Tiimimallissa yhteys suoraan tutulle hoitajalle - Ajankohtaista
Ajankohtaista sivun pääkuva
Sisältöjulkaisija
Tiimimallissa yhteys suoraan tutulle hoitajalle
Päähän koskee ja silmissä vilisee mustia pisteitä. Jätän yhteydenoton terveysasemalleni omalle yhteyshenkilölleni. 25 minuutin päästä puhelimeni soi. Tuttavallisesti minulta varmistellaan syntymäaikaa ja kysellään vointia. Kerron ongelmastani. Hoitaja konsultoi kuulemma samassa huoneessa olevaa lääkäriä ja odotan hetken linjalla. Saan heti ohjeet verenpaineseurannan aloittamisesta, tulosten toimittamisesta yhteyshenkilölle sekä soittoajan lääkärille lääkityksen tarkistusta varten. Kiitos ja hei.
Yllätyn kun oma yhteyshenkilöni vielä seuraavana päivänä soittaa ja kyselee vointia.
Näin voi yhteydenotto mennä, kun asiakas soittaa omalle yhteyshenkilölle tiimimallin mukaisesti toimivalle terveysasemalle. Tiimimallilla tarkoitetaan terveysasemien vastaanottotoiminnan uutta toimintamallia, joka perustuu moniammatilliseen tiimitoimintaan. Tiimiin voi kuulua hoitajien ja lääkäreiden lisäksi fysioterapian, mielenterveys- ja päihdepalvelujen, sosiaalipalvelujen sekä suun terveydenhuollon asiantuntijoita.
Tiimimalli on parantanut tavoitettavuutta
Sairaanhoitaja, tiimivastaava Juhapekka Soikkeli Kontiolahden terveysasemalta on saanut palautetta tiimimallista suoraan asiakkailta.
- Osa asiakkaista on hyvinkin tyytyväisiä, koska terveysasemalle saa nykyisin niin helposti yhteyden ja nimenomaan tutulle hoitajalle. Tiimimalli on parantanut merkittävästi tavoitettavuuttamme. Aikaisemmin takaisinsoittoon saattoi mennä kuusikin tuntia, nyt pyrimme soittamaan takaisin asiakkaalle puolessa tunnissa. Ennen jonoja ei juurikaan seurattu, nyt ennakoimme tilannetta ja seuraamme sitä reaaliajassa, Soikkeli kertoo
Siun sotelta suositellaan odottelemaan kärsivällisesti takaisinsoittoa yhteyshenkilöltä tavoitellun puolen tunnin vasteajan jälkeenkin. Odotus johtaa todennäköisemmin nopeampaan palveluun pääsyyn kuin uusi yhteydenotto.
Jokaiselle asiakkaalle nimetään oma yhteyshenkilö tiimimalliterveysasemilla, jonka yhteystiedot asiakas saa ottaessaan ensimmäistä kertaa yhteyttä terveysasemalleen toimintamallin muutoksen jälkeen.
- Tiedot voi kirjoittaa ylös puhelun aikana, mutta ne saa myös tekstiviestillä puhelun jälkeen. Mikäli tiedot häviävät, ne voi tarkistaa soittamalla omalle terveysasemalle. Toivomme, että asiakas on suoraan yhteydessä omaan yhteyshenkilöönsä kaikissa terveyteen liittyvissä asioissa, kommentoi palvelupäällikkö Johanna Ahvalo.
Tutkitusti tyytyväisiä asiakkaita
Siun sotessa asiakastyytyväisyystuloksia (NPS) saatiin vuonna 2019 vain terveysasemalla paikan päällä asioineelta. Nykyisin tyytyväisyyskysely lähtee jokaisesta yhteydenotosta. Jos vertaa vuoden 2019 NPS lukua, joka oli keskiarvoltaan 69, niin asiakaskokemus on noussut alkuvuoden 2021 osalta. Vuodelta 2020 ei ole asiakastyytyväisyyslukuja saatavilla, koska asiakaspalautejärjestelmä ei tuolloin ollut käytössä.
somejako
Pöytäkirjat ja esityslistat linkit
Hyvinvointialuejohtajien verkosto
Hyvinvointialuejohtajien verkosto H23
Alla olevan linkin takaa löydät hyvinvointialueiden johtajien yhteisiä kannanottoja ja tiedotteita.
Siirry hyvinvointialueiden johtajien uutishuoneeseen (stt.fi)
Yhteystiedot viestintä
Viestinnän yhteystiedot
viestinta(at)siunsote.fi
Tietopyynnöt:
kirjaamo(at)siunsote.fi
Viestintäjohtaja
Susanna Prokkola
puh. 013 330 8279
susanna.prokkola(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (perhe- ja sosiaalipalvelujen toimialue)
Juulia Hirvonen
puh. 013 330 9867
juulia.i.hirvonen(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (ikäihmisten palvelujen toimialue)
Sari Jormanainen
puh. 013 330 4525
sari.jormanainen(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (terveys- ja sairaanhoitopalvelujen toimialue)
Soile Asikainen
Puh. 013 330 4526
soile.asikainen(at)siunsote.fi
Valokuvaaja
Antti Pitkäjärvi
puh. 013 330 4508
antti.pitkajarvi(at)siunsote.fi
Uutiskirjeet
Tilaa uutiskirjeitämme ja tiedotteita:
Tilaa tiedotteita RSS-syötteenä:
Kuulumisia Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelta
Uutiskirjeeseen on koottu tietoa hyvinvointialueen ajankohtaisista asioista.
- Tilaa uutiskirje tästä
- Lokakuun 2024 uutiskirje
- Syyskuun 2024 uutiskirje
- Elokuun 2024 uutiskirje
- Kesäkuun 2024 uutiskirje
- Toukokuun 2024 uutiskirje
- Huhtikuun 2024 uutiskirje
- Maaliskuun 2024 uutiskirje
- Helmikuun 2024 uutiskirje
- Tammikuun 2024 uutiskirje
- Joulukuun 2023 uutiskirje
- Marraskuun 2023 uutiskirje
- Lokakuun 2023 uutiskirje
- Syyskuun 2023 uutiskirje
- Elokuun 2023 uutiskirje
- Kesäkuun 2023 uutiskirje
- Toukokuun 2023 uutiskirje
- Huhtikuun 2023 uutiskirje
- Maaliskuun 2023 uutiskirje
- Helmikuun 2023 uutiskirje
- Tammikuun 2023 uutiskirje
Kohti Pohjois-Karjalan hyvinvointialuetta
Uutiskirje käsittelee Siun soten muuttumista kuntayhtymästä hyvinvointialueeksi.
- Tilaa uutiskirje tästä
- Joulukuun 2022 uutiskirje
- Marraskuun 2022 uutiskirje
- Lokakuun 2022 uutiskirje
- Syyskuun 2022 uutiskirje
- Elokuun 2022 uutiskirje
- Kesäkuun 2022 uutiskirje
- Toukokuun 2022 uutiskirje
- Huhtikuun 2022 uutiskirje
- Maaliskuun 2022 uutiskirje
- Helmikuun 2022 uutiskirje
- Tammikuun 2022 uutiskirje
Omaishoidon uutiskirje
Uutiskirjeessä kerrotaan ajankohtaisia asioita Siun soten omaishoidosta.
Hankekuulumisia kuntouttavasta työtoiminnasta
Uutiskirjeeseen on koottu tietoa Kuntouttavan työtoiminnan maakunnallinen kehittäminen -hankkeen ajankohtaisista asioista.
Perhekeskusten terveiset
Uutiskirjeessä kerrotaan Pohjois-Karjalan perhekeskusten kuulumisia.
Työkykyohjelman uutiskirje
Uutiskirjeessä kerrotaan Siun soten työkykyohjelman 2020–2022 kuulumisia.