Asiakkaan ääni kuuluu ikäihmisten palveluissa – asiakaskokemusta mitataan toimialueella kattavasti - Ajankohtaista
Ajankohtaista sivun pääkuva
Sisältöjulkaisija
Asiakkaan ääni kuuluu ikäihmisten palveluissa – asiakaskokemusta mitataan toimialueella kattavasti
Asiakaskokemuksen mittaamista on kehitetty ja laajennettu Siun soten ikäihmisten palveluissa aktiivisesti. Syksyllä 2021 käynnistettiin kokeilu, jonka tavoitteena oli saada tietoa asiakkaan kokemuksesta kotihoidon sekä asumisen palveluista reaaliaikaisesti läpi vuoden. Aiemmin palautetta kerättiin kerran vuodessa.
Kokeilun alussa Ilomantsin kotihoidon yksikkö ryhtyi kysymään hyvin aktiivisesti palautetta asiakkailtaan. Palautteen kerääminen toteutettiin niin, että asiakas tai asukas vastasi palautekyselyyn itse tai henkilöstön avustamana. Palautteen kerääminen asiakkailta koettiin tarpeelliseksi. Kokeilun aikana henkilöstö osallistui jatkuvasti kyselyn kehittämiseen ja muutoksia tehtiin henkilöstön ideoiden pohjalta. Palautejärjestelmä sai kiitosta helppokäyttöisyydestään. Kyselyn täyttäminen vei asiakkaan kanssa vain muutaman minuutin ja säännöllinen käyttö oli helppoa.
Kokeilusta laajempaan käyttöön
Vuoden 2022 aikana kokeilusta on siirretty vaiheittain kohti laajempaa käyttöä. Muutamien yksiköiden sijaan kaikilla Siun soten kotihoidon, asumispalvelun tai ympärivuorokautisen asumisen sekä terveyskeskussairaalan yksiköillä on nyt mahdollisuus mitata asiakkaiden kokemusta reaaliaikaisesti läpi vuoden.
Viime vuoden aikana Siun soten ikäihmisten palvelut saivat palautekyselyyn yli 5000 vastausta. Vastauksista käy ilmi, että niin asumispalveluissa kuin kotihoidossakin kohtaaminen henkilöstön kanssa koetaan ensiluokkaiseksi.
- Omasta näkövinkkelistä tulokset näyttävät hyvälle, mikä tuo onnistumisen iloa ja olen erittäin ylpeä omasta henkilöstön työstä, Kiteen hoivakodin palveluesimies Henna Hämäläinen kertoo.
Kiteen hoivakodin henkilöstö on kokenut, että palautekyselyä on helppo käydä läpi asukkaan kanssa, vaikka ajoittain esimerkiksi muistisairaus voi hankaloittaa palautteen antamista. Hyvä palaute tuo onnistumisen iloa sekä hyvän mielen. Kyselyn toteuttamisessa on toinenkin puoli: se on osaltaan myös yksi tapa pysähtyä ja jutustella asiakkaan kanssa. Asukkaille iloa arkeen tuo myös kyselyn hymynaamojen värit.
Kotihoidon palvelut koetaan Pohjois-Karjalassa Suomen keskiarvoista tasoa paremmiksi
Vuosi 2022 oli edistyksellinen myös kansallisesti, sillä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) teki ensimmäisen kansallisen vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyystutkimuksen. Kyselyyn vastasi koko maasta 42 000 asiakasta. Asiakas sai kyselyn omasta palveluyksiköstään. Asiakkaalla oli mahdollisuus vastata kyselyyn itse tai läheisen tai hoitajan avustamana. Kansallisesti tulokset olivat pääosin myönteisiä, mutta kehitettävääkin riittää.
Kansalliseen kyselyyn saatiin vastauksia Pohjois-Karjalan alueelta yli 1200. Kyselyssä oli mukana sekä Siun soten että yksityisen palvelutuottajan palveluita. Vastausten perusteella kotihoidon palvelut koetaan Pohjois-Karjalassa koko Suomen keskiarvoista tasoa parempina.
Ympärivuorokautisen palveluasumisen palveluiden saama tulos jää puolestaan hieman koko maan keskiarvoa heikommaksi. Vertailuarvona käytettiin NPS-lukua (nettosuositteluindeksi, Net Promoter Score) sekä vastauksista laskettua keskiarvoa.
Kansallisen kyselyn tuloksissa kotihoidon asiakkaat Siun soten alueella tuovat esiin erityisesti hoitajien ystävällisyyden. Vastaajat kokevat, että he luottavat hoitajiinsa. Ympärivuorokautisen palveluasumisen vastaajien kokemus turvallisuudesta sekä ammattilaisten ystävällisyydestä on hyvä. Kyselyn tuloksissa tulee esiin toive ympärivuorokautisen asumisen yksilöllisen virkistystoiminnan kehittämisestä.
Tarkemmin kyselyn tuloksiin voi tutustua THL:n julkaisussa: Parhaimmat asiakasarviot saaneet vanhuspalvelujen yksiköt vuonna 2022
Asiakaskokemustiedosta hyötyvät myös asiakkaat
Loppuvuodesta 2022 palautetta kysyttiin ikäihmisten palveluissa myös palveluseteliasiakkaita. Palveluntuottajat jakoivat palvelunkäyttäjille kyselylomakkeita, joihin saatiin noin kuukauden aikana 150 vastausta: palvelusetelillä tuotetun kotihoitopalvelun asiakkailta saatiin 46 ja palvelusetelillä tuotetun palveluasumisen asukkailta 104 vastausta. Vastaajat olivat eri palveluntuottajien asiakkaita ympäri Pohjois-Karjalaa. Kyselyn kartoitettiin asiakkaiden kokemuksia palvelusetelin käytöstä. Vastausten valossa myös palvelusetelillä tuotettuihin palveluihin ollaan pääsääntöisesti tyytyväisiä.
Viime vuoden aikana monikanavaisesti saatu tieto ikäihmisten palveluista on tuottanut Siun sotelle arvokasta tietoa asiakkaidemme kokemuksesta. Samalla tärkeäksi elementiksi on noussut kansallisesti yhtenevien asiakaspalautetiedon väittämien käyttö. Niiden avulla on mahdollista saada tulevaisuudessa tietoa sekä hyvinvointialueiden kansalliseen että alueelliseen seurantaan. Samalla kun tieto tukee palveluiden kehittämistä, hyötyvät myös asiakkaat tiedosta. Tiedon avulla asiakkaat voivat seurata ja arvioida käyttämiensä palvelujen laatua. Myös henkilöstö saa arvokasta ja näkyvää tietoa hyvin tehdystä työstä.
Alkaneena vuonna Siun sotessa tavoitteena on tiedottaa hyvinvointialueen asukkaita entistä näkyvämmin asiakaskokemuksesta.
somejako
Pöytäkirjat ja esityslistat linkit
Hyvinvointialuejohtajien verkosto
Hyvinvointialuejohtajien verkosto H23
Alla olevan linkin takaa löydät hyvinvointialueiden johtajien yhteisiä kannanottoja ja tiedotteita.
Siirry hyvinvointialueiden johtajien uutishuoneeseen (stt.fi)
Yhteystiedot viestintä
Viestinnän yhteystiedot
viestinta(at)siunsote.fi
Tietopyynnöt:
kirjaamo(at)siunsote.fi
Viestintäjohtaja
Susanna Prokkola
puh. 013 330 8279
susanna.prokkola(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (perhe- ja sosiaalipalvelujen toimialue)
Juulia Hirvonen
puh. 013 330 9867
juulia.i.hirvonen(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (ikäihmisten palvelujen toimialue)
Sari Jormanainen
puh. 013 330 4525
sari.jormanainen(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (terveys- ja sairaanhoitopalvelujen toimialue)
Soile Asikainen
Puh. 013 330 4526
soile.asikainen(at)siunsote.fi
Valokuvaaja
Antti Pitkäjärvi
puh. 013 330 4508
antti.pitkajarvi(at)siunsote.fi
Uutiskirjeet
Tilaa uutiskirjeitämme ja tiedotteita:
Tilaa tiedotteita RSS-syötteenä:
Kuulumisia Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelta
Uutiskirjeeseen on koottu tietoa hyvinvointialueen ajankohtaisista asioista.
- Tilaa uutiskirje tästä
- Joulukuun 2024 uutiskirje
- Marraskuun 2024 uutiskirje
- Lokakuun 2024 uutiskirje
- Syyskuun 2024 uutiskirje
- Elokuun 2024 uutiskirje
- Kesäkuun 2024 uutiskirje
- Toukokuun 2024 uutiskirje
- Huhtikuun 2024 uutiskirje
- Maaliskuun 2024 uutiskirje
- Helmikuun 2024 uutiskirje
- Tammikuun 2024 uutiskirje
- Joulukuun 2023 uutiskirje
- Marraskuun 2023 uutiskirje
- Lokakuun 2023 uutiskirje
- Syyskuun 2023 uutiskirje
- Elokuun 2023 uutiskirje
- Kesäkuun 2023 uutiskirje
- Toukokuun 2023 uutiskirje
- Huhtikuun 2023 uutiskirje
- Maaliskuun 2023 uutiskirje
- Helmikuun 2023 uutiskirje
- Tammikuun 2023 uutiskirje
Kohti Pohjois-Karjalan hyvinvointialuetta
Uutiskirje käsittelee Siun soten muuttumista kuntayhtymästä hyvinvointialueeksi.
- Tilaa uutiskirje tästä
- Joulukuun 2022 uutiskirje
- Marraskuun 2022 uutiskirje
- Lokakuun 2022 uutiskirje
- Syyskuun 2022 uutiskirje
- Elokuun 2022 uutiskirje
- Kesäkuun 2022 uutiskirje
- Toukokuun 2022 uutiskirje
- Huhtikuun 2022 uutiskirje
- Maaliskuun 2022 uutiskirje
- Helmikuun 2022 uutiskirje
- Tammikuun 2022 uutiskirje
Omaishoidon uutiskirje
Uutiskirjeessä kerrotaan ajankohtaisia asioita Siun soten omaishoidosta.
Hankekuulumisia kuntouttavasta työtoiminnasta
Uutiskirjeeseen on koottu tietoa Kuntouttavan työtoiminnan maakunnallinen kehittäminen -hankkeen ajankohtaisista asioista.
Perhekeskusten terveiset
Uutiskirjeessä kerrotaan Pohjois-Karjalan perhekeskusten kuulumisia.
Työkykyohjelman uutiskirje
Uutiskirjeessä kerrotaan Siun soten työkykyohjelman 2020–2022 kuulumisia.