 2020–2022 kuulumisia.

Uutiskirjeiden tietosuojaseloste (pdf)