Väkijoukko kuvakaruselli

Usein kysyttyä koronasta

Usein kysytyt kysymykset koronaan liittyen

 

Keräämme tälle sivulle vastauksia esittämiinne kysymyksiin liittyen koronatilanteeseen.

Muutoksista toiminnassamme löytyy tietoa sivulta: https://www.siunsote.fi/poikkeusaukioloajat

Linkkejä muihin koronavirusta ja koronatilannetta käsitteleviin usein kysyttyä -verkkosivuihin:

Mistä löydän materiaalia eri kielillä?

Koronatietoa eri kielillä on koottu kattavasti muun muassa THL:n sivuille: Koronatietoa eri kielillä. Sivulta löytyy myös linkkejä äänitiedostoihin sekä viittomakieliseen materiaaliin.

Sosiaali- ja terveysministeriö on koonnut sivun, jolla on linkkejä monikieliseen koronavirustietoon: Saavutettavaa ja monikielistä koronavirustietoa.

Terveyskylä.fi -sivustolta löydät videoita koronaviruksesta eri kielillä.

InfoFinland.fi -sivustolta löytyy linkkejä eri viranomaisten julkaisemaan tietoon koronaviruksesta ja sen vaikutuksista Suomessa usealla eri kielellä. Sivustolta löytyy vielä erilliset kieliversiot: https://www.infofinland.fi/fi/elama-suomessa/ongelmatilanteet/koronavirus

Kansainvälistä tietoa koronaviruksesta löytyy WHO:n sivuilta: Coronavirus disease (COVID-19) Pandemic

Miksi tartunnoista ei kerrota tarkkoja tietoja? 

Henkilön terveystiedot ja hänen saamansa apu, hoito ja hoiva ovat yksityisyydensuojan piiriin kuuluvia asioita, joista viranomaisella ei pääsääntöisesti ole oikeutta kertoa. Yleisvaaralliseksi luokitellut taudit ovat poikkeus vain silloin, kun asiasta julkisesti tiedottamalla katsotaan olevan merkitystä laajemmin muun väestön terveydelle - kuten nyt koronaviruksella on.  

Yksittäisten henkilöiden sairauksista ja tartunnoista tiedottaminen on todella poikkeuksellista. Myös tällöin viranomaisen on pidettävä erityistä huolta siitä, ettei tarpeettomia tietoja henkilöstä kerrota julkisuuteen. Tarkempaa tietoa yksittäisistä tartuntatapauksista annetaan siinä tapauksessa, jos sillä on laajempaa yhteiskunnallista merkitystä esimerkiksi julkisten palvelujen toiminnalle tai on tarpeen antaa erityisiä toimintaohjeita jonkin tietyn alueen asukkaille.

Tärkeää on, että jokainen suomalainen asuinpaikkaan katsomatta noudattaa annettuja toimintaohjeita ja varotoimia. Niistä poikkeamiseen ei ole mitään syytä, vaikka oman kunnan alueella ei tartuntoja olisikaan.

Miten määrittyvät sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut poikkeustilanteessa?

Tavanomaiset asiakasmaksut ovat käytössä myös koronaepidemian aiheuttamassa poikkeustilanteessa. Poikkeustilanne ei muuta tavanomaisia palveluja maksuttomiksi. 

Lisää tietoa asiakasmaksuista löydät täältä: Asiointi > Asiakasmaksut 

Koronaviruksen hoito ja siihen liittyvät tutkimukset ovat maksuttomia, jos sinulla on Suomessa kotikunta tai jos olet matkailija. Myös ne henkilöt, joilla on oikeus Kelan myöntämään hoito-oikeustodistukseen, saavat hoidon ilman maksua. Muille hoito on maksullista kuten muukin sairaanhoito. Uusi linjaus tuli voimaan 11.5.2020. Lue lisää Kelan verkkosivujen uutisesta.

STM ja THL ovat määritelleet koronaviruksen yleisvaaralliseksi tartuntataudiksi, jonka tutkimus, hoito ja hoitoon määrätyt lääkkeet sekä sairastuneen tai sairastuneeksi epäillyn eristäminen ovat asiakkaalle maksuttomia. Käytännössä esimerkiksi poliklinikkamaksua ja hoitopäivämaksua osastohoidosta ei siten peritä asiakkaalta (ei epäillyltä sairastuneelta eikä sairastuneelta). 

Todistukset koronaoireista ovat maksullisia. Jos tarvitset esimerkiksi matkaa varten lääkärintodistuksen siitä, ettei sinulla ole koronavirusoireita, peritään normaali todistusmaksu sekä vastaanottokäynnin maksu, jos todistusta ei anneta välittömästi koronatutkimuksen yhteydessä. 

Miten kuulovammainen saa yhteyden terveydenhuoltoon? 

Jos epäilet saaneesi koronavirustartunnan, kannattaa aloittaa tekemällä Omaolo-oirearvio netissä: www.omaolo.fi

Omaolo-palvelu ohjaa kriteerien täyttyessä ottamaan yhteyttä Päivystysapuun tai lähettämään oirearvion ammattilaiselle työjonoon, jolloin ammattilainen ottaa sinuun yhteyttä puhelimitse. Jos et pysty asioimaan puhelimitse, laita tästä viesti oirearvion Kommentointi-osiossa ammattilaiselle. Tällöin ammattilainen asioi kanssasi Omaolon Kommentointi-osion kautta.  

Päivystysapuun (116 117) voi ottaa yhteyttä tekstiviestillä numeroon 050 364 3980. Viestiisi vastataan mahdollisimman pian. Tekstiviestipalvelu toimii vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä. Terveydenhuollon ammattilaiset arvioivat tilanteen ja antavat siihen sopivat jatko-ohjeet. 

Jos sinulla on hengitystieoireita, ota aina yhteyttä ennen terveysasemalle tai yhteispäivystykseen saapumista! Jos soittaminen ei ole mahdollista, käytä Päivystysavun tekstiviestinumeroa. Tekstiviestinumero ei ole tavanomaista kiireetöntä yhteydenottoa tai ajanvarausta varten.   

Henkeä uhkaavassa tilanteessa lähetä hätäilmoitus tekstiviestillä 112. Hätätekstiviesti vaatii rekisteröitymisen!

Lasten ja nuorten, aikuissosiaalityön sekä seniorineuvonnan chateissa tavoitat Siun soten ammattihenkilöstön joka arkipäivä. 

THL:n sivuilta löydät tietoa koronaviruksesta myös viittomakielellä: Koronaviruksesta viittomakielellä   

Voinko vierailla osastolla tai yksikössä potilaan tai asiakkaan luona?

Vierailut keskussairaalassa, terveyskeskussairaaloiden vuodeosastoilla ja palveluasumisen yksiköissä on sallittu rajoitetusti. Epidemia aikana vierailu voi olla riski yksikön muille potilaille tai asiakkaille, vierailijoille itselleen sekä potilaalle tai asiakkaalle, jonka luona vieraillaan.

Vierailut on edelleen kielletty henkilöiltä, joilla on lieviäkään COVID-infektion oireita kuten yskää, kuumetta, nuhaa, kurkku- tai lihaskipua, ripulia, haju- tai makuaistin muutoksia. Tästä voidaan poiketa ainoastaan saattohoidossa olevien potilaiden ja asiakkaiden osalta.

Kaikista vierailuista on sovittava etukäteen puhelimitse yksikön kanssa. Vierailijan on syytä varautua siihen, että hänen vointiinsa liittyviä asioita tiedustellaan jo soittaessa. Vierailuja suositellaan enintään 2 henkilön ryhmissä.

Henkilökunta ottaa vierailijat vastaan ovella ja saattaa poistuessa. Vierailijoilta vaaditaan käsien huolellista pesua ja desinfektiota sekä saapuessa että lähtiessä. Vierailun aikana tulee noudattaa hyvää käsi- ja yskimishygieniaa pitää 1-2 metrin turvaväli muihin potilaisiin, asiakkaisiin, vierailijoihin ja henkilökuntaan. Henkilökunta antaa tarvittaessa suojaimet ja ohjaa niiden käytössä.

Jos potilaalla tai asiakkaalla epäillään COVID-tartuntaa tai COVID-tartunta on jo vahvistettu, vierailuiden järjestämisessä käytetään aina tapauskohtaista harkintaa.

Vierailujen järjestämisessä hyödynnetään mahdollisuuksien mukana myös ulkotiloja ja erillisiä tapaamishuoneita, jotta voidaan varmistaa vierailujen turvallisuus.

Saako potilaalla tai asiakkaalla olla saattaja?

Potilaalla tai asiakkaalla voi olla yksi saattaja mukanaan saapuessaan vastaanotolle tai yksikköön, jos se on hänen tilansa ja jatkohoidon turvaamiseksi välttämätöntä (esimerkiksi lapsipotilaat ja -asiakkaat, synnyttäjät ja potilaat, joiden omatoiminen harkintakyky on alentunut). Saattajien tulee noudattaa henkilökunnan antamaa ohjeistusta käsi- ja yskimishygieniasta, suojautumisesta ja turvaväleistä sekä liikkumisesta.

Yhteystiedot korona

Yhteystiedot

Jos epäilet koronavirustartuntaa

Soita aina ensin Päivystysapu 116117 -palveluun tai omalle terveysasemallesi

Yleistä tietoa

Valtakunnallinen Tietoa koronaviruksesta -puhelinneuvonta puh. 0295 535 535 ja chat
Avoinna arkisin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15

Tukea ja apua

Sosiaalipäivystys puh. 013 330 9002
Psykiatrian tehostettu avohoito puh. 013 330 2132
Valtakunnallinen kriisipuhelin puh. 09 2525 0111

Seniorineuvonta Ankkuri puh. 013 330 2890 ja chat
Avoinna arkisin klo 8-16

Omaolo linkki korona-oirearvio

Tee koronavirustaudin oirearvio

Koronatiedotelinkit koronasivulla

Siun soten tiedotteet koronaviruksesta

 

Hengitystieinfektion itsehoito terveyskylän keuhkotalon linkki

Hengitystietulehduksen kotihoito-ohjeita

Hengitystietulehduksen oirearvio Omaolon linkki

Millaista hoitoa vaivasi vaatii?

somejako