Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue ‑Siun soten verk­ko­pal­velun saavu­tet­ta­vuus

Tässä saavu­tet­ta­vuus­se­los­teessa kerrotaan, miten Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue ‑Siun soten verk­ko­pal­velu noudat­tavat lakia digi­taa­listen palve­lujen tarjoa­mi­sesta, mitä puutteita näiden saavu­tet­ta­vuu­dessa on ja miten voit antaa meille palau­tetta saavu­tet­ta­vuuson­gel­mista.

Tästä palve­lusta vastaa Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue Siun sote. Haluamme, että mahdol­li­simman moni käyttäjä pystyy käyt­tä­mään digi­taa­lisia palve­lui­tamme. Otamme saavu­tet­ta­vuuden huomioon digi­taa­listen palve­lu­jemme kehi­tyk­sessä.

Miten saavu­tet­tava palvelu on?

Tämä palvelu täyttää osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavu­tet­ta­vuus­kri­teerit (WCAG-kritee­ristö 2.1 ja 2.2). Palve­lussa on joitakin saavu­tet­ta­vuus­puut­teita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.

Huoma­sitko puutteita saavu­tet­ta­vuu­dessa?

Pyrimme jatku­vasti paran­ta­maan palvelun saavu­tet­ta­vuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille ja teemme parhaamme puut­teiden korjaa­mi­seksi. Vastaamme 14 päivän kuluessa.

Voit ottaa yhteyttä verk­ko­lo­mak­keella tai sähkö­pos­titse osoit­teella [email protected].

Saavu­tet­ta­vuuden valvonta

Liikenne- ja vies­tin­tä­vi­rasto Traficom valvoo saavu­tet­ta­vuus­vaa­ti­musten toteu­tu­mista. Jos et ole tyyty­väinen saamaasi vastauk­seen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palaut­teen Liikenne- ja vies­tin­tä­vi­rasto Trafico­mille. Traficomin sivulla kerrotaan tarkasti, miten vali­tuksen voi tehdä ja miten asia käsi­tel­lään.

Liikenne- ja vies­tin­tä­vi­rasto Traficom
Digi­taa­lisen esteet­tö­myyden ja saavu­tet­ta­vuuden valvon­tayk­sikkö
www​.saavu​tet​ta​vuus​vaa​ti​mukset​.fi
[email protected]
puhe­lin­nu­mero vaihde 029 534 5000

Tarkemmat tiedot tekni­sestä saavu­tet­ta­vuu­desta

Palvelu ei ole vielä kaikilta osin saavu­tet­tava.

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavu­tet­tavia

Navi­gaatio ja palve­lussa liik­ku­minen

  • Palvelun navi­gaa­tio­va­likko ‑painik­keen (mobii­li­nä­ky­mässä) nimeä ja tilaa ei kerrota aina oikein ruudun­lu­ki­joilla. (WCAG 4.1.2)
  • Navi­gaa­tio­va­li­koiden otsik­ko­hie­rarkia ei ole ohjel­mal­li­sesti selvi­tet­tä­vissä (WCAG 1.3.1)
  • Navi­gaa­tio­va­likkoa ei voi piilottaa siir­tä­mättä osoitinta (WCAG 1.4.13)
  • Palve­lussa on useilla sivuilla sisäl­tö­lis­tauksia, jotka toimivat linkkeinä aihe­koh­tai­sille sivuille. Link­ki­teks­teillä on tarpeeton otsik­ko­mää­ritys (WCAG 1.3.1)

Haku-toiminnot

  • Joillakin sivuilla voi rajata asiointi- ja yhteys­tie­toja alas­ve­to­va­li­koiden avulla. Kohdistin siir­re­tään epäloo­gi­sesti toisen valikon yli, kun käyttäjä valitsee valikosta jonkin rajauksen. (WCAG 3.2.2)

Havait­ta­vuus

  • Palve­lussa on joitain koris­teel­lisia kuvia, joilla ei ole tunnis­tetta. Lisäksi joiltain infor­ma­tii­vi­silta kuvilta puuttuu vaih­toeh­toinen teksti (WCAG 1.1.1)

Sisältö

  • Palve­lussa on joitain otsikoksi muotoil­tuja tekstejä, joista puuttuu otsik­ko­tun­nis­teet. (WCAG 1.3.1)
  • Palve­lussa on joitain genee­ri­sesti nimettyjä linkkejä, joista itsessään, tai yhdessä kontekstin kanssa, ei käy ilmi niiden kohde. Lisäksi joidenkin linkkien nuoli-ikoneilta puuttuu vaih­toeh­toiset tekstit. (WCAG 2.4.4 ja 1.1.1)
  • Pohjois-Karjalan keskus­sai­raalan sivuilla on epäsaa­vu­tet­tava pdf-muotoinen opas­kartta. Opas­te­kar­talta puuttuu myös kuvailu. (WCAG 1.1.1, 1.3.1, 1.4.3, 4.1.2.)
  • Palve­lussa on paikoit­tain tyhjiä rivin­vaih­toja, jolloin ruudun­lu­ki­ja­käyt­tä­jille tulee ylimää­räistä melua ja askel­let­tavaa. (WCAG 1.3.1)
  • Palve­lussa on joitain PDF-tiedos­toja, joiden semant­tiset merkinnät ja luke­mis­jär­jestys ei vastaa täysin todel­lista sisältöä. (WCAG 1.3.1 ja 1.3.2)

Muut sivustot ja lisäosat

  • Palve­lussa on käytössä kuun­te­lu­toi­minto, jonka ohje ei ole saavu­tet­tava, respon­sii­vi­suus ei toteudu täysin oikein ja käyt­tö­liit­ty­mä­kom­po­nen­teissa on virheel­lisiä rooleja (WCAG 1.3.3, 1.4.10, 4.1.2)
  • Palve­lussa on linkkejä muille sivus­toille, muun muassa asia­kas­pa­lau­te­lo­mak­kei­siin, jotka eivät ole täysin saavu­tet­tavia.

Tässä listatut puutteet pyritään joko korjaa­maan tai selvit­tä­mään ratkai­su­vaih­toehdot 31.12.2025  mennessä.

Miten olemme testan­neet saavu­tet­ta­vuutta?

Tämän saavu­tet­ta­vuus­se­los­teen huomiot perus­tuvat kolmannen osapuolen arvioin­tiin siitä, täyttääkö palvelu laissa määri­tellyt vaati­mukset.

Palvelu on julkaistu 16.4.2025

Tämä seloste on laadittu 12.2.2025.

Selos­tetta on päivi­tetty viimeksi 8.10.2025.

Laki digi­taa­listen palve­lujen tarjoa­mi­sesta (306/2019)

Saavu­tet­ta­vuus­vaa­ti­mukset-verk­ko­si­vusto

Muiden Siun soten verk­ko­pal­ve­lujen saavu­tet­ta­vuus­se­los­teet