Puhelinpalvelun hoitaja puhelimessa kuvakaruselli

Tiimimalli

Uusi moniammatilliseen tiimityöskentelyyn perustuva toimintamalli on otettu tähän mennessä käyttöön Kiteen, Tohmajärven ja Liperin terveysasemilla sekä Niinivaaran terveysasemalla Joensuussa.

Tiimimalli etenee Siun soten alueella jatkossa osana Tulevaisuuden sote-keskus -ohjelmaa. Alustavana tavoitteena on ottaa se käyttöön Outokummun, Polvijärven, Heinäveden ja Lieksan terveysasemilla syksyn ja talven 2020 aikana. Tiimimalliin siirtymisestä tiedotetaan kunkin terveysaseman osalta erikseen, kun muutos on ajankohtainen.

Toimintamallin muutos koskee terveysaseman hoitajien, lääkäreiden sekä osittain fysioterapeuttien ja mielenterveys- ja päihdepalvelujen vastaanottoja. Muutos voi koskea osittain myös sosiaalipalvelujen ja suun terveydenhuollon vastaanottoja niillä terveysasemilla, joilla sosiaalipalvelujen ja suun terveydenhuollon ammattilaiset ovat mukana moniammatillisessa tiimissä.

Siun soten terveysasemien vastaanottotoimintaa kehitetään hoitoon pääsyn nopeuttamiseksi sekä hoidon laadun ja jatkuvuuden parantamiseksi. Tavoitteena on myös tiivistää eri alojen ammattilaisten yhteistyötä.

Moniammatillinen tiimityöskentelymalli pähkinänkuoressa

Uudessa toimintamallissa asiakkaan asian hoito pyritään aloittamaan heti ja viemään mahdollisuuksien mukaan loppuun saman päivän aikana. Moniammatillinen tiimi pyrkii ratkaisemaan asiakkaan ongelman ensikontaktissa.

Kun soitat terveysasemalle varataksesi ajan, puheluusi vastaa sairaanhoitaja. Hoitaja konsultoi tarvittaessa samassa tilassa työskentelevää toista tiimin jäsentä, kuten lääkäriä, fysioterapeuttia tai mielenterveys- ja päihdepalvelujen ammattilaista. Tiimiin voi kuulua myös sosiaalipalvelujen ja suun terveydenhuollon ammattilaisia. Kyseinen tiimin jäsen päättää, antaako hän neuvoja hoitajalle, soittaako sinulle itse vai pyytääkö sinut käymään omalla vastaanotollaan.

Uuteen toimintamalliin kuuluu olennaisena osana myös jokaiselle asiakkaalle nimettävä oma yhteyshenkilö. Saat oman yhteyshenkilösi nimen ja suoran puhelinnumeron siinä vaiheessa, kun soitat apua tarvitessasi terveysaseman ajanvaraukseen ensimmäisen kerran uuteen toimintamalliin siirtymisen jälkeen. Saatuasi nimetyn yhteyshenkilön otat jatkossa yhteyttä suoraan häneen joko puhelimitse tai sähköisen yhteydenoton kautta* kaikissa terveyteen liittyvissä asioissa.

Näin toimit terveysasemasi siirryttyä uuteen tiimimalliin

  • Kun sinulla on tarve asioida terveysasemalla ensimmäisen kerran muutoksen jälkeen, soita terveysaseman yleiseen palvelu-/ajanvarausnumeroon. Uuden toimintamallin käynnistyessä puhelut voivat ruuhkaantua, mutta tilanne korjaantuu toiminnan käynnistyttyä kunnolla. Jätä takaisinsoittopyyntö, niin soitamme sinulle vielä saman päivän aikana takaisin. Alkuvaiheessa takaisinsoittojono voi kasvaa niin, että puhelumme voi tulla poikkeuksellisesti vasta klo 16 jälkeen. Henkeä uhkaavassa tilanteessa soita aina suoraan yleiseen hätänumeroon 112.
  • Jokainen vastaanoton asiakas saa oman yhteyshenkilön siinä vaiheessa, kun soittaa apua tarvitessaan terveysaseman ajanvaraukseen ensimmäisen kerran muutoksen jälkeen. Sinun ei tarvitse ottaa yhteyttä terveysasemalle vain saadaksesi oman yhteyshenkilösi tiedot, sillä ne annetaan sinulle ensimmäisellä kerralla, kun asioinnille on tarvetta.
  • Yhteyshenkilösi on terveyden- tai sairaanhoitaja, johon olet jatkossa suoraan yhteydessä joko puhelimitse tai sähköisen yhteydenoton kautta* kaikissa terveyteesi liittyvissä asioissa. Yhteyshenkilölläsi on oma suora puhelinnumero, johon voit jättää takaisinsoittopyynnön arkisin klo 8–15.30. Yhteyshenkilösi soittaa sinulle takaisin saman päivän aikana. Sähköinen yhteydenotto puolestaan tapahtuu kansallisen Omaolo-palvelun kautta. Saat ohjeet palvelun käyttöön omalta yhteyshenkilöltäsi.
  • Tarvitessasi neuvoja tai apua soita aina ensin terveysaseman yleiseen palvelu-/ajanvarausnumeroon (jos sinulla ei ole vielä omaa yhteyshenkilöä) tai ota yhteys omaan yhteyshenkilöösi ennen kuin menet asemalle paikan päälle.
* Niinivaaran terveysasemalla pilotoidaan Siun soten alueella ensimmäisenä kansallisen Omaolo-palvelun kautta tapahtuvaa sähköistä yhteydenottoa tässä tarkoituksessa. Muilla terveysasemilla yhteyshenkilöön ollaan yhteydessä puhelimitse.

 

Tiimimalliin siirtyneet terveysasemat tekstiluettelo

TIIMIMALLIN ETENEMINEN

Kiteen terveysasema 13.1.2020

Tohmajärven terveysasema 10.3.2020

Liperin terveysasema 5.5.2020

Joensuu: Niinivaaran terveysasema 25.8.2020

Tiimimalliasemat kartalla

Voit klikata kartan suuremmaksi.

somejako

somejako