Etusivu Tietoa meistä Toiminta Palve­lustra­tegia ja palve­lu­verkko

Palve­lustra­tegia ja palve­lu­verkko

Palve­lustra­tegia kertoo, miten sosiaali- ja terveys­pal­velut Pohjois-Karja­lassa halutaan järjestää.

Palve­lustra­tegia ja palve­lu­verk­ko­suun­ni­telma hyväk­syt­tiin alue­val­tuus­tossa 9.10.2024.

Alueel­liset järjes­tä­mis­suun­ni­telmat

Järjes­tä­mis­suun­ni­tel­missa kuvataan palve­lu­tar­jonnan tavoi­te­taso sote-keskuk­sissa, ‑asemilla ja ‑palve­lu­pis­teissä. Sote-keskus vastaa palve­luista alueel­laan. Järjes­tä­mis­suun­ni­telmat hyväk­syt­tiin alue­hal­li­tuk­sessa 18.12.2024 ja suun­ni­tel­mien toimeen­pano alkaa vaiheit­tain vuoden 2025 alusta alkaen.

Mistä on kyse?

Palve­lustra­tegia ja palve­lu­verk­ko­suun­ni­telma ohjaavat hyvin­voin­tia­lueen toimintaa pitkälle tule­vai­suu­teen. Palve­lustra­tegia on laadittu 15 vuoden ajalle eli pitkälle 2030-luvun lopulle saakka.

Palve­lustra­te­giassa määri­te­tään miten sosiaali- ja terveys­pal­ve­luja järjes­te­tään Pohjois-Karja­lassa.

Palve­lu­verk­ko­suun­ni­tel­massa määri­tel­lään, missä sosiaali- ja terveys­kes­kukset, ‑asemat ja palve­lu­pis­teet sijait­sevat.

  • Toimi­paik­koja on todel­li­suu­dessa paljon enemmän kuin palve­lu­verk­ko­suun­ni­tel­massa on mainittu: Siun sotella on myös pelas­tus­a­semia, asumis­pal­ve­lujen toimi­paik­koja ja kuntout­tavan työtoi­minnan sekä päivä- ja työtoi­minnan toimi­paik­koja.
  • Kotiin vietävät palvelut eivät palve­lu­verk­ko­suun­ni­telman kartalla näy: muun muassa kotihoito ja koti­sai­raan­hoito tuodaan jatkos­sakin asuk­kaiden omaan kotiin.

Palve­lustra­tegia ja palve­lu­verk­ko­suun­ni­telma ovat osa Siun soten stra­te­gia­ko­ko­nai­suutta. Tähän koko­nai­suu­teen kuuluu myös pelas­tus­toimen ja ensi­hoidon palve­lu­ta­so­pää­tökset.

Oikeaan palveluun, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa

Palve­lustra­te­gialla toteu­te­taan palve­lu­lu­paus­tamme ja varmis­te­taan, että asiakas pääsee oikeaan palveluun, oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa.

Palve­lustra­te­gian keskeinen asia on toimiva ja moni­ka­na­vainen asia­kas­oh­jaus. Asiakas voi ottaa yhteyttä hänelle sopi­vim­malla tavalla, asiakkaan tarpeet selvi­te­tään heti ja varmis­te­taan, että asiakas saa tarpeensa mukaista apua ja palvelua.

Lisäksi huomioi­daan pitkä­ai­kais­asiak­kaat ja varmis­te­taan hoidon jatkuvuus.

(teksti jatkuu kuvan jälkeen)

Siun soten monikanavaiseen palvelukonseptiin kuuluvat asiakasohjaus toimipisteissä, puhelinpalveluissa ja chatissa, verkkopalveluissa sekä mobiilisovelluksessa. Asiakkaan tarvitsema palvelu voidaan toteuttaa eri puolilla maakuntaa sijaitsevissa toimipisteissä, maakunnallisesti tai alueellisesti keskitettyinä palveluina, kotikäynteinä tai etäyhteydellä. Pitkäaikaisasiakkaiden palvelupolku suunnitellaan yksilöllisten tarpeiden mukaisesti.
Palve­lu­kon­septi. Toimiva ja moni­ka­na­vainen asia­kas­oh­jaus helpot­tavat yhtey­den­saantia ja asiakas ohjataan hänen tarpei­taan vastaa­vaan palveluun.

Palvelut ovat tarjolla kaikille, toteut­ta­mis­tapa voi vaihdella

Valmis­telua on ohjannut ajatus siitä, että palve­lu­verkko vastaa pohjois­kar­ja­laisten palve­lu­tar­vetta. Sama palvelu voi olla tarjolla toisaalla toimi­pai­kassa, toisaalla kotiin vietävänä palveluna ja toisaalla digi­taa­li­sena palveluna.

Palveluja tuotetaan eri tavoin siten, että otetaan huomioon asiakkaan tarve ja kyky käyttää erilaisia palve­lu­muo­toja. Palve­lu­verkko on moni­ka­na­vainen, yhden­ver­tainen ja dynaa­minen:

  • Meillä on olemassa erilaisia tapoja tuottaa sama palvelu. Moni­ka­na­vainen palve­lu­verk­komme koostuu digi­taa­li­sista palve­luista, kotiin annet­ta­vista palve­luista, eri puolilla maakuntaa sijait­se­vissa toimi­pai­koissa annet­ta­vista palve­luista sekä keski­te­tysti hyvin­voin­tia­lu­eella tai Itä-Suomen yhteis­toi­minta-alueella annet­ta­vista palve­luista.
  • Jokai­sessa kunnassa on jatkos­sakin joko sote-keskus tai sote-asema. Palve­lu­pis­teet täyden­tävät lähi­pal­ve­luja.
  • Palve­lumme eivät ole saman­laiset kaik­kialla, mutta niillä alueilla, joissa väestön palve­lu­tarve on saman­lainen, palvelut ovat saman­laiset ja niitä tehdään saman­lai­sella konsep­tilla.
  • Palve­lujen tuot­ta­mis­tavan valintaa ohjaavat kriteerit, joiden perus­teella alueen palvelut muuttuvat, kun väestön palve­lu­tarve muuttuu.
Monikanavaiseen palveluverkkoon kuuluvat digitaaliset palvelut ja etäpalvelut, kotiin annettavat palvelut, sote-keskuksissa, -asemilla ja muissa palvelupisteissä annettavat palvelut, hyvinvointialueella keskitetysti annettavat palvelut ja Itä-Suomen alueella yhteisesti annettavat palvelut.
Moni­ka­na­vainen palve­lu­verk­komme.