Väkijoukko kuvakaruselli

Usein kysyttyä koronasta

Usein kysyttyä koronarokotuksista

Voiko 2. koronarokotusajan vaihtaa?

Aika tehosterokotukseen eli koronarokotteen toiseen rokotuskertaan annetaan ensimmäisen rokotuksen yhteydessä. Toinen rokotusaika on lähtökohtaisesti 6 viikon kuluttua ensimmäisestä rokotuksesta. Annetun rokotusajan voi siirtää toiseen ajankohtaan vain perustellusta syystä, esimerkiksi terveydellisen syyn vuoksi. Ensimmäisen ja toisen rokotteen annosväli oltava vähintään 6 viikkoa. Lääketieteellisistä syistä rokotusväliä voidaan lyhentää tapauskohtaisesti.

Jos et pysty tulemaan tehosterokotteeseen annettuna aikana, vaihda aika maanantaisin puhelinpalvelun kautta: 

Puhelinpalvelu auki maanantaisin p.013 330 2131 

  • klo 8–9 ensimmäisen rokotteen ajanvaraus sekä kiireellinen rokotusajan peruminen tai vaihto (varattu aika jo saman viikon aikana)
  • klo 9–11 kiireetön ajanvaihto takaisinsoittopalvelulla (aika yli viikon päästä)

Terveysasemien kautta ajanvaihto on mahdollista vain kiireellisissä tapauksissa ja silloin kun maanantain puhelinpalvelua ei ole mahdollista käyttää. 

Takaisinsoittopalvelun kautta ajan 2. rokotukseen voivat varata myös henkilöt, jotka ovat muuttaneet Pohjois-Karjalaan tai oleskelevat maakunnassa yli kolmen kuukauden ajan ja ovat saaneet 1. rokotteen muualla.

Onko koronarokotuksen 2. annosta mahdollista aikaistaa?

Kyllä on. Koronarokotuksen 2. rokoteajan aikaistaminen onnistuu omatoimisesti verkkoajanvarauksen kautta. Tehosterokotteen aikaistaminen on mahdollista henkilöille, jotka ovat saaneet 1. koronarokotuksen yhteydessä tehosterokoteajan 8-12 viikon päähän. Lisäksi verkkoajanvarauksen kautta tehosterokoteajan voivat varata toisella paikkakunnalla 1. rokotteen saaneet sekä henkilöt, joiden 1. rokotuksesta on kulunut yli 6 viikkoa eikä tehosterokoteaikaa ole varattuna (esimerkiksi sairastetun koronan vuoksi).

Tehosterokotteen voi ottaa aikaisintaan kuuden viikon kuluttua ensimmäisestä rokotuksesta. Ensimmäisen rokotuksen ajankohta kysytään verkkoajanvarauksen yhteydessä. Ajanvaraus on mahdollinen vain, jos 1. rokotuksesta on kulunut vähintään kuusi viikkoa. Tehosterokotusajan voi varata haluamalleen rokotuspisteelle. Rokotuspaikan ei tarvitse olla sama kuin 1. koronarokotuksessa.

Alkuperäinen tehosterokotusaika pysyy voimassa siihen saakka, kunnes aikaistettu tehosterokote otetaan. Siun sote peruu alkuperäisen rokotusajan tehosterokotuksen yhteydessä.

Olen ottanut rokotteen, tarvitseeko minun enää suojautua muulla tavoin kuten maskia käyttämällä? 

Rokotuksen jälkeen on edelleen tärkeää huolehtia käsi- ja yskimishygieniasta, käyttää maskia, kun etäisyyden pitäminen ei ole mahdollista, hakeutua oireiden ilmaantuessa testiin sekä noudattaa myös muita ohjeita koronaviruksen torjumiseksi.  

Koronarokotus vähentää koronaviruksen erittymistä merkittävästi ja siten ehkäisee viruksen tarttumista ihmisestä toiseen. Rokotus ei kuitenkaan estä tartuntoja kokonaan.

Kenelle suositellaan 3. koronarokotusta ja miten aika varataan?

Siun sote antaa 3. koronarokoteannoksia THL:n ohjeiden mukaisesti alla oleville ryhmille. Alla on kuvattu myös, miten kunkin ryhmän 3. koronarokotusten ajanvaraus toteutetaan Siun sotessa

  • lyhyellä, alle kuuden viikon rokotusvälillä 1. ja 2. koronarokotuksen saaneet
    • lyhyellä rokotusvälillä rokotetut sote-ammattilaiset voivat varata 3. rokotusajan verkkoajanvarauksen kautta
    • muut lyhyellä rokotusvälillä rokotetut voivat varata ajan 3. koronarokotukseen takaisinsoittapalvelun kautta maanantaisin klo 9–11 numerosta 013 330 2131.
    • HUOM! Rokotusryhmään kuuluvien kolmas rokoteannos voidaan antaa aikaisintaan 6 kuukauden kuluttua 2. rokotteesta.
  • voimakkaasti immuunipuutteiset
    • Siun sote on ollut yhteydessä potilastietojärjestelmän perusteella ryhmään kuuluviin henkilöihin 3. rokotusajasta
    • Jos kuulut ryhmään, mutta et ole saanut yhteydenottoa, voit jättää takaisinsoittopyynnön maanantaisin klo 9–11 numerossa 013 330 2131.
    • HUOM! Rokotusryhmään kuuluvien kolmas rokoteannos voidaan antaa aikaisintaan 2 kuukauden kuluttua 2. rokotteesta.
  • 60 vuotta täyttäneet
    • Siun sote tarjoaa 3. koronarokotusaikaa kirjeitse tänä vuonna 70 vuotta täyttäville ja sitä vanhemmille. Kirjeet lähetetään vko 43 alkaen porrastetusti 3. rokotusajan lähestyessä
    • 60–69-vuotiaiden 3. koronarokotukset tulevat ajankohtaiseksi hieman myöhemmin. Siun soten valmistelee rokotuksia parhaillaan ja tiedottaa ajanvarauskäytännöistä myöhemmin.
    • HUOM! Rokotusryhmään kuuluvien kolmas rokoteannos voidaan antaa aikaisintaan 6 kuukauden kuluttua 2. rokotteesta.
  • laitoksissa ja hoivakodeissa asuvat (yli 12-vuotiaat)
    • Kolmannet koronarokotukset toteutetaan laitoksissa ja hoivakodeissa, kun 2. rokotteesta on kulunut vähintään 6 kuukautta.
  • lääketieteellisiin riskiryhmiin 1 ja 2 kuuluvat (yli 12-vuotiaat)
    • Sairauden perusteella riskiryhmiin kuuluvien 3. koronarokotusten järjestelyjä tehdään parhaillaan. Ajanvarauskäytännöistä tiedotetaan heti, kun järjestelyt on saatu tehtyä.
    • Riskiryhmät ovat samat kuin aiemmin. Riskiryhmät voi tarkistaa THL:n sivuilta: Riskiryhmien koronarokotusten järjestys
    • HUOM! Rokotusryhmään kuuluvien kolmas rokoteannos voidaan antaa aikaisintaan 6 kuukauden kuluttua 2. rokotteesta.

Missä järjestyksessä väestö rokotetaan?

Siun sotessa noudatetaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen rokotusjärjestystä. Rokotusjärjestystä tarkennetaan tarvittaessa THL:n suositusten mukaisesti. Lue lisää: Rokotusjärjestys ja COVID-19-taudin riskiryhmät

Olen varannut koronarokotusajan verkkoajanvarauksen kautta, mutta en saanut vahvistusviestiä. Onko varaus onnistunut?

Saat vahvistusviestin varauksen yhteydessä antamaasi puhelinnumeroon. Vahvistusviestiä ei tule, mikäli olet vahingossa kirjoittanut varauksen yhteydessä puhelinnumeron väärin. Puhelinnumeron syöttämisessä tulee olla erityisen tarkka. Mikäli vahvistusviestiä varauksesta ei tule, voit kysyä asiaa alueesi terveysasemalta.

Voinko varata koronarokotusajan suoraan terveysasemalta?

Koronarokotukseen ei voi varata aikaa terveysasemien kautta soittamalla eikä paikalla käymällä.

Koronarokotusaikoja voi varata vain koronarokotuksiin tarkoitettujen verkko- ja puhelinajanvarauksen kautta. Linkki ja ohjeet verkkoajanvaraukseen löytyvät osoitteesta www.siunsote.fi/koronarokotukset ja puhelinajanvaraus toimii maanantaisin klo 8-9 numerossa 013 330 2131.

Voinko varata ajan muualle kuin oman asuinkuntani rokotuspisteelle? 

Voit varata ajan mille tahansa Siun soten rokotuspisteelle, jossa annetaan koronavirusrokotteita. Ota huomioon, että 1. rokotuksen yhteydessä aika toiseen rokotukseen annetaan samalle rokotuspisteelle, missä ensimmäinen rokotus annettiin. Kuuden viikon päähän 1. rokotteesta annetun tehosterokotteen rokotuspaikkaa ei voi vaihtaa verkkoajanvarauksen kautta. Jos tehosterokotteen rokotuspaikkaa on tarvetta vaihtaa, voi vaihdon tehdä takaisinsoittopalvelun kautta maanantaisin klo 9-11 numerossa 013 330 2131.

Jos olet aikaistamassa 8-12 viikon päähän annettua tehosterokotuksen aikaa verkkoajanvarauksen kautta, voit varata uuden aikaistetun tehosterokotusajan mille tahansa Siun soten rokotuspisteelle. Rokotuspaikan voivat valita myös henkilöt, jotka varaavat tehosterokotusaikaa sen vuoksi, että he ovat saaneet 1. rokotteen toisella paikkakunnalla tai rokotuksesta on kulunut jo yli 6 viikkoa eikä tehosterokoteaikaa ole varattuna (esimerkiksi sairastetun koronan vuoksi). 

Olen saanut 2. koronarokotetta varten ajan samalle rokotuspisteelle, jossa annettiin 1. rokote. Voinko kuitenkin käydä ottamassa 2. rokoteannoksen eri rokotuspisteellä kuin missä ensimmäinen annos annettiin?

Toinen rokotusannos annetaan samassa rokotuspisteessä kuin ensimmäinenkin. Aika 2. koronarokotteen pistämiseen annetaan ensimmäisen rokotuskerran yhteydessä. Jos tehosterokotteen rokotuspaikkaa on tarvetta vaihtaa, voi vaihdon tehdä takaisinsoittopalvelun kautta maanantaisin klo 9-11 numerossa 013 330 2131.

Missä koronarokotukset järjestetään?

Rokotuksia järjestetään seuraavilla terveysasemilla: Heinävesi, Ilomantsi, Juuka, Kitee, Kontiolahti, Lehmo, Lieksa, Liperi, Nurmes, Outokumpu, Polvijärvi, Rääkkylä, Siilainen ja Tohmajärvi. Lisäksi koronarokotuksia annettaan Joensuun keskustassa sijaitsevassa Malmikatu 9: rokotuspisteessä sekä tarpeen mukaan yksityisten toimijoiden tiloissa.

Koronarokotusten 2. rokoteannokset annetaan ilmoitetussa rokotuspisteessä ja -paikassa, vaikka rokotuspisteiden määrä myöhemmin muuttuisi.

Minun on vaikea päästä liikkumaan rokotuspisteelle, voiko saada rokotuksen kotona?

Siun sotessa on rokotuspisteitä jokaisessa alueen kunnassa. Lähtökohtaisesti rokotus annetaan rokotuspisteellä. Poikkeuksena tähän ovat Siun soten palvelujen piirissä olevien rokotukset. Esimerkiksi hoivakotien asukkailla ja kotihoidon asiakkailla on mahdollisuus saada koronarokotus asuinpaikassaan.

Ovatko rokotteet turvallisia?

Rokotteet ovat turvallisia. Mikäli rokotteiden turvallisuuteen liittyen herää epäilyksiä, rokotteen käyttöön voidaan tehdä varovaisuusperiaatteen vuoksi rajoituksia kuten AstraZenecan rokotteen kanssa tehtiin. Rokotetta käytetään vain ryhmille, joille käyttö on varmasti turvallista. Voit lukea lisää rokotteiden turvallisuudesta THL:n sivuilta: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19/tarttuminen-ja-suojautuminen-koronavirus/rokotteet-ja-koronavirus/koronarokotteiden-turvallisuus-ja-mahdolliset-haitat

Yleisiä kysymyksiä koronarokotuksiin liittyen voi esittää myös Digi- ja väestötietoviraston toteuttamassa valtakunnallisessa puhelinpalvelussa puh. 0295 535 535. Palvelu on arkisin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15. Palvelusta ei saa terveysneuvontaa.

Mistä löydän materiaalia eri kielillä?

Koronatietoa eri kielillä on koottu kattavasti muun muassa THL:n sivuille: Koronatietoa eri kielillä. Sivulta löytyy myös linkkejä äänitiedostoihin sekä viittomakieliseen materiaaliin.

Sosiaali- ja terveysministeriö on koonnut sivun, jolla on linkkejä monikieliseen koronavirustietoon: Saavutettavaa ja monikielistä koronavirustietoa.

Terveyskylä.fi -sivustolta löydät videoita koronaviruksesta eri kielillä.

InfoFinland.fi -sivustolta löytyy linkkejä eri viranomaisten julkaisemaan tietoon koronaviruksesta ja sen vaikutuksista Suomessa usealla eri kielellä. Sivustolta löytyy vielä erilliset kieliversiot: https://www.infofinland.fi/fi/elama-suomessa/ongelmatilanteet/koronavirus

Kansainvälistä tietoa koronaviruksesta löytyy WHO:n sivuilta: Coronavirus disease (COVID-19) Pandemic

Miksi tartunnoista ei kerrota tarkkoja tietoja? 

Henkilön terveystiedot ja hänen saamansa apu, hoito ja hoiva ovat yksityisyydensuojan piiriin kuuluvia asioita, joista viranomaisella ei pääsääntöisesti ole oikeutta kertoa. Yleisvaaralliseksi luokitellut taudit ovat poikkeus vain silloin, kun asiasta julkisesti tiedottamalla katsotaan olevan merkitystä laajemmin muun väestön terveydelle - kuten nyt koronaviruksella on.  

Yksittäisten henkilöiden sairauksista ja tartunnoista tiedottaminen on todella poikkeuksellista. Myös tällöin viranomaisen on pidettävä erityistä huolta siitä, ettei tarpeettomia tietoja henkilöstä kerrota julkisuuteen. Tarkempaa tietoa yksittäisistä tartuntatapauksista annetaan siinä tapauksessa, jos sillä on laajempaa yhteiskunnallista merkitystä esimerkiksi julkisten palvelujen toiminnalle tai on tarpeen antaa erityisiä toimintaohjeita jonkin tietyn alueen asukkaille.

Tärkeää on, että jokainen suomalainen asuinpaikkaan katsomatta noudattaa annettuja toimintaohjeita ja varotoimia. Niistä poikkeamiseen ei ole mitään syytä, vaikka oman kunnan alueella ei tartuntoja olisikaan.

Miten kuulovammainen saa yhteyden terveydenhuoltoon? 

Jos epäilet saaneesi koronavirustartunnan, kannattaa aloittaa tekemällä Omaolo-oirearvio netissä: www.omaolo.fi. Omaolon kautta voi myös varata ajan koronatestiin.

Päivystysapuun (116 117) voi ottaa yhteyttä tekstiviestillä numeroon 050 364 3980. Viestiisi vastataan mahdollisimman pian. Tekstiviestipalvelu toimii vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä. Terveydenhuollon ammattilaiset arvioivat tilanteen ja antavat siihen sopivat jatko-ohjeet.

Jos sinulla on hengitystieoireita, ota aina yhteyttä ennen terveysasemalle tai yhteispäivystykseen saapumista! Jos soittaminen ei ole mahdollista, käytä Päivystysavun tekstiviestinumeroa. Tekstiviestinumero ei ole tavanomaista kiireetöntä yhteydenottoa tai ajanvarausta varten.   

Henkeä uhkaavassa tilanteessa lähetä hätäilmoitus tekstiviestillä 112. Hätätekstiviesti vaatii rekisteröitymisen.

Lasten ja nuorten, aikuissosiaalityön sekä seniorineuvonnan chateissa tavoitat Siun soten ammattihenkilöstön joka arkipäivä. 

THL:n sivuilta löydät tietoa koronaviruksesta myös viittomakielellä: Koronaviruksesta viittomakielellä   

somejako