Väkijoukko kuvakaruselli

Usein kysyttyä koronasta

Saako Pohjois-Karjalassa lomaileva rokotteen Siun sotelta?

Suosittelemme, että jokainen ottaisi sekä ensimmäisen että toisen rokoteannoksen omassa kotikunnassaan. Jos rokotukseen ei pääse ajallaan, ota ensisijaisesti yhteyttä omaan kotikuntaasi.

THL:n mukaan rokotuksen voi saada muualta kuin omasta kotikunnasta vain siinä hyvin poikkeuksellisessa tapauksessa, että oleskelu toisen kunnan alueella on pitkäaikaista, rokotuksen hakeminen omasta kotikunnasta on hyvin vaikeaa ja rokotus on mahdollista toteuttaa toisessa kunnassa.

Rokotteet on jaettu kuntiin ja sote-alueille ihmisten kotikunnan perusteella eikä rokotteiden määrässä ole huomioitu alueen mökkiläisiä tai muita lomailijoita. Myös rokotusajat on Siun sotessa tarkkaan laskettu huomioiden maakunnan väestö ja ikäryhmät. Näin ollen ulkopaikkakuntalaisten rokotusaikojen järjestäminen jo sovittujen rokotusaikojen väliin on hyvin vaikeaa.

Voiko 2. koronarokotusajan vaihtaa?

Aika tehosterokotukseen eli koronarokotteen toiseen rokotuskertaan annetaan ensimmäisen rokotuksen yhteydessä. Toinen rokotusaika on lähtökohtaisesti 12 viikon kuluttua ensimmäisestä rokotuksesta. Annetun rokotusajan voi siirtää toiseen ajankohtaan vain perustellusta syystä, esimerkiksi terveydellisen syyn vuoksi. Ensimmäisen ja toisen rokotteen annosväli oltava vähintään 8 viikkoa. Lääketieteellisistä syistä rokotusväliä voidaan lyhentää tapauskohtaisesti.

Mikäli olet estynyt ottamaan tehosterokotteen annettuna aikana, tulee aika vaihtaa maanantaisin puhelinpalvelun kautta: 

Puhelinpalvelu auki maanantaisin p.013 330 2131 

  • klo 8–9 ensimmäisen rokotteen ajanvaraus sekä kiireellinen rokotusajan peruminen tai vaihto (varattu aika jo saman viikon aikana)
  • klo 9–11 kiireetön ajanvaihto takaisinsoittopalvelulla (aika yli viikon päästä)

Terveysasemien kautta ajanvaihto on mahdollista vain kiireellisissä tapauksissa ja silloin kun maanantain puhelinpalvelua ei ole mahdollista käyttää. 

Takaisinsoittopalvelun kautta ajan 2. rokotukseen voivat varata myös henkilöt, jotka ovat muuttaneet Pohjois-Karjalaan tai oleskelevat maakunnassa yli kolmen kuukauden ajan ja ovat saaneet 1. rokotteen muualla.

Onko koronarokotuksen 2. annosta mahdollista aikaistaa?

Koronarokotehävikin estämiseksi Siun sote on ottanut käyttöön jonotuspalvelun, jonka kautta on mahdollista ilmoittaa halukkuudesta aikaistaa omaa tehosterokotusaikaa. Palvelussa asiakas voi jättää pyynnön tehosterokotuksen aikaistamiseksi koronarokotusten verkkoajanvarausjärjestelmän kautta. Rokotusten välin tulee kuitenkin olla vähintään 8 viikkoa. Mikäli rokotuspisteillä jää rokotteita yli, tarjotaan niitä jonoon tietonsa jättäneille asiakkaille. 

Jonotuspalveluun pyynnön jättäminen ei automaattisesti tarkoita, että rokotusaika aikaistuu. Aikaistettuja rokotusaikoja voidaan tarjota vain sen verran kuin rokotteita jää yli. Jos soittoa rokotukseen ei tule, pysyy alkuperäinen rokotusaika voimassa. Mikäli ensimmäisen rokotuksen yhteydessä annettu aika ei sovi ja aikaa on välttämätöntä siirtää, tulee ajanvaihto tehdä maanantaisin avoinna olevan puhelinpalvelun kautta (ks. edellinen kysymys ”Voiko 2. koronarokotusajan vaihtaa?”).

Olen lähdössä kesällä lomamatkalle, voinko saada koronarokotuksen ennen matkaa, jotta saan matkalle vaadittavan rokotustodistuksen?

Koronarokotuksissa noudatetaan kansallista rokotusjärjestystä. Rokotukset etenevät rokotusjärjestyksen mukaisesti, eikä esimerkiksi varattu lomamatka oikeuta saamaan rokotetta aikaisemmin.

Voiko peruutusaikoja varata kuka tahansa?

Ei voi. Kaikki rokotusajat ovat tarkoitettu vain vuorossa oleville ryhmille. Väärin perustein tehdyt ajanvaraukset hidastavat rokotusten etenemistä ja hankaloittavat niiden suunnittelua.

Olen ottanut rokotteen, tarvitseeko minun enää suojautua muulla tavoin kuten maskia käyttämällä? 

Rokotuksen jälkeen on edelleen tärkeää pitää turvaväliä, huolehtia käsi- ja yskimishygieniasta, käyttää maskia, kun etäisyyden pitäminen ei ole mahdollista, hakeutua oireiden ilmaantuessa testiin sekä noudattaa myös muita ohjeita koronaviruksen torjumiseksi.  

Koronarokotus vähentää koronaviruksen erittymistä merkittävästi ja siten ehkäisee viruksen tarttumista ihmisestä toiseen. Rokotus ei kuitenkaan estä tartuntoja kokonaan.

Missä järjestyksessä väestö rokotetaan?

Siun sotessa noudatetaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen rokotusjärjestystä. Rokotusjärjestystä tarkennetaan tarvittaessa THL:n suositusten mukaisesti. Lue lisää: Rokotusjärjestys ja COVID-19-taudin riskiryhmät

Miten varaan ajan koronarokotukseen?

Iän perusteella rokotusvuorossa olevat henkilöt voivat varata koronarokotusajan verkkoajanvarauksen kautta. Tiedot rokotusvuorossa olevista ikäryhmistä ja linkki ajanvaraukseen löytyvät osoitteesta www.siunsote.fi/koronarokotukset. Mikäli ajanvaraaminen verkon kautta ei ole mahdollista, voi rokotusajan varata maanantaisin klo 8–9 puhelinpalvelusta numerosta 013 330 2131.

Siun sote on lähettänyt tekstiviestit koronarokotusajan varaamisesta sairauden perusteella riskiryhmään kuuluville yli 16-vuotiaille, joita ei vielä ole rokotettu. Tekstiviestit on lähetetty henkilöille, jotka ovat antaneet Siun sotelle luvan tekstiviestin lähettämiseen. Mikäli tekstiviestiä ei ole tullut tai ehdotettu ajanvaraustapa ei sovi, voi riskiryhmään kuuluva henkilö varata koronarokotusajan myös puhelinajanvarauksen kautta maanantaisin klo 8–9 numerosta 013 3302131.

Siun sote on lähettänyt 24.6. sairauden perusteella riskiryhmään kuuluville 12–15-vuotiaille postitse kirjeen koronarokotuksista ja rokotusajan varaamisesta. Vastaavanlainen kirje on lähetetty 2.7. myös vuonna 2005 syntyneille henkilöille, jotka eivät ole vielä täyttäneet 16 vuotta ja kuuluvat sairautensa perusteella riskiryhmään. Kirjeet on lähetetty Siun soten asiakas- ja potilastietojärjestelmässä olevien tietojen perustella.

Mikäli henkilö kuuluu riskiryhmään, mutta kirjettä ei ole tullut, voi koronarokotusaikaa tiedustella arkisin 5.–14.7. klo 10–15.30 numerosta 050 516 5864.

Mistä tietää, kuuluuko sairauden perusteella riskiryhmään?

Koronavirustaudille altistavat sairaudet on jaettu kahteen eri riskiryhmään:

  • Riskiryhmä 1: vakavalle koronavirustaudille erittäin voimakkaasti altistavia sairauksia
  • Riskiryhmä 2: vakavalle koronavirustaudille altistavia sairauksia

Riskiryhmä 1 rokotetaan ennen riskiryhmä 2. Riskiryhmien tarkemmat määrittelyt löytyvät THL:n sivulta: Riskiryhmien koronarokotusten järjestys

12–15-vuotiaiden nuorten riskiryhmät ovat samat kuin 16 vuotta täyttäneiden riskiryhmät, jotka on aiemmin määritelty koronarokotusjärjestystä varten. Poikkeuksena aikuisten riskiryhmiin on ainoastaan ylipaino, jonka arvioimiseksi THL suosittelee käytettävän lasten painoindeksiä eli ISO-BMI:tä. ISO-BMI:n alarajaksi suositellaan 35:ttä, joka kuvaa tässä ikäryhmässä vaikeaa ylipainoisuutta. Lisätietoa lasten ja nuorten koronarokotuksista löytyy THL:n sivuilta: Usein kysyttyä lasten ja nuorten koronarokotuksista

Mistä tiedän, kuulunko juuri nyt rokotusvuorossa olevien joukkoon? Jos en kuulu, milloin oma vuoroni tulee ja miten saan siitä tiedon?

Siun sote tiedottaa koronarokotusten rokotusjärjestyksestä verkkosivuillaan osoitteessa www.siunsote.fi/koronarokotukset. Sivun ylälaidan sinisessä laatikossa on kerrottu aina kulloinkin vuorossa olevat rokotusryhmät. Sinisen laatikon alla puolestaan kerrotaan seuraavaksi rokotusvuoroon tulevat ryhmät heti kun tiedot on saatu vahvistettua.

Siun sote lähettää rokotusvuoroon tuleville ryhmille myös tekstiviestit, jossa kerrotaan rokotusten käynnistymisestä kyseisessä ryhmässä. Tekstiviestin saaminen edellyttää, että tekstiviestilupa on annettu. Voit lukea tekstiviestiluvan antamisesta ja tietojen tarkistamisesta osoitteesta: https://www.siunsote.fi/-/tarkista-tai-anna-tekstiviestilupa

Miten rokotukset jatkuvat, jos olen saanut 1. rokoteannoksen AstraZenecan rokotteella?

THL suosittelee edelleen, että yli 65-vuotiaat henkilöt, jotka ovat saaneet 1. rokoteannoksen AstraZenecan rokotetta, ottavat myös toisen annoksen AstraZenecan rokotetta. THL:n 18.3.2021 tekemän linjauksen mukaan henkilö voi kuitenkin kieltäytyä AstraZenecan 2. rokoteannoksesta, jolloin hänelle tarjotaan mRNA-rokotetta (eli tällä hetkellä Biontech-Pfizerin tai Modernan rokotetta).

Jos haluat vaihtaa 2. rokoteannoksen AstraZenecan rokotteesta mRNA-rokotteeseen, se pitää tehdä ennakkoon soittamalla maanantaisin klo 9–11 koronarokotusten ajanvarauksen puhelinnumeroon 013 330 2131. Rokotetta ei pysty vaihtamaan aiemmin ilmoitettuna rokotuspäivänä, koska rokotuspisteillä ei ole ylimääräisiä rokotteita. Tehosterokotuksen aikaa ei voi myöskään varata koronarokotusten verkkoajanvarauksen kautta. Jos asian hoitaminen maanantaisin ei ole mahdollista, ota yhteyttä omaan terveysasemaasi.

Mahdollisuus vaihtaa tehosterokote toisen valmistajan rokotteeseen koskee vain 65 vuotta täyttäneitä henkilöitä. THL:n linjauksen mukaan alle 65-vuotias ei voi saada AstraZenecan rokotetta, vaikka henkilö itse kyseisen rokotteen haluaisi. Alle 65-vuotiaat, jotka ovat saaneet 1. rokoteannoksen AstraZenecaa, saavan 2. rokotteen mRNA-rokotetta eli Biontech-Pfizerin tai Modernan rokotetta.

Olen varannut koronarokotusajan verkkoajanvarauksen kautta, mutta en saanut vahvistusviestiä. Onko varaus onnistunut?

Saat vahvistusviestin varauksen yhteydessä antamaasi puhelinnumeroon. Vahvistusviestiä ei tule, mikäli olet vahingossa kirjoittanut varauksen yhteydessä puhelinnumeron väärin. Puhelinnumeron syöttämisessä tulee olla erityisen tarkka. Mikäli vahvistusviestiä varauksesta ei tule, voit kysyä asiaa alueesi terveysasemalta.

Koronarokotuksen puhelinajanvarauksessa on ruuhkaa, voinko varata koronarokotusajan suoraan terveysasemalta?

Koronarokotukseen ei voi varata aikaa terveysasemien kautta soittamalla eikä paikalla käymällä.

Koronarokotusaikoja voi varata vain koronarokotuksiin tarkoitettujen verkko- ja puhelinajanvarauksen kautta. Linkki ja ohjeet verkkoajanvaraukseen löytyvät osoitteesta www.siunsote.fi/koronarokotukset ja puhelinajanvaraus toimii maanantaisin klo 8-9 numerossa 013 330 2131.

Toivomme, että aikoja ei turhaan kysellä terveysasemien puhelinnumeroista, koska puhelut ruuhkauttavat terveysasemien muuta toimintaa. Koronarokotusten ajanvaraus on keskitetty juuri sen vuoksi, että terveysasemien toiminta voisi jatkua normaalisti ilman, että koronarokotukset ruuhkauttavat palvelua.

Voinko varata ajan muualle kuin oman asuinkuntani rokotuspisteelle? 

Ajan voi varata mille tahansa Siun soten rokotuspisteelle, jossa annetaan koronavirusrokotteita. Ota huomioon, että aika toiseen rokotusannokseen annetaan samalle rokotuspisteelle, missä ensimmäinen rokotus annettiin.

Olen saanut 2. koronarokotetta varten ajan samalle rokotuspisteelle, jossa annettiin 1. rokote. Voinko kuitenkin käydä ottamassa 2. rokoteannoksen eri rokotuspisteellä kuin missä ensimmäinen annos annettiin?

Toinen rokotusannos annetaan samassa rokotuspisteessä kuin ensimmäinenkin. Aika 2. koronarokotteen pistämiseen annetaan ensimmäisen rokotuskerran yhteydessä.

Missä koronarokotukset järjestetään?

Rokotuksia järjestetään seuraavilla terveysasemilla: Heinävesi, Ilomantsi, Juuka, Kitee, Kontiolahti, Lehmo, Lieksa, Liperi, Nurmes, Outokumpu, Polvijärvi, Rääkkylä, Siilainen ja Tohmajärvi. Lisäksi koronarokotuksia annettaan Joensuun keskustassa sijaitsevassa Malmikatu 9: rokotuspisteessä sekä tarpeen mukaan yksityisten toimijoiden tiloissa.

Koronarokotusten 2. rokoteannokset annetaan ilmoitetussa rokotuspisteessä ja -paikassa, vaikka rokotuspisteiden määrä myöhemmin muuttuisi.

Minun on vaikea päästä liikkumaan rokotuspisteelle, voiko saada rokotuksen kotona?

Siun sotessa on rokotuspisteitä jokaisessa alueen kunnassa. Lähtökohtaisesti rokotus annetaan rokotuspisteellä. Poikkeuksena tähän ovat Siun soten palvelujen piirissä olevien rokotukset. Esimerkiksi hoivakotien asukkailla ja kotihoidon asiakkailla on mahdollisuus saada koronarokotus asuinpaikassaan.

Miksi koronarokotusaikoja ei ole varattavissa jatkuvasti?

Rokotusaikoja avataan varattaviksi sen verran, kuin rokotetta on saatavilla. Rokotusajat on jaettu eri kuntien alueelle asukasmäärän perusteella.

Osa Siun sotelle saapuvista rokotteista käytetään jo 1. rokotteiden saaneiden 2. rokoteannokseen. Tämä vaikuttaa uusien rokotusaikojen määrään.

En saanut varattua rokotusaikaa heti kun oma vuoroni alkoi, jäänkö ilman rokotusta?

Oma rokotusvuoro ei voi mennä ohi. Kaikki Siun soten alueen asukkaat saavat rokotteen halutessaan. Kaikki aiemmin vuorossa olleet voivat edelleen varata aikoja, vaikka rokotusvuoroon olisi tullut uusia ikäryhmiä.

Ovatko rokotteet turvallisia? AstraZenecan turvallisuus huolettaa.

Rokotteet ovat turvallisia. Mikäli rokotteiden turvallisuuteen liittyen herää epäilyksiä, rokotteen käyttöön voidaan tehdä varovaisuusperiaatteen vuoksi rajoituksia kuten AstraZenecan rokotteen kanssa on tehty. Rokotetta käytetään vain ryhmille, joille käyttö on varmasti turvallista. Voit lukea lisää rokotteiden turvallisuudesta THL:n sivuilta: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19/tarttuminen-ja-suojautuminen-koronavirus/rokotteet-ja-koronavirus/koronarokotteiden-turvallisuus-ja-mahdolliset-haitat

Yleisiä kysymyksiä koronarokotuksiin liittyen voi esittää myös Digi- ja väestötietoviraston toteuttamassa valtakunnallisessa puhelinpalvelussa puh. 0295 535 535. Palvelu on arkisin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15. Palvelusta ei saa terveysneuvontaa.

Linkkejä muihin koronavirusta ja koronatilannetta käsitteleviin usein kysyttyä -verkkosivuihin:

Mistä löydän materiaalia eri kielillä?

Koronatietoa eri kielillä on koottu kattavasti muun muassa THL:n sivuille: Koronatietoa eri kielillä. Sivulta löytyy myös linkkejä äänitiedostoihin sekä viittomakieliseen materiaaliin.

Sosiaali- ja terveysministeriö on koonnut sivun, jolla on linkkejä monikieliseen koronavirustietoon: Saavutettavaa ja monikielistä koronavirustietoa.

Terveyskylä.fi -sivustolta löydät videoita koronaviruksesta eri kielillä.

InfoFinland.fi -sivustolta löytyy linkkejä eri viranomaisten julkaisemaan tietoon koronaviruksesta ja sen vaikutuksista Suomessa usealla eri kielellä. Sivustolta löytyy vielä erilliset kieliversiot: https://www.infofinland.fi/fi/elama-suomessa/ongelmatilanteet/koronavirus

Kansainvälistä tietoa koronaviruksesta löytyy WHO:n sivuilta: Coronavirus disease (COVID-19) Pandemic

Miksi tartunnoista ei kerrota tarkkoja tietoja? 

Henkilön terveystiedot ja hänen saamansa apu, hoito ja hoiva ovat yksityisyydensuojan piiriin kuuluvia asioita, joista viranomaisella ei pääsääntöisesti ole oikeutta kertoa. Yleisvaaralliseksi luokitellut taudit ovat poikkeus vain silloin, kun asiasta julkisesti tiedottamalla katsotaan olevan merkitystä laajemmin muun väestön terveydelle - kuten nyt koronaviruksella on.  

Yksittäisten henkilöiden sairauksista ja tartunnoista tiedottaminen on todella poikkeuksellista. Myös tällöin viranomaisen on pidettävä erityistä huolta siitä, ettei tarpeettomia tietoja henkilöstä kerrota julkisuuteen. Tarkempaa tietoa yksittäisistä tartuntatapauksista annetaan siinä tapauksessa, jos sillä on laajempaa yhteiskunnallista merkitystä esimerkiksi julkisten palvelujen toiminnalle tai on tarpeen antaa erityisiä toimintaohjeita jonkin tietyn alueen asukkaille.

Tärkeää on, että jokainen suomalainen asuinpaikkaan katsomatta noudattaa annettuja toimintaohjeita ja varotoimia. Niistä poikkeamiseen ei ole mitään syytä, vaikka oman kunnan alueella ei tartuntoja olisikaan.

Miten kuulovammainen saa yhteyden terveydenhuoltoon? 

Jos epäilet saaneesi koronavirustartunnan, kannattaa aloittaa tekemällä Omaolo-oirearvio netissä: www.omaolo.fi. Omaolon kautta voi myös varata ajan koronatestiin.

Päivystysapuun (116 117) voi ottaa yhteyttä tekstiviestillä numeroon 050 364 3980. Viestiisi vastataan mahdollisimman pian. Tekstiviestipalvelu toimii vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä. Terveydenhuollon ammattilaiset arvioivat tilanteen ja antavat siihen sopivat jatko-ohjeet.

Jos sinulla on hengitystieoireita, ota aina yhteyttä ennen terveysasemalle tai yhteispäivystykseen saapumista! Jos soittaminen ei ole mahdollista, käytä Päivystysavun tekstiviestinumeroa. Tekstiviestinumero ei ole tavanomaista kiireetöntä yhteydenottoa tai ajanvarausta varten.   

Henkeä uhkaavassa tilanteessa lähetä hätäilmoitus tekstiviestillä 112. Hätätekstiviesti vaatii rekisteröitymisen.

Lasten ja nuorten, aikuissosiaalityön sekä seniorineuvonnan chateissa tavoitat Siun soten ammattihenkilöstön joka arkipäivä. 

THL:n sivuilta löydät tietoa koronaviruksesta myös viittomakielellä: Koronaviruksesta viittomakielellä   

somejako