Ajankohtaista sivun pääkuva

Ajankohtaista arkisto

Tiedotearkistot: 2023, 2022, 2021, 20202019, 2018, 2017, 2016, 2015

Sisältöjulkaisija

angle-left Asiakkaiden elintapaohjaukseen kokeillaan uutta toimintamallia
Linkkihenkilönä toimiva Elina Lehikoinen toimii linkkinä sote-ammattilaisten ja kuntien sekä järjestöjen välillä madaltaen asiakkaan kynnystä päästä tarvitsemiinsa palveluihin. Kuva: Siun sote/ Antti Pitkäjärvi
Linkkihenkilönä toimiva Elina Lehikoinen toimii linkkinä sote-ammattilaisten ja kuntien sekä järjestöjen välillä madaltaen asiakkaan kynnystä päästä tarvitsemiinsa palveluihin. Kuva: Siun sote/ Antti Pitkäjärvi
12.10.2022

Asiakkaiden elintapaohjaukseen kokeillaan uutta toimintamallia

Siun sotessa etsitään keinoja parantaa ja monipuolistaa asiakkaiden elintapaohjausta yhteistyössä kuntien, järjestöjen ja muiden toimijoiden kanssa. Osana Tulevaisuuden sote-keskushanketta Niinivaaran terveysasemalla aloitettiin elokuussa kokeilu linkkihenkilötoimintamallista.

Nimensä mukaisesti terveysasemalla työskentelee henkilö, jonka tehtävänä on tukea elintapaohjausta tarvitsevaa asiakasta ohjautumaan järjestökentän ja kuntien tarjoamiin palvelujen pariin. Eli toisin sanoen työntekijä toimii linkkinä sote-ammattilaisten ja kuntien sekä järjestöjen välillä madaltaen asiakkaan kynnystä päästä tarvitsemiinsa palveluihin.

- Asiakkaat ovat ohjautuneet luokseni mm. lääkäreiden ja sairaanhoitajien kautta. Vastaanotolla on voinut tulla esimerkiksi ilmi, että asiakas kaipaisi tukea liikunnan lisäämisessä tai painonhallinnassa. Tällöin asiakkaalle on kerrottu linkkihenkilötoiminnasta ja kysytty halukkuutta osallistua toimintaan. Toiminnassa on tärkeää, että asiakas on itse halukas ja motivoitunut tekemään muutoksia elintapoihinsa, projektisuunnittelija ja linkkihenkilö Elina Lehikoinen kertoo.

Linkkihenkilö tekee tarpeen mukaan yhteistyötä myös muiden sote-ammattilaisten kanssa. Asiakas voi tarvita elintapaohjauksen lisäksi myös kokonaisvaltaisempaa ohjausta elämänhallintaan, jolloin yhteistyötä voidaan tehdä esimerkiksi kehittäjäsosionomien kanssa.

Kohti asiakkaan asettamaa tavoitetta

Tähän mennessä linkkihenkilön luokse on ohjautunut reilut 30 asiakasta, jotka ovat halunneet ohjausta elintapamuutoksiin. Ennen linkkihenkilön vastaanotolle tuloa asiakkaat täyttävät ammattilaisen avaaman hyvinvointitarkastuslomakkeen Oma olo -palvelussa. Tämän jälkeen asiakas ja linkkihenkilö tapaavat alkukartoituskäynnillä. Pääosin tapaamiset on pidetty kasvokkain, mutta aloituskäynti on mahdollista tehdä myös puhelimitse.

- Ensimmäisen käynnin aikana pohdimme yhdessä asiakkaan tilannetta. Asiakas asettaa itselleen jonkin tavoitteen ja minä autan tekemään suunnitelmaa tavoitteeseen pääsemiseksi. Esittelen asiakkaalle eri vaihtoehtoja kuntien ja järjestöjen palveluista, jotka voisivat olla hyödyllisiä tavoitteen kannalta. Myös esilaiset verkkovalmennukset voivat sopia asiakkaan tavoitteiden tueksi. Tarvittaessa voin lähteä myös asiakkaan mukaan tutustumaan johonkin toimintaan, mutta vielä tällaiselle ei ole ollut tarvetta, Lehikoinen sanoo.

Suunnitelma ja tavoite tehdään aina asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukaan. Matkan varrella linkkihenkilö pitää yhteyttä asiakkaaseen sovitun aikataulun mukaisesti. Seurantapuheluissa keskustellaan, miten suunnitellut toimet ovat toteutuneet ja miten tavoitteeseen pääseminen on edistynyt.

Lopuksi linkkihenkilö ja asiakas tapaavat vielä loppukartoituksessa, jossa asiakas täyttää saman hyvinvointitarkastuslomakkeen kuin alkukartoituksessa. Tarkastuksen avulla nähdään, millaista muutosta asiakkaan tilanteessa on tapahtunut. 

Pilotti on sujunut hyvin

Linkkihenkilötoiminnan kokeilu Niinivaaran terveysasemalla on sujunut hyvin. Asiakkaita on ohjautunut linkkihenkilön luokse mukavasti ja yhteistyö eri toimijoiden kanssa on käynnistynyt myös hyvin. Keskusteluja yhteistyöstä ja asiakkaiden elintapaohjaukseen tarjolla olevista palveluista on käyty useiden eri järjestötoimijan kanssa.

- Asiakkaat ovat pääsääntöisesti löytäneet itselleen sopivan palvelun, johon ohjautua. Osa on ohjautunut myös Siun soten omiin palveluihin kuten yli 65-vuotiaille suunnattuun ikäneuvolaan tai elintapaohjausryhmiin. Linkkihenkilö on mukana ohjaamassa, tukemassa ja kannustamassa asiakasta elintapamuutoksessa. Ideana kuitenkin on, että varsinainen palvelu muutoksen tueksi, on se sitten vaikka liikuntaryhmä, terveelliseen ravintoon kannustava kokkiryhmä tai vertaistukiryhmä, löytyisi Siun soten, kuntien, järjestöjen tai seurakuntien toiminnasta, Lehikoinen sanoo.

Yksi kokeilun tärkeistä tehtävistä on kartoittaa yhteistyön malleja eri toimijoiden kesken. Niinivaaran terveysasemalla on koettu erittäin hyväksi, että elintapaohjausta tarvitsevat asiakkaat saavat linkkihenkilön kautta tukea ennaltaehkäisevästi.

- Olemme hyvin iloisia ja tyytyväisiä, että asiakkaille tarjotaan tällainen mahdollisuus elintapaohjaukseen. Ammattilaisina näemme asiakkaiden tarpeen, mutta vastaanottotyössä yksilölliseen ja mahdollisesti pitkäkestoiseen ennaltaehkäisevään elintapaohjaukseen ei ole resursseja. Siksi on hienoa, että asiakkaan voi ohjata linkkihenkilölle, joka auttaa asiakasta muutoksessa. Tarvitsemme tässä ennaltaehkäisevässä työssä laajaa yhteistyötä kuntien, järjestöjen ja seurakuntien kanssa, sanoo osastonhoitaja Ritva Kontkanen Niinivaaran terveysasemalta.

Linkkihenkilöpilotin aikana kokeillaan ja testataan toimivia malleja sekä kartoitetaan mahdollisia yhteistyökumppaneita. Mahdollisesta toiminnan jatkosta päätetään kokeilun jälkeen.

somejako

Yhteystiedot viestintä

Viestinnän yhteystiedot

viestinta(at)siunsote.fi

Tietopyynnöt:
kirjaamo(at)siunsote.fi

Viestintäjohtaja
Susanna Prokkola
puh. 013 330 8279
susanna.prokkola(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (perhe- ja sosiaalipalvelujen toimialue)
Juulia Hirvonen
puh. 013 330 9867
juulia.i.hirvonen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (ikäihmisten palvelujen toimialue)
Sari Jormanainen
puh. 013 330 4525
sari.jormanainen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (terveys- ja sairaanhoitopalvelujen toimialue)
Soile Asikainen
Puh. 013 330 4526
soile.asikainen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (verkkoviestintä)
Petriikka Ohtonen
puh. 013 330 4524
petriikka.ohtonen(at)siunsote.fi

Valokuvaaja
Antti Pitkäjärvi
puh. 013 330 4508
antti.pitkajarvi(at)siunsote.fi

Uutiskirjeet

Tilaa uutiskirjeitämme ja tiedotteita:

Tilaa tiedotteita RSS-syötteenä:

Kuulumisia Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelta 

Uutiskirjeeseen on koottu tietoa hyvinvointialueen ajankohtaisista asioista. 

Kohti Pohjois-Karjalan hyvinvointialuetta

Uutiskirje käsittelee Siun soten muuttumista kuntayhtymästä hyvinvointialueeksi. 

Omaishoidon uutiskirje

Uutiskirjeessä kerrotaan ajankohtaisia asioita Siun soten omaishoidosta.

Perhekeskusten terveiset

Uutiskirjeessä kerrotaan Pohjois-Karjalan perhekeskusten kuulumisia.

Työkykyohjelman uutiskirje

Uutiskirjeessä kerrotaan Siun soten työkykyohjelman 2020–2022 kuulumisia.

Uutiskirjeiden tietosuojaseloste (pdf)