Kuljetuspalvelut
Vammaisten ja kehitysvammaisten palvelut kuva
Vammaispalvelut Kuljetuspalvelut
Kuljetuspalvelut vammaispalvelulain nojalla
Kuljetuspalvelua voi saada vaikeavammainen henkilö, jolla on erityisiä, pitkäaikaisia vaikeuksia liikkumisessa ja joka ei vammansa tai sairautensa vuoksi kykene käyttämään julkisia kulkuneuvoja ilman kohtuuttoman suuria vaikeuksia.
Vaikeavammaisten kuljetuspalveluina järjestetään jokapäiväiseen elämään kuuluvat kuljetukset, joita ovat työssä käymisestä ja opiskelusta aiheutuvat kuljetukset sekä asioimiseen, yhteiskunnalliseen osallistumiseen ja virkistykseen liittyvät kuljetukset. Kuljetuspalvelua myönnetään asioimis- ja virkistysmatkoihin sekä työ- ja opiskelumatkoihin vähintään 18- yhdensuuntaista matkaa kuukaudessa. Matkat myönnetään määräajaksi tai toistaiseksi. Asiointiajan ja saattajaoikeuden tarve arvioidaan hakemuksen perusteella (enintään 45 min).
Vaikeavammaisten kuljetuspalvelua ei myönnetä sellaisiin terveydenhuollon matkoihin, joihin voi saada sairausvakuutuslain mukaista korvausta (esim. lääkäri, laboratorio, röntgen, kuntoutus). Jokapäiväiseen elämään kuuluviksi kuljetuksiksi katsotaan vaikeavammaisen henkilön asuinkunnan alueella tapahtuvat tai lähikuntiin ulottuvat kuljetukset. Lähikunnilla tarkoitetaan asuinkunnan maantieteellisiä rajakuntia.
Asiakkaalta peritään linja-autoliikenteen kulloinkin voimassa olevan linja-autoliikenteen vakiovuorotaksan suuruinen omavastuuosa, joka määräytyy kuljetun kilometrimäärän mukaan.
Vammaispalvelulain mukaan kuljetuspalveluun tulee tarvittaessa sisältyä myös saattajapalvelu.
MYK
Matkan tilaaminen
Kuljetuspalvelumatkat tilataan Pohjois-Karjalan Matkojenyhdistelykeskuksen (MYK) kautta seuraavissa kunnissa: Heinäveden, Ilomantsin, Joensuun, Juuan, Kiteen, Kontiolahden, Lieksan, Liperin, Nurmeksen, Outokummun, Polvijärven, Rääkkylän ja Tohmajärven asiakkaille.
Tilausohje Pohjois-Karjalan Matkojenyhdistelykeskus (MYK)
Tilaa matka viimeistään 1,5 tuntia ennen aiottua matkaa:
- Puhelin 013 267 7000 (24/7) katso Vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalvelun asiakasohje (pdf)
Kerro kyytiä tilatessasi:
- Asiakasnumero ja asiakkaan nimi
- Matkan tarkka lähtöosoite ja määränpään osoite, myös paikkakunta
- Matkatyyppi: asiointi- ja virkistys- / työ- / opiskelumatka
- Toivottu lähtöaika
- Tarvittaessa ehdoton perillä oloaika (esimerkiksi aikavaraus)
- Mukana olevat apuvälineet
- Muut mukana matkustavat henkilöt esimerkiksi saattaja
- Mahdollisen paluukyydin tilaaminen
- Muut tarpeelliset tiedot, esimerkiksi pyörätuolin porrasveto
Tilatun matkan peruminen
Ilmoita kuljetuksen peruuntumisesta MYK:een välittömästi puh. 013 267 7000, mutta viimeistään 30 minuuttia ennen sovittua matkan alkua.