Kuljetuspalvelujen ja vammaispalvelujen asiakkailta myönteistä palautetta ja kehittämiskohteita - Ajankohtaista
Ajankohtaista sivun pääkuva
Sisältöjulkaisija
Kuljetuspalvelujen ja vammaispalvelujen asiakkailta myönteistä palautetta ja kehittämiskohteita
Siun sote toteutti yhteistyössä Pohjois-Karjalan Matkojenyhdistelykeskuksen ja Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen kanssa asiakaskyselyn vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaisista kuljetuspalveluista sekä vammaispalvelujen sosiaalityöstä ja sosiaaliohjauksesta.
Asiakaskyselyt postitettiin asiakkaille kotiin ja niihin oli mahdollista vastata myös sähköisesti tai puhelimitse. Kyselyt toteutettiin huhti-toukokuun aikana.
– Vammaispalvelu pyrkii asiakastyytyväisyyskyselyjen avulla vahvistamaan vammaisten henkilöiden osallistumista ja osallisuutta. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä saamaansa palveluun, ja asiakkaille on syntynyt kokemus kuulluksi ja kohdatuksi tulemisesta. Tulemme hyödyntämään saatua arvokasta palautetta palvelujen kehittämisessä ja hankintaprosesseissa, palvelupäällikkö Kristiina Räsänen kertoo.
Vammaispalvelujen asiakkaat pääosin tyytyväisiä saamaansa palveluun
Vammaispalvelujen asiakastyytyväisyyskyselyllä kerättiin palautetta vammaispalvelun sosiaalityöstä ja sosiaaliohjauksesta. Kyselyn tarkoituksena oli saada tietoa vammaispalvelujen toteutumisen kokonaiskuvasta sekä kerätä tietoa palvelun kehittämiseksi. Kyselylomake postitettiin jokaiselle noin 2000:lle vammaispalvelun asiakkaalle ja vastauksia saatiin 456. Kyselyn vastausprosentti oli 22,8 %.
Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset osoittavat, että vammaispalvelujen asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Kyselyssä kysyttiin asiakkaiden mielipidettä saamastaan palvelusta neljäntoista väittämän avulla, jotka liittyivät muun muassa tiedon saamiseen, kuulluksi tulemiseen ja palvelun asiantuntevuuteen. Asiakkaita pyydettiin arvioimaan väittämiä asteikolla 1–5 (täysin eri mieltä – täysin samaa mieltä). Väittämien keskiarvot vaihtelivat välillä 3,4–4,2.
Tulosten perusteella asiakkaat ovat tyytyväisimpiä saamaansa kohteluun, palvelun asiantuntevuuteen ja työntekijöiden tapaan esittää asiat ymmärrettävästi. Keskeisimmät kehityskohteet kohdistuvat tiedon saamiseen palveluista, työntekijöiden tavoitettavuuteen ja mahdollisuuteen osallistua palvelujen suunnitteluun.
Vuonna 2020 toteutettuun kyselyyn verrattuna vammaispalvelujen asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset olivat pysyneet hyvin samansuuntaisina.
Kuljetuspalvelujen asiakkaiden kokemus palveluista parantunut
Kuljetuspalvelujen asiakastyytyväisyyskyselyllä kerättiin palautetta vammaispalveluasetuksen (VpL) 8 §:n perusteisesta kuljetuspalvelusta. Tähän kuljetuspalveluun kuuluvat työssä käymisen, opiskelun, asioimisen, yhteiskunnallisen osallistumisen, virkistyksen tai muun sellaisen syyn vuoksi tarpeelliset, jokapäiväiseen elämään kuuluvat kuljetukset. Kyselyn tarkoituksena oli saada tietoa kuljetuspalvelun toteutumisen kokonaiskuvasta sekä kartoittaa asiakkaiden näkemyksiä palvelun kehittämiseksi. Kyselylomakkeita postitettiin yhteensä noin 2440 kappaletta ja vastauksia kyselyyn saatiin 610. Kyselyn vastausprosentti oli 25 %.
Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset osoittavat, että suurin osa kuljetuspalvelujen asiakkaista on tyytyväisiä saamaansa palveluun. Asiakkailta kysyttiin heidän tyytyväisyyttään kuljetuspalvelujen järjestämisen tapaan asteikolla 1–5 (huono - erinomainen). Noin 80 % vastanneista antoi arvosanaksi 3 tai enemmän.
asiakkailta kysyttiin myös näkemyksiä muun muassa kuljetuspalveluista saadusta tiedosta, kyydin tilaamisesta ja saadusta palvelusta. Asiakkaita pyydettiin arvioimaan väittämiä asteikolla 1–5 (täysin eri mieltä – täysin samaa mieltä). Väittämien keskiarvot vaihtelivat välillä 3,0–4,3.
Tulosten perusteella kuljetuspalvelujen asiakkaat ovat sitä mieltä, että kuljetuspalvelu tukee selviytymistä arjessa. Lisäksi kyydin tilaaminen koetaan helpoksi ja Pohjois-Karjalan Matkojenyhdistelykeskukselta saadaan asianmukaista palvelua. Keskeisimmät kehityskohteet kohdistuvat asiakkaiden mahdollisuuksiin osallistua palvelujen suunnitteluun ja arviointiin sekä kyytien tilausaikaan.
Kuljetuspalvelujen kysely oli jatkoa vuonna 2018 ja 2020 toteutetuille vastaaville kyselyille. Tuloksia verratessa asiakkaiden suhtautuminen kuljetuspalveluun on muuttunut positiivisemmaksi. Myönteisempi asiakaskokemus näkyy mielipideväittämien vastauksissa, joiden keskiarvot ovat parantuneet sekä erityisesti asiakkaiden antamissa arvosanoissa kysyttäessä heidän tyytyväisyyttään kuljetuspalvelun järjestämiseen.
somejako
Pöytäkirjat ja esityslistat linkit
Hyvinvointialuejohtajien verkosto
Hyvinvointialuejohtajien verkosto H23
Alla olevan linkin takaa löydät hyvinvointialueiden johtajien yhteisiä kannanottoja ja tiedotteita.
Siirry hyvinvointialueiden johtajien uutishuoneeseen (stt.fi)
Yhteystiedot viestintä
Viestinnän yhteystiedot
viestinta(at)siunsote.fi
Tietopyynnöt:
kirjaamo(at)siunsote.fi
Viestintäjohtaja
Susanna Prokkola
puh. 013 330 8279
susanna.prokkola(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (perhe- ja sosiaalipalvelujen toimialue)
Juulia Hirvonen
puh. 013 330 9867
juulia.i.hirvonen(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (ikäihmisten palvelujen toimialue)
Sari Jormanainen
puh. 013 330 4525
sari.jormanainen(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (terveys- ja sairaanhoitopalvelujen toimialue)
Soile Asikainen
Puh. 013 330 4526
soile.asikainen(at)siunsote.fi
Valokuvaaja
Antti Pitkäjärvi
puh. 013 330 4508
antti.pitkajarvi(at)siunsote.fi
Uutiskirjeet
Tilaa uutiskirjeitämme ja tiedotteita:
Tilaa tiedotteita RSS-syötteenä:
Kuulumisia Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelta
Uutiskirjeeseen on koottu tietoa hyvinvointialueen ajankohtaisista asioista.
- Tilaa uutiskirje tästä
- Lokakuun 2024 uutiskirje
- Syyskuun 2024 uutiskirje
- Elokuun 2024 uutiskirje
- Kesäkuun 2024 uutiskirje
- Toukokuun 2024 uutiskirje
- Huhtikuun 2024 uutiskirje
- Maaliskuun 2024 uutiskirje
- Helmikuun 2024 uutiskirje
- Tammikuun 2024 uutiskirje
- Joulukuun 2023 uutiskirje
- Marraskuun 2023 uutiskirje
- Lokakuun 2023 uutiskirje
- Syyskuun 2023 uutiskirje
- Elokuun 2023 uutiskirje
- Kesäkuun 2023 uutiskirje
- Toukokuun 2023 uutiskirje
- Huhtikuun 2023 uutiskirje
- Maaliskuun 2023 uutiskirje
- Helmikuun 2023 uutiskirje
- Tammikuun 2023 uutiskirje
Kohti Pohjois-Karjalan hyvinvointialuetta
Uutiskirje käsittelee Siun soten muuttumista kuntayhtymästä hyvinvointialueeksi.
- Tilaa uutiskirje tästä
- Joulukuun 2022 uutiskirje
- Marraskuun 2022 uutiskirje
- Lokakuun 2022 uutiskirje
- Syyskuun 2022 uutiskirje
- Elokuun 2022 uutiskirje
- Kesäkuun 2022 uutiskirje
- Toukokuun 2022 uutiskirje
- Huhtikuun 2022 uutiskirje
- Maaliskuun 2022 uutiskirje
- Helmikuun 2022 uutiskirje
- Tammikuun 2022 uutiskirje
Omaishoidon uutiskirje
Uutiskirjeessä kerrotaan ajankohtaisia asioita Siun soten omaishoidosta.
Hankekuulumisia kuntouttavasta työtoiminnasta
Uutiskirjeeseen on koottu tietoa Kuntouttavan työtoiminnan maakunnallinen kehittäminen -hankkeen ajankohtaisista asioista.
Perhekeskusten terveiset
Uutiskirjeessä kerrotaan Pohjois-Karjalan perhekeskusten kuulumisia.
Työkykyohjelman uutiskirje
Uutiskirjeessä kerrotaan Siun soten työkykyohjelman 2020–2022 kuulumisia.