Etusivu Asiakkaan opas Ohjeet Asiakas- ja poti­las­tiedot Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen digi­taa­listen palve­lujen (BeeHealthy Oy) käyt­tö­ehdot

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen digi­taa­listen palve­lujen (BeeHealthy Oy) käyt­tö­ehdot

Laadittu: 20.3.2024
Päivi­tetty: 17.6.2025

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen Siun soten (myöhemmin Siun sote) digi­taa­liset palvelut on hyvin­voin­tia­lueen digi­taa­linen asioin­ti­ka­nava sosiaali- ja tervey­den­huollon palve­luihin. Digi­taa­listen palve­lujen kautta on mahdol­lista olla yhtey­dessä Siun soten ammat­ti­lai­siin sekä tarkas­tella Siun soten ammat­ti­laisten tuottamaa aineistoa. Digi­taa­liset palvelut on tarkoi­tettu Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lu­eella sosiaali- ja terveys­pal­ve­luja käyt­tä­vien henki­löiden asioin­tiin.

Käyt­tö­eh­doissa kuvataan digi­taa­listen palve­lujen käyttöä, käytön yhtey­dessä syntyvien tietojen käsit­telyä sekä palve­lun­tuot­tajan ja palvelun käyttäjän vastuita. Digi­taa­li­siin palve­luihin rekis­te­röi­ty­misen yhtey­dessä käyttäjän tulee tutustua huolel­li­sesti käyt­tö­eh­toihin ja hyväksyä ne koko­nai­suu­des­saan.

Digi­taa­listen palve­lujen käyttö on vapaa­eh­toista, ja käyttäjä voi lopettaa digi­taa­listen palve­lujen käytön koska tahansa. Halu­tes­saan käyttäjä voi poistaa asiointia varten luodun tilinsä Siun soten digi­taa­liset palvelut ‑verk­ko­si­vus­tolla tai mobii­li­so­vel­luk­sessa.

Palve­lua­lustan yllä­pi­täjät

Digi­taa­listen palve­lujen sisäl­töjen yllä­pi­dosta ja sen kautta tarjot­ta­vista sosiaali- ja tervey­den­huollon asioin­ti­pal­ve­luista vastaa Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sote (Tikka­mäentie 16, M‑talo, 4. kerros, 80210 Joensuu, puhe­lin­vaihde 013 3300, sähkö­posti [email protected]).

Siun soten digi­taa­liset palvelut verk­ko­si­vusto ja mobii­li­so­vellus perus­tuvat BeeHealthy Oy:n toimit­ta­maan palve­lua­lus­taan. BeeHealthy Oy vastaa palve­lua­lustan tekni­sestä yllä­pi­dosta.

Digi­taa­listen palve­lujen tarkoitus ja käyt­tö­oi­keus

Digi­taa­liset palvelut on tarkoi­tettu digi­taa­li­seen asioin­tiin Siun soten ammat­ti­laisten kanssa. Digi­taa­li­sissa palve­luissa mahdol­lisia asioin­ti­väyliä ovat esimer­kiksi video­vas­taa­notot, kiireetön tai reaa­liai­kainen vies­tin­vaihto sosiaali- ja tervey­den­huollon ammat­ti­hen­ki­löiden kanssa, sähköisten lomak­keiden täyt­tä­minen sekä asioin­ti­ko­ko­nai­suuksia jäsen­tä­vien digi­pol­kujen käyt­tä­minen. Digi­taa­lisia palveluja voi käyttää ainoas­taan sen käyt­tö­tar­koi­tuksen mukai­sesti.

Digi­taa­lisia palveluja ei ole tarkoi­tettu henkeä ja terveyttä uhkaaviin hätä­ti­lan­tei­siin liit­ty­vään asioin­tiin. Mikäli käyttäjän asia vaatii välitöntä apua, käyttäjän tulee soittaa hätä­nu­me­roon 112.

Käyttäjä ei saa digi­taa­listen palve­lujen käyt­tö­eh­tojen mukai­sesti mitään muita oikeuksia kuin oikeuden käyttää digi­taa­lisia palveluja.

Digi­taa­listen palve­lujen käytön edel­ly­tykset

Digi­taa­lisia palveluja on mahdol­lista käyttää tunnis­tau­tu­neena tai ilman tunnis­tau­tu­mista. Suurim­massa osassa sosiaali- ja tervey­den­huollon palveluja muun muassa asiakas- ja poti­las­tur­val­li­suus sekä tieto­suo­ja­vaa­ti­mukset edel­lyt­tävät käyttöä tunnis­tau­tu­neena. Digi­taa­listen palve­lujen käyttö tunnis­tau­tu­neena edel­lyttää rekis­te­röi­ty­mistä ja vahvaa sähköistä Suomi.fi-tunnistusta, joka mahdol­listaa salassa pidet­tävän tiedon väit­tä­misen palve­lussa.

Ilman tunnis­tau­tu­mista digi­taa­li­sissa palve­luissa on käytet­tä­vissä rajattu valikoima ohjaus- ja neuvon­ta­pal­ve­luja. Käyttäjä voi tunnis­tautua myös aloi­tet­tuaan asioinnin ensin ilman tunnis­tau­tu­mista.

Tunnis­tau­tu­neena käyttäjä voi päivittää digi­taa­li­sissa palve­luissa oman puhe­lin­nu­me­ronsa ja sähkö­pos­tio­soit­teensa. Tieto koti­kun­nasta päivittyy auto­maat­ti­sesti Digi- ja väes­tö­tie­to­vi­raston väes­tö­tie­to­jär­jes­telmän kautta. Digi­taa­li­sissa palve­luissa päivi­tet­tävät tiedot eivät päivity muihin Siun soten järjes­tel­miin. Käyttäjä voi hyväksyä digi­taa­li­sissa palve­luissa ilmoi­tusten lähet­tä­misen, jolloin käyttäjä saa ilmoi­tuksia digi­taa­listen palve­lujen tapah­tu­mista esimer­kiksi mobii­li­so­vel­luksen, sähkö­postin tai teks­ti­viestin väli­tyk­sellä.

Siun soten oikeudet ja velvol­li­suudet

Siun sote vastaa digi­taa­listen palve­lujen sisäl­töjen tuot­ta­mi­sesta ja yllä­pi­dosta. Siun sote varmistaa digi­taa­listen palve­lujen sisäl­töjen oikeel­li­suuden, käytet­tä­vyyden ja saavu­tet­ta­vuuden huolel­li­sesti ennen sisäl­töjen julkai­se­mista. Siun sote ei takaa digi­taa­listen palve­lujen keskey­ty­mä­töntä ja virhee­töntä toimintaa.

Siun sotella on oikeus muuttaa digi­taa­listen palve­lujen kautta tarjot­tavia asioin­ti­pal­ve­luja. Asioin­ti­pal­ve­luja on tarjolla digi­taa­li­sissa palve­luissa aina siinä laajuu­dessa, kuin se kulloinkin on mahdol­lista. Siun sotella on yksi­puo­linen oikeus päättää, missä laajuu­dessa ja minkä sisäl­töi­senä se tarjoaa palveluja digi­taa­listen palve­lujen käyt­tä­jälle. Digi­taa­li­sissa palve­luissa tehtävät muutokset, kuten päivit­tä­minen ja huolto, voivat aiheuttaa käyt­tö­kat­koja. Siun sotella on oikeus keskeyttää digi­taa­listen palve­lujen asioin­ti­pal­ve­lujen tarjoa­minen näiden toimien ajaksi.

Käyttäjän velvol­li­suudet

Digi­taa­listen palve­lujen käyt­tö­ehdot hyväk­syes­sään ja digi­taa­lisia palveluja käyt­täes­sään käyttäjä vahvistaa ymmär­tä­vänsä seuraavat peri­aat­teet:

Digi­taa­lisia palveluja ei ole tarkoi­tettu henkeä ja terveyttä uhkaaviin hätä­ti­lan­tei­siin liit­ty­vään asioin­tiin.

  • Käyttäjä vastaa digi­taa­listen palve­lujen kautta anta­miensa tietojen oikeel­li­suu­desta sekä yhteys­tie­to­jensa ajan­ta­sai­suu­desta, joiden on vält­tä­mä­töntä olla ajan­ta­saisia tiettyjen digi­taa­listen palve­lujen toimin­nal­li­suuk­sien ja yhtey­den­ot­tojen kannalta.
  • Käyttäjä vastaa siitä, että hänellä on toimivat yhteydet sekä riittävät tekniset valmiudet ja ohjelmat digi­taa­listen palve­lujen käyttöön. Käyttäjä vastaa myös käyt­tä­miensä lait­teiden ja ohjelmien turval­li­suu­desta ja toimi­vuu­desta.
  • Käyttäjä on velvol­linen huoleh­ti­maan tunnis­te­tie­to­jensa salas­sa­pi­dosta. Käyttäjä vastaa kaikesta tunnis­te­tie­doil­laan tapah­tu­neesta digi­taa­listen palve­lujen käytöstä ja siitä mahdol­li­sesti aiheu­tu­vista maksuista, velvoit­teista ja seuraa­muk­sista.
  • Tieto, joka välittyy tunnis­tau­tu­neena asioinnin yhtey­dessä Siun soten digi­taa­liset palvelut ‑verk­ko­si­vuston tai mobii­li­so­vel­luksen kautta, voi päätyä osaksi tervey­den­huollon poti­las­tie­toja tai sosi­aa­li­huollon asia­kas­tie­toja, jolloin niihin sovel­le­taan asiakas- ja poti­las­tie­toja koskevia säädöksiä ja määräyksiä.
  • Tieto, joka välittyy tunnis­tau­tu­neena asioi­dessa Siun soten digi­taa­liset palvelut ‑verk­ko­si­vuston tai mobii­li­so­vel­luksen kautta, ei kaikilta osin tallennu poti­las­tie­toina poti­las­tie­to­jär­jes­tel­mään tai asia­kas­tie­tona asia­kas­tie­to­jär­jes­tel­mään vaan digi­taa­li­siin palve­luihin. Näitä tietoja voivat olla mm. chat- keskus­te­luiden sisältö, kyse­lyiden vastaukset ja kiireet­tö­mien viestien sisältö. Keskeiset hoito­pää­tök­siin vaikut­tavat tiedot kirjataan poti­las­tie­toina poti­las­tie­to­jär­jes­tel­mään.
  • Ilman tunnis­tau­tu­mista asioi­dessa syntyvä tieto ei tallennu digi­taa­li­siin palve­luihin, eikä siihen liittyen tehdä merkin­töjä potilas- tai asia­kas­tie­to­jär­jes­tel­miin.
  • Käyt­tä­jältä voidaan evätä digi­taa­listen palve­lujen käyt­tö­oi­keus, jos käyttäjä käyttää sitä tahallaan väärin. Väärin­käy­töksiä ovat esimer­kiksi uhkaava ja epäasial­linen käytös sekä louk­kaavan tai laittoman mate­ri­aalin lähet­tä­minen.
  • Siun soten digi­taa­liset palvelut ‑verk­ko­si­vusto ja mobii­li­so­vellus voivat joskus olla poissa käytöstä esimer­kiksi huol­to­kat­kojen, teknisten vikojen tai vastaa­vien syiden vuoksi.
  • Digi­taa­li­siin palve­luihin rekis­te­röi­ty­minen ja digi­taa­listen palve­lujen käyttö ovat käyt­tä­jälle maksut­tomia. Käyt­tä­jälle voidaan kuitenkin tarjota digi­taa­li­sissa palve­luissa palveluja, joiden käyttö edel­lyttää asia­kas­mak­suja Siun sotessa hyväk­syt­tyjen asia­kas­mak­sujen mukai­sesti. Tiedot sovel­let­ta­vista asia­kas­mak­suista löytyvät Siun soten verk­ko­si­vuilta osoit­teesta https://​www​.siunsote​.fi/​a​s​i​a​k​a​s​maksut. Käyttäjää tiedo­te­taan selkeästi palvelun (esimer­kiksi lääkärin vastaan­otto) maksul­li­suu­desta ennen kyseisen palvelun varaa­mista tai siihen ohjaa­mista, ja käyt­tä­jällä on aina mahdol­li­suus kiel­täytyä maksul­li­sesta palve­lusta. Digi­taa­li­sissa palve­luissa avoimet yhtey­den­ot­to­pal­velut, lomakkeet ja digipolut ovat maksut­tomia.

Tieto­turva

Digi­taa­listen palve­lujen käyttäjä on tietoinen, että yleinen tieto­verkko ja verk­ko­pal­velut eivät ole täysin tieto­tur­val­lisia. Käyttäjä vastaa digi­taa­li­sissa palve­luissa asioi­des­saan käyt­tä­miensä lait­teiden ja niissä käytet­tyjen ohjel­mis­tojen tieto­turvan asian­mu­kai­sesta hoita­mi­sesta.

Siun sote ja BeeHealthy Oy järjes­tävät palvelun tieto­turvan yleisesti hyväk­syt­tä­vällä tavalla ja tehok­kaasti sekä pyrkivät asian­mu­kaisin ratkai­suin estämään asiat­to­mien pääsyn tieto­jär­jes­tel­miinsä. Digi­taa­listen palve­lujen kautta lähetetyt tunnis­te­tie­toon perus­tuvat tiedot väli­te­tään aina mahdol­li­simman vahvasti salattua tiedon­vä­li­tys­tapaa käyttäen.

Digi­taa­listen palve­lujen käytössä syntyvien tietojen käsittely

Ilman tunnis­tau­tu­mista asioi­dessa syntyviä tietoja ei voida yhdistää käyttäjän henki­lö­tie­toihin. Ilman tunnis­tau­tu­mista asioi­dessa syntyvät tiedot eivät tallennu digi­taa­li­siin palve­luihin, eikä asioinnin yhtey­dessä synny myöskään poti­las­tie­to­jär­jes­tel­mään tallen­net­tavia poti­las­tie­toja tai asia­kas­tie­to­jär­jes­tel­mään tallen­net­tavia asia­kas­tie­toja.

Asioi­taessa tunnis­tau­tu­neena sosiaali- ja tervey­den­huollon ammat­ti­laisten kanssa, tietojen käsittely perustuu sosiaali- ja tervey­den­huollon potilas- ja asia­kas­suh­tee­seen, kuten esimer­kiksi taval­lisen yhtey­den­toton tai vastaan­oton yhtey­dessä. Tätä asiointia ohjaa sosiaali- ja tervey­den­huollon lain­sää­däntö. Ammat­ti­lainen voi potilas- tai asia­kas­suh­teen perus­teella katsoa käyttäjän potilas- tai asia­kas­tie­toja, jos se on kyseessä olevan palvelun tarjoa­misen kannalta tarpeel­lista. Käyttäjä näkee käyntiä ja asiointia koskevat potilas- ja asia­kas­tie­toihin tehdyt merkinnät Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen sosiaali- ja tervey­den­huollon rekis­te­reissä. Tietoja voi tarkas­tella esimer­kiksi Omakanta-palvelun kautta.

Tunnis­tau­tu­neena asioi­taessa käydyt keskus­telut sekä kyse­ly­lo­mak­keiden vastaukset tallen­tuvat digi­taa­li­siin palve­luihin ja ovat siellä nähtä­villä. Käytyjen keskus­te­lujen ja lomak­keiden säily­ty­saika digi­taa­li­sissa palve­luissa on kolme vuotta. Lisäksi digi­taa­li­sissa palve­luissa kerätään ja säily­te­tään käyttäjän tietojen käsit­te­lystä syntyviä loki­tie­toja. Näiden tietojen säily­ty­saika on kaksi­toista vuotta. Käyt­tä­jälle voidaan erillisen pyynnön perus­teella luovuttaa häntä koskevat loki­tiedot. Säily­ty­sajan päätyttyä tiedot poistuvat digi­taa­li­sista palve­luista auto­maat­ti­sesti. Käyt­tä­jälle ei tule erillistä ilmoi­tusta säily­ty­sajan päät­tyessä tapah­tu­vasta tietojen poistosta.

Käyttäjä voi poistaa asiointia varten luodun tilinsä, jos tilillä ei ole avoimena olevia asioin­teja, esimer­kiksi avoimia vies­ti­kes­kus­te­luja tai digi­pol­kuja. Tarvit­taessa käyttäjä voi pyytää suoraan asioinnin osapuo­lena olevaa
ammat­ti­laista sulkemaan avoimet keskus­telut tai digipolut.

Käyttäjän pois­taessa käyt­tä­jä­ti­linsä kaikki digi­taa­li­siin palve­luihin tallen­tu­neet tiliin liittyvät tiedot pois­te­taan 48 tunnin sisällä tilin pois­to­pyynnön teke­mi­sestä digi­taa­li­sissa palve­luissa. Tilin tietoja tai tietoa tilin pois­ta­mi­sesta ei voida palauttaa pois­ta­misen jälkeen. Tilin pois­ta­minen ei vaikuta digi­taa­listen palve­lujen kautta tapah­tu­neiden asioin­tien perus­teella potilas- tai asia­kas­tie­to­jär­jes­tel­miin tehtyihin merkin­töihin. Asiakas voi tilin pois­ta­misen jälkeen jatkaa digi­taa­listen palve­lujen käyttöä uudelleen rekis­te­röi­ty­mällä ja luomalla uuden tilin. Selvyyden vuoksi todet­ta­koon, että uuden tilin luomisen jälkeen eivät aiemman tilin tiedot ole käytet­tä­vissä.

Siun sote toimii EU:n yleisen tieto­suoja-asetuksen (EU 2016/679) mukaisena itse­näi­senä rekis­te­rin­pi­tä­jänä. Henki­lö­tie­tojen käsit­telyä on kuvattu digi­taa­listen palve­lujen tieto­suo­ja­se­los­teessa, joka on nähtä­villä Siun soten verk­ko­si­vuilla. Käyt­tä­jien henki­lö­tie­toja käsi­tel­les­sään Siun sote noudattaa voimassa olevaa tieto­suo­ja­lain­sää­däntöä, kuten EU:n yleistä tieto­suoja-asetusta ja tieto­suo­ja­lakia (1050/2018), sosiaali- ja tervey­den­huollon asia­kas­tie­tojen käsit­te­lyyn liittyvää lain­sää­däntöä sekä hyvää tiedon­kä­sit­te­ly­tapaa.

Eväs­teiden käyttö

Digi­taa­li­sissa palve­luissa käytetään pakol­lisia evästeitä, joiden avulla digi­taa­listen palve­lujen kehit­täjät saavat arvokasta tietoa kehit­tä­misen tueksi. Pakol­liset evästeet varmis­tavat, että digi­taa­liset palvelut toimii oikein.

Teki­jä­noi­keus

Digi­taa­listen palve­lujen sisältö ja ulkoasu ovat teki­jä­noi­keu­della suojat­tuja. Digi­taa­listen palve­lujen sisällön kopioi­minen, tulos­ta­minen, levit­tä­minen, välit­tä­minen, muut­ta­minen, ja muu kaupal­linen hyödyn­tä­minen ilman Siun soten erillistä kirjal­lista lupaa on kielletty. Käyttäjä saa tulostaa ja tallentaa digi­taa­li­sista palve­luista saata­villa olevaa sisältöä omaa yksi­tyistä käyttöään varten.

Erimie­li­syyk­sien ratkai­se­minen

Digi­taa­listen palve­lujen käyt­tö­eh­toihin ja siihen liit­ty­viin erimie­li­syyk­siin sovel­le­taan Suomen lakia. Digi­taa­li­siin palve­luihin tai sen käytön ehtoihin liittyvät erimie­li­syydet pyritään ratkai­se­maan ensi­si­jai­sesti Siun soten ja käyttäjän välisillä neuvot­te­luilla. Mahdol­liset riitai­suudet käsi­tel­lään Pohjois-Karjalan kärä­jä­oi­keu­dessa.

Voimas­saolo ja muutokset

Digi­taa­listen palve­lujen käyt­tö­ehdot ovat voimassa tois­tai­seksi. Siun sotella on yksi­puo­linen oikeus tarvit­taessa muuttaa käyt­tö­eh­toja ilmoit­ta­malla siitä käyt­tä­jälle digi­taa­listen palve­lujen väli­tyk­sellä. Käyt­tö­eh­tojen muut­tuessa Siun sote ilmoittaa käyt­tö­eh­tojen muut­tu­mi­sesta käyt­tä­jille digi­taa­li­sissa palve­luissa ja ohjaa käyttäjiä lukemaan muutetut käyt­tö­ehdot.