Etusivu Asiointikanavat Digitaaliset palvelut

Digi­taa­liset palvelut

Saat tervey­teesi, hyvin­voin­tiisi tai arjen huoliisi liittyvää hoitoa ja ohjausta ammat­ti­lai­silta. Voit asioida nimet­tö­mästi tai tunnis­tautua.

Näin voit asioida

Siun soten digi­taa­li­sissa palve­luissa voit asioida helposti paikasta riip­pu­matta. Palve­lus­samme voit:
  • keskus­tella ammat­ti­laisen kanssa reaa­liai­kai­sesti
  • hoitaa kiireet­tömiä asioita ammat­ti­laisten kanssa
  • asioida ammat­ti­laisten kanssa vastaa­no­tolla etäyh­tey­dellä
  • osal­listua ammat­ti­laisten ohjaamiin ryhmä­vas­taan­ot­toihin
  • täyttää lomak­keita
  • vastata ammat­ti­laisen sinulle lähet­tä­mään hoitoasi koskevaan kyselyyn
  • hoitaa hyvin­voin­tiasi digi­po­luilla
  • asioida ammat­ti­laisten kanssa digi­po­luilla

Voit asioida tunnis­tau­tu­neena tai nimet­tö­mästi. Kun tunnis­taudut, saat käyttöösi laajan vali­koiman palve­lu­jamme. Tunnis­tau­tu­mi­seen tarvitset pank­ki­tun­nukset, mobii­li­var­men­teen tai varmen­ne­kortin. Yleisiä neuvoja voit kysyä nimet­tö­mästi ilman tunnis­tau­tu­mista.

Voit tunnis­tautua myös kesken asioinnin. Ammat­ti­lainen voi ohjata sinut tunnis­tau­tu­maan, jos asiasi hoito vaatii tunnis­tau­tu­mista.

Annamme digitukea ja
opastamme sinua

Digi­tu­kemme kiertää maakunnan eri tapah­tu­missa neuvo­massa digi­asioin­nissa. Järjes­tämme myös esit­te­ly­ti­lai­suuksia. Katso tapah­tu­mien ajan­kohdat. Jos tarvitset apua laitteesi käyttöön, voit ottaa yhteyttä sivuilta Digitukea Pohjois-Karja­lassa.

Ohje­vi­deot ovat katsot­ta­vissa Youtube-palve­lussa. Linkit avautuvat uuteen ikkunaan.

Voit asioida palve­lus­samme toisen henkilön puolesta Suomi.fi-valtuuksilla. Kun olet tunnis­tau­tunut digi­taa­li­seen palve­luumme, voit lisätä profii­liisi henki­löitä, joiden puolesta haluat palve­lussa asioida. Puolesta asioitava henkilö poistuu profii­lis­tasi, kun oikeutesi puolesta asioin­tiin päättyy.

Digi­po­luilla ei tois­tai­seksi ole mahdol­lista asioida toisen henkilön puolesta.

Huol­ta­jana voit suoraan asioida alle 18-vuotiaan puolesta. Kun asioit täysi-ikäisen henkilön puolesta, henkilön täytyy ensin valtuuttaa sinut Suomi.fi-palvelussa.

Tutustu puolesta asioin­tiin terveys- ja sosi­aa­li­pal­ve­luissa.

Ohje: Näin asioit digi­taa­li­sissa palve­luissa toisen henkilön puolesta (pdf)

Tietoa palve­lusta

Voit tunnis­tautua palveluun pank­ki­tun­nuk­silla tai mobii­li­var­men­teella. Palvelu käyttää turval­lista Suomi.fi-tunnistautumista.

Kun asioit tunnis­tau­tu­neena, asioin­ti­tie­tosi kirjataan asiakas- ja poti­las­tie­to­jär­jes­tel­miimme samoin kuin muussakin asioin­nis­sasi. Tervey­den­huollon tietosi voit itse tarkistaa Kanta-palve­lusta. Tietojasi saavat käyttää vain ammat­ti­laiset, joiden kanssa olet asiakas- tai poti­las­suh­teessa. Suljetut keskus­telut näkyvät vain sinulle ja sinua hoita­neille ammat­ti­lai­sille.

Tieto­suo­ja­se­loste: Digi­taa­liset palvelut (pdf).

Siun soten digi­taa­listen palve­lujen käyt­tö­ehdot (pdf).

Digi­taa­listen palve­lujen käyttö on sinulle maksu­tonta. Huomioithan, että osa palve­luista voi olla maksul­lisia. Ammat­ti­lai­semme kertoo sinulle etukäteen, jos hän ohjaa sinut palveluun, joka on maksul­lista. Tutustu palve­lu­jemme asia­kas­mak­suihin.

Täyden­nämme jatku­vasti digi­taa­listen palve­lu­jemme vali­koimaa ja kehitämme palve­luamme jatku­vasti.

Kuulemme mielel­lämme, mitä mieltä olet asioin­nis­tasi digi­taa­li­sissa palve­luis­samme ja järjes­telmän tekni­sestä toimin­nasta. Voit antaa palaut­teen nimet­tö­mänä. Jos haluat, että otamme sinuun yhteyttä, jätä yhteys­tie­tosi palau­te­lo­mak­keelle.

Anna palau­tetta digi­taa­li­sista palve­luista tai järjes­telmän toimin­nasta.

Voit myös antaa nimet­tö­mänä arvion asioin­nista suoraan digi­asioinnin yhtey­dessä, kun asioin­ti­kes­kus­te­lusi on suljettu.

Palvelut, joissa voit asioida digi­taa­li­sesti

  • Äitiys­neu­vola

    Neuvo­la­pal­velut ‑chatissa neuvolan tervey­den­hoi­taja neuvoo raskau­teen, vanhem­muu­teen ja lapsen hyvin­voin­tiin liit­ty­vissä asioissa.
  • Diabe­teksen hoito

    Voit lähettää kiireet­tömän viestin diabe­tes­hoi­ta­jalle, kun olet diabe­tes­osaa­mis­kes­kuksen asiakas. Diabe­tes­hoi­taja ohjaa sinua diabe­tek­sesi hoidossa. Voit myös varata tai siirtää diabe­tes­osaa­mis­kes­kuksen vastaan­ot­toaikaa.
    Voit lähettää viestin milloin tahansa. Vastaamme viestiisi kahden arki­päivän kuluessa.
  • Ehkäi­sy­neu­vola

    Raskauden ehkäisyn digi­po­lulla voit aloittaa ehkäisyn suun­nit­telun itse­näi­sesti. Ehkäisyn aloit­ta­mista varten saat digi­po­lulta ohjeet, kuinka varaat ajan ammat­ti­lai­selle.
  • Fysio­te­rapia

    Saat apua ja neuvontaa taval­li­sim­piin tuki- ja liikun­tae­linten oireisiin koke­neelta fysio­te­ra­peu­tilta.
  • Geron­to­lo­ginen sosi­aa­lityö

    Aoua arjen asioihin ‑chatissa saat muun muassa neuvoja ja ohjausta ikään­ty­neiden palve­luihin sekä apua hake­musten täyt­tä­mi­seen.
  • Hoito­tar­vik­keet

    Hoito­tar­vik­keiden tilaus­lo­make on Siun soten digi­taa­li­sissa palve­luissa. Tilaus­lo­mak­keen löydät selain­ver­siossa Lomakkeet-valikosta. Mobii­li­so­vel­luk­sessa Lomakkeet-valikko on profii­lis­sasi.
    Näet täältä myös aiemmat tilauk­sesi.
  • Kansal­lisen roko­tus­oh­jelman mukaiset roko­tukset

    Palve­lu­neu­vonta ‑chatissa voit kysyä neuvoja roko­tus­asioissa.
  • Koulu­ter­vey­den­huolto

    Nuoren mieli ‑chatissa voit keskus­tella pienistä ja suurista huolista.
  • Lääkärin tai hoitajan vastaa­notot terveys­a­se­milla

    Sairas­tu­minen ja terveys­huoli ‑chatissa saat apua flunssa‑, allergia‑, vatsa‑, silmä‑, korva‑, kynsi- ja iho-oireiden sekä päänsäryn hoitoon ja reseptin uusintaan tervey­den­huollon ammat­ti­lai­selta. Lisäksi voit pyytää hoitajan todis­tusta sairaus­pois­saoloa varten ja sairaan lapsen hoito­va­paa­to­dis­tusta. Päivys­ty­savun chatissa saat viikon­lop­puisin ja arki­py­hinä apua tervey­s­asioissa, jotka eivät voi odottaa seuraa­vaan arki­päi­vään ja terveys­a­seman aukea­mi­seen.
  • Lapsi­per­heiden sosi­aa­lityö

    Nuoren mieli ‑chatissä voit keskus­tella pienistä ja suurista huolista Siun soten ammat­ti­laisten kanssa. Chat on tarkoi­tettu alle 18-vuotiaille nuorille ja heidän huol­ta­jil­leen.
  • Lasten fysio- ja toimin­ta­te­rapia

    Saat apua ja neuvontaa taval­li­sim­piin tuki- ja liikun­tae­linten oireisiin koke­neelta fysio­te­ra­peu­tilta.
  • Lasten­neu­vola

    Neuvo­la­pal­velut ‑chatissa neuvolan tervey­den­hoi­taja neuvoo raskau­teen, vanhem­muu­teen ja lapsen hyvin­voin­tiin liit­ty­vissä asioissa.
  • Mielen­ter­veys- ja päih­de­kun­toutus

    Neuvoja mielen­hy­vin­voin­tiin, riip­pu­vuuk­siin tai päih­tei­siin liit­ty­vissä huolissa saat myös Mielen­hy­vin­vointi-chatissa. Ohjausta ja neuvontaa voit saada myös nimet­tö­mänä.
  • Mielen­ter­veys- ja päih­de­pal­ve­lujen vastaa­notot

    Mielen hyvin­vointi ‑chatissa saat hoito­koor­di­naat­to­rilta ohjausta, neuvontaa ja hoitoa omaan tai läheisesi tilan­tee­seen.
  • Munuais­sai­raudet eli nefro­logia

    Digi­taa­li­sista palve­luis­tamme saat ohjausta jo todettuun munuais­sai­rau­teesi, kun olet munuais­po­likli­nikan asiakas.
    Munuais­po­likli­nikan ammat­ti­lainen ohjaa sinua jo todetun munuais­sai­rau­tesi seurannan ja hoidon kiireet­tö­missä asioissa.
    Viestin voit kirjoittaa milloin tahansa, vastaamme sinulle viimeis­tään seuraa­vana arki­päi­vänä.
  • Opis­ke­lu­huollon psyko­login palvelut

    Nuoren mieli ‑chatissa voit puhua kanssamme pienistä ja suurista huolista.
  • Opis­ke­lu­ter­vey­den­huolto

    Nuoren mieli ‑chatissa voit keskus­tella pienistä ja suurista huolista.
  • Reseptien uusiminen

    Reseptin uusimista voit pyytää Sairas­tu­minen ja terveys­huoli ‑chatissa. Digi­taa­li­sissa palve­luissa emme pääsään­töi­sesti uusi keskus­her­mos­toon vaikut­ta­vien (nk. PKV-lääkkeet, kolmio­lääk­keet) lääk­keiden reseptejä.
  • Reuma­sai­raudet

    Voit lähettää viestin reuma­sai­raan­hoi­ta­jalle, jos tarvitset ohjausta ja neuvontaa jo todetun reuma­sai­rauden hoidossa. Viestin voit kirjoittaa milloin tahansa, vastaamme sinulle kahden arki­päivän kuluessa.
  • Seksi­tau­tien tutkimus ja hoito

    Digi­asioinnin Seksi­taudit-chatissa voit ottaa yhteyttä, jos haluat käydä seksi­tau­ti­tes­teissä tai epäilet itselläsi seksi­tautia.
  • Suun tervey­den­huolto ja hammas­hoi­tolat

    Suun terveys­neu­vonnan chat-palve­lussa saat neuvoja muun muassa vihlonnan, ientu­leh­duksen, limakalvo-oireiden ja muiden oireiden hoidossa. Neuvomme myös suun terveys­tuot­teiden käytössä sekä apua esimer­kiksi hammas­lää­kä­ri­pel­koon.
  • Työi­käisten sosi­aa­li­pal­velut

    Apua arjen asioihin ‑chatissa saat sosi­aa­lioh­jaa­jalta neuvoja elämän­ti­lan­tee­seesi, arkeesi tai huoleesi liittyen.
  • Uniapnea

    Uniap­nea­keskus-palve­lussa saat apua jo todettuun uniap­neaan ja CPAP-laite­hoi­toon. Vastaamme sinulle kolmen arki­päivän kuluessa.
  • Yhteis­asiak­kaiden ohjaus

    Voit täyttää terveyden ja hyvin­voinnin koko­nais­ti­lan­teen kartoi­tus­lo­mak­keen. Jos käytät digi­taa­lisia palveluja selaimen kautta, lomakkeet ovat oikean­puo­lei­sessa valikossa. Mobii­li­so­vel­luk­sesta löydät lomakkeet profii­lis­tasi.
  • Yhteis­päi­vystys

    Päivys­ty­savun chatissa saat apua tervey­s­asioissa, jotka eivät voi odottaa seuraa­vaan arki­päi­vään ja terveys­a­seman aukea­mi­seen.