Etusivu Asiakkaan opas Ohjeet Asiakas- ja poti­las­tiedot Digi­taa­listen palve­lujen käyt­tö­ehdot

Digi­taa­listen palve­lujen käyt­tö­ehdot

Laadittu: 20.3.2024
Päivi­tetty: 21.3.2024

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen Siun soten (myöhemmin Siun sote) digi­taa­liset palvelut (myöhemmin
palve­lua­lusta) on hyvin­voin­tia­lueen digi­taa­linen asioin­ti­ka­nava sosiaali- ja tervey­den­huollon palve­luihin.
Palve­lua­lustan kautta on mahdol­lista olla yhtey­dessä Siun soten ammat­ti­lai­siin sekä tarkas­tella Siun soten
ammat­ti­laisten tuottamaa aineistoa. Palve­lua­lusta on tarkoi­tettu Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lu­eella sosiaali- ja terveys­pal­ve­luja käyt­tä­vien henki­löiden asioin­tiin.

Käyt­tö­eh­doissa kuvataan palve­lua­lustan käyttöä, käytön yhtey­dessä syntyvien tietojen käsit­telyä sekä
palve­lun­tuot­tajan ja palvelun käyttäjän vastuita. Palve­lua­lus­talle rekis­te­röi­ty­misen yhtey­dessä käyttäjän tulee
tutustua huolel­li­sesti käyt­tö­eh­toihin ja hyväksyä ne koko­nai­suu­des­saan.

Palve­lua­lustan käyttö on vapaa­eh­toista, ja käyttäjä voi lopettaa palve­lua­lustan käytön koska tahansa. Halu­tes­saan käyttäjä voi poistaa asiointia varten luodun tilinsä Siun soten digi­taa­liset palvelut ‑verk­ko­si­vus­tolla tai mobii­li­so­vel­luk­sessa, tai kirjal­li­sella ilmoi­tuk­sella Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lu­eelle, [email protected].

Palve­lua­lustan yllä­pi­täjät

Palve­lua­lustan sisäl­töjen yllä­pi­dosta ja sen kautta tarjot­ta­vista sosiaali- ja tervey­den­huollon asioin­ti­pal­ve­luista
vastaa Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sote (Tikka­mäentie 16, M‑talo, 4. kerros, 80210 Joensuu,
puhe­lin­vaihde 013 3300, sähkö­posti [email protected]).

Siun soten digi­taa­liset palvelut verk­ko­si­vusto ja myöhemmin keväällä 2024 julkais­tava mobii­li­so­vellus perus­tuvat BeeHealthy Oy:n toimit­ta­maan palve­lua­lus­taan. BeeHealthy Oy vastaa palve­lua­lustan tekni­sestä yllä­pi­dosta.

Palve­lua­lustan tarkoitus ja käyt­tö­oi­keus

Palve­lua­lusta on tarkoi­tettu digi­taa­li­seen asioin­tiin Siun soten ammat­ti­laisten kanssa. Palve­lua­lus­talla mahdol­lisia asioin­ti­väyliä ovat esimer­kiksi video­vas­taa­notot, kiireetön tai reaa­liai­kainen vies­tin­vaihto sosiaali- ja tervey­den­huollon ammat­ti­hen­ki­löiden kanssa, sähköisten lomak­keiden täyt­tä­minen sekä asioin­ti­ko­ko­nai­suuksia jäsen­tä­vien digi­pol­kujen käyt­tä­minen. Palve­lua­lustaa voi käyttää ainoas­taan sen käyt­tö­tar­koi­tuksen mukai­sesti.

Palve­lua­lustaa ei ole tarkoi­tettu henkeä ja terveyttä uhkaaviin hätä­ti­lan­tei­siin liit­ty­vään asioin­tiin. Mikäli käyttäjän asia vaatii välitöntä apua, käyttäjän tulee soittaa hätä­nu­me­roon 112.

Käyttäjä ei saa palve­lua­lustan käyt­tö­eh­tojen mukai­sesti mitään muita oikeuksia kuin oikeuden käyttää
palve­lua­lustaa.

Palve­lua­lustan käytön edel­ly­tykset

Palve­lua­lustaa on mahdol­lista käyttää tunnis­tau­tu­neena tai ilman tunnis­tau­tu­mista. Suurim­massa osassa sosiaalija tervey­den­huollon palveluja muun muassa asiakas- ja poti­las­tur­val­li­suus sekä tieto­suo­ja­vaa­ti­mukset edel­lyt­tävät käyttöä tunnis­tau­tu­neena. Palve­lua­lustan käyttö tunnis­tau­tu­neena edel­lyttää rekis­te­röi­ty­mistä ja vahvaa sähköistä Suomi.fi-tunnistusta, joka mahdol­listaa salassa pidet­tävän tiedon väit­tä­misen palve­lussa.

Ilman tunnis­tau­tu­mista palve­lua­lus­talla on käytet­tä­vissä rajattu valikoima ohjaus- ja neuvon­ta­pal­ve­luja. Käyttäjä voi tunnis­tautua myös aloi­tet­tuaan asioinnin ilman tunnis­tau­tu­mista.

Tunnis­tau­tu­neena käyttäjä voi päivittää palve­lua­lus­talla oman puhe­lin­nu­me­ronsa ja sähkö­pos­tio­soit­teensa sekä
osoi­te­tie­tonsa. Tieto koti­kun­nasta päivittyy auto­maat­ti­sesti Digi- ja väes­tö­tie­to­vi­raston väes­tö­tie­to­jär­jes­telmän
kautta. Palve­lua­lus­talle päivi­tet­tävät tiedot eivät päivity muihin Siun soten järjes­tel­miin. Käyttäjä voi hyväksyä
palve­lua­lus­talla ilmoi­tusten lähet­tä­misen, jolloin käyttäjä saa ilmoi­tuksia palve­lua­lustan tapah­tu­mista esimer­kiksi mobii­li­so­vel­luksen, sähkö­postin tai teks­ti­viestin väli­tyk­sellä.

Siun soten oikeudet ja velvol­li­suudet

Siun sote vastaa palve­lua­lustan sisäl­töjen tuot­ta­mi­sesta ja yllä­pi­dosta. Siun sote varmistaa palve­lua­lustan
sisäl­töjen oikeel­li­suuden, käytet­tä­vyyden ja saavu­tet­ta­vuuden huolel­li­sesti ennen sisäl­töjen julkai­se­mista. Siun
sote ei takaa palve­lua­lustan keskey­ty­mä­töntä ja virhee­töntä toimintaa.

Siun sotella on oikeus muuttaa palve­lua­lustan kautta tarjot­tavia asioin­ti­pal­ve­luja. Asioin­ti­pal­ve­luja on tarjolla
palve­lua­lus­talla aina siinä laajuu­dessa, kuin se kulloinkin on mahdol­lista. Siun sotella on yksi­puo­linen oikeus
päättää, missä laajuu­dessa ja minkä sisäl­töi­senä se tarjoaa palve­lua­lustan käyt­tä­jälle. Palve­lua­lus­talla tehtävät
muutokset, kuten päivit­tä­minen ja huolto, voivat aiheuttaa käyt­tö­kat­koja. Siun sotella on oikeus keskeyttää
palve­lua­lustan asioin­ti­pal­ve­lujen tarjoa­minen näiden toimien ajaksi.

Käyttäjän velvol­li­suudet

Palve­lua­lustan käyt­tö­ehdot hyväk­syes­sään ja palve­lua­lustaa käyt­täes­sään käyttäjä vahvistaa ymmär­tä­vänsä
seuraavat peri­aat­teet:
Palve­lua­lustaa ei ole tarkoi­tettu henkeä ja terveyttä uhkaaviin hätä­ti­lan­tei­siin liit­ty­vään asioin­tiin.

  • Käyttäjä vastaa palve­lua­lustan kautta anta­miensa tietojen oikeel­li­suu­desta.
  • Käyttäjä vastaa siitä, että hänellä on toimivat yhteydet sekä riittävät tekniset valmiudet ja ohjelmat
    palve­lua­lustan käyttöön. Käyttäjä vastaa myös käyt­tä­miensä lait­teiden ja ohjelmien turval­li­suu­desta ja
    toimi­vuu­desta.
  • Käyttäjä on velvol­linen huoleh­ti­maan tunnis­te­tie­to­jensa salas­sa­pi­dosta. Käyttäjä vastaa kaikesta
    tunnis­te­tie­doil­laan tapah­tu­neesta palve­lua­lustan käytöstä ja siitä mahdol­li­sesti aiheu­tu­vista maksuista,
    velvoit­teista ja seuraa­muk­sista.
  • Tieto, joka välittyy tunnis­tau­tu­neena asioinnin yhtey­dessä Siun soten digi­taa­liset palvelut ‑verk­ko­si­vuston
    tai mobii­li­so­vel­luksen kautta, voi päätyä osaksi tervey­den­huollon poti­las­tie­toja tai sosi­aa­li­huollon
    asia­kas­tie­toja, jolloin niihin sovel­le­taan asiakas- ja poti­las­tie­toja koskevia säädöksiä ja määräyksiä.
  • Tieto, joka välittyy tunnis­tau­tu­neena asioi­dessa Siun soten digi­taa­liset palvelut ‑verk­ko­si­vuston tai
    mobii­li­so­vel­luksen kautta, ei kaikilta osin tallennu poti­las­tie­toina poti­las­tie­to­jär­jes­tel­mään tai
    asia­kas­tie­tona asia­kas­tie­to­jär­jes­tel­mään vaan digi­taa­lisen asioinnin palve­lua­lus­talle. Näitä tietoja voivat
    olla mm. chat- keskus­te­luiden sisältö, kyse­lyiden vastaukset ja kiireet­tö­mien viestien sisältö. Keskeiset
    hoito­pää­tök­siin vaikut­tavat tiedot kirjataan poti­las­tie­toina poti­las­tie­to­jär­jes­tel­mään.
  • Ilman tunnis­tau­tu­mista asioi­dessa syntyvä tieto ei tallennu palve­lua­lus­talle, eikä siihen liittyen tehdä
    merkin­töjä potilas- tai asia­kas­tie­to­jär­jes­tel­miin.
  • Käyt­tä­jältä voidaan evätä palve­lua­lustan käyt­tö­oi­keus, jos käyttäjä käyttää sitä tahallaan väärin.
    Väärin­käy­töksiä ovat esimer­kiksi uhkaava ja epäasial­linen käytös sekä louk­kaavan tai laittoman
    mate­ri­aalin lähet­tä­minen.
  • Siun soten digi­taa­liset palvelut ‑verk­ko­si­vusto ja mobii­li­so­vellus voivat joskus olla poissa käytöstä
  • esimer­kiksi huol­to­kat­kojen, teknisten vikojen tai vastaa­vien syiden vuoksi.
  • Palve­lua­lus­talle rekis­te­röi­ty­minen ja palve­lua­lustan käyttö ovat käyt­tä­jälle maksut­tomia. Käyt­tä­jälle
    voidaan kuitenkin tarjota palve­lua­lus­talla palveluja, joiden käyttö edel­lyttää asia­kas­mak­suja Siun sotessa
    hyväk­syt­tyjen asia­kas­mak­sujen mukai­sesti. Tiedot sovel­let­ta­vista asia­kas­mak­suista löytyvät Siun soten
    verk­ko­si­vuilta osoit­teesta https://​www​.siunsote​.fi/​a​s​i​a​k​k​a​a​n​-​o​p​a​s​/​o​h​j​e​e​t​/​a​s​i​a​k​a​s​m​aksut/. Käyttäjää tiedo­te­taan selkeästi palvelun (esimer­kiksi lääkärin vastaan­otto) maksul­li­suu­desta ennen kyseisen palvelun varaa­mista tai siihen ohjaa­mista, ja käyt­tä­jällä on aina mahdol­li­suus kiel­täytyä maksul­li­sesta palve­lusta. Palve­lua­lus­talla avoimet yhtey­den­ot­to­pal­velut, lomakkeet ja digipolut ovat maksut­tomia.

Tieto­turva

Palve­lua­lustan käyttäjä on tietoinen, että yleinen tieto­verkko ja verk­ko­pal­velut eivät ole täysin tieto­tur­val­lisia.
Käyttäjä vastaa palve­lua­lus­talla asioi­des­saan käyt­tä­miensä lait­teiden ja niissä käytet­tyjen ohjel­mis­tojen
tieto­turvan asian­mu­kai­sesta hoita­mi­sesta.

Siun sote ja BeeHealthy Oy järjes­tävät palvelun tieto­turvan yleisesti hyväk­syt­tä­vällä tavalla ja tehok­kaasti sekä
pyrkivät asian­mu­kaisin ratkai­suin estämään asiat­to­mien pääsyn tieto­jär­jes­tel­miinsä. Palve­lua­lustan kautta
lähetetyt tunnis­te­tie­toon perus­tuvat tiedot väli­te­tään aina mahdol­li­simman vahvasti salattua tiedon­vä­li­tys­tapaa käyttäen.

Palve­lua­lustan käytössä syntyvien tietojen käsittely

Ilman tunnis­tau­tu­mista asioi­dessa syntyviä tietoja ei voida yhdistää käyttäjän henki­lö­tie­toihin. Ilman
tunnis­tau­tu­mista asioi­dessa syntyvät tiedot eivät tallennu palve­lua­lus­talle, eikä asioinnin yhtey­dessä synny
myöskään poti­las­tie­to­jär­jes­tel­mään tallen­net­tavia poti­las­tie­toja tai asia­kas­tie­to­jär­jes­tel­mään tallen­net­tavia
asia­kas­tie­toja.

Asioi­taessa tunnis­tau­tu­neena sosiaali- ja tervey­den­huollon ammat­ti­laisten kanssa, tietojen käsittely perustuu
sosiaali- ja tervey­den­huollon potilas- ja asia­kas­suh­tee­seen, kuten esimer­kiksi taval­lisen yhtey­den­toton tai
vastaan­oton yhtey­dessä. Tätä asiointia ohjaa sosiaali- ja tervey­den­huollon lain­sää­däntö. Ammat­ti­lainen voi
potilas- tai asia­kas­suh­teen perus­teella katsoa käyttäjän potilas- tai asia­kas­tie­toja, jos se on kyseessä olevan
palvelun tarjoa­misen kannalta tarpeel­lista. Käyttäjä näkee käyntiä ja asiointia koskevat potilas- ja asia­kas­tie­toihin tehdyt merkinnät Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen sosiaali- ja tervey­den­huollon rekis­te­reissä. Tietoja voi tarkas­tella esimer­kiksi Omakanta-palvelun kautta.

Tunnis­tau­tu­neena asioi­taessa käydyt keskus­telut sekä kyse­ly­lo­mak­keiden vastaukset tallen­tuvat palve­lua­lus­talle ja ovat siellä nähtä­villä. Käytyjen keskus­te­lujen ja lomak­keiden säily­ty­saika palve­lua­lus­talla on kolme vuotta. Lisäksi palve­lua­lus­talla kerätään ja säily­te­tään käyttäjän tietojen käsit­te­lystä syntyviä loki­tie­toja. Näiden tietojen säily­ty­saika on kaksi­toista vuotta. Käyt­tä­jälle voidaan erillisen pyynnön perus­teella luovuttaa häntä koskevat loki­tiedot. Säily­ty­sajan päätyttyä tiedot poistuvat palve­lua­lus­talta auto­maat­ti­sesti. Käyt­tä­jälle ei tule erillistä ilmoi­tusta säily­ty­sajan päät­tyessä tapah­tu­vasta tietojen poistosta.

Käyttäjä voi poistaa asiointia varten luodun tilinsä, jos tilillä ei ole avoimena olevia asioin­teja, esimer­kiksi avoimia vies­ti­kes­kus­te­luja tai digi­pol­kuja. Tarvit­taessa käyttäjä voi pyytää suoraan asioinnin osapuo­lena olevaa
ammat­ti­laista sulkemaan avoimet keskus­telut tai digipolut. Vaih­toeh­toi­sesti avoimien palve­lujen sulke­mista voi pyytää tekemällä tilin pois­ta­mi­sesta kirjal­lisen ilmoi­tuksen Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lu­eelle,
[email protected].

Käyttäjän pois­taessa käyt­tä­jä­ti­linsä kaikki palve­lua­lus­talle tallen­tu­neet tiliin liittyvät tiedot pois­te­taan 48 tunnin sisällä tilin pois­to­pyynnön teke­mi­sestä palve­lua­lus­talla, tai 7 arki­päivän kuluessa kirjal­lisen pois­to­pyynnön saapu­mi­sesta Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lu­eelle. Tilin tietoja tai tietoa tilin pois­ta­mi­sesta ei voida palauttaa pois­ta­misen jälkeen. Tilin pois­ta­minen ei vaikuta palve­lua­lustan kautta tapah­tu­neiden asioin­tien perus­teella potilas- tai asia­kas­tie­to­jär­jes­tel­miin tehtyihin merkin­töihin. Asiakas voi tilin pois­ta­misen jälkeen jatkaa palve­lua­lustan käyttöä uudelleen rekis­te­röi­ty­mällä ja luomalla uuden tilin. Selvyyden vuoksi todet­ta­koon, että uuden tilin luomisen jälkeen eivät aiemman tilin tiedot ole käytet­tä­vissä.

Siun sote toimii EU:n yleisen tieto­suoja-asetuksen (EU 2016/679) mukaisena itse­näi­senä rekis­te­rin­pi­tä­jänä.
Henki­lö­tie­tojen käsit­telyä on kuvattu palve­lua­lustan tieto­suo­ja­se­los­teessa, joka on nähtä­villä Siun soten
verk­ko­si­vuilla. Käyt­tä­jien henki­lö­tie­toja käsi­tel­les­sään Siun sote noudattaa voimassa olevaa
tieto­suo­ja­lain­sää­däntöä, kuten EU:n yleistä tieto­suoja-asetusta ja tieto­suo­ja­lakia (1050/2018), sosiaali- ja
tervey­den­huollon asia­kas­tie­tojen käsit­te­lyyn liittyvää lain­sää­däntöä sekä hyvää tiedon­kä­sit­te­ly­tapaa.

Eväs­teiden käyttö

Palve­lua­lus­talla käytetään pakol­lisia evästeitä, joiden avulla palve­lua­lustan kehit­täjät saavat arvokasta tietoa
kehit­tä­misen tueksi. Pakol­liset evästeet varmis­tavat, että palve­lua­lusta toimii oikein.

Teki­jä­noi­keus

Palve­lua­lustan sisältö ja ulkoasu ovat teki­jä­noi­keu­della suojat­tuja. Palve­lua­lustan sisällön kopioi­minen,
tulos­ta­minen, levit­tä­minen, välit­tä­minen, muut­ta­minen, ja muu kaupal­linen hyödyn­tä­minen ilman Siun soten
erillistä kirjal­lista lupaa on kielletty. Käyttäjä saa tulostaa ja tallentaa palve­lua­lus­talta saata­villa olevaa sisältöä
omaa yksi­tyistä käyttöään varten.

Erimie­li­syyk­sien ratkai­se­minen

Palve­lua­lustan käyt­tö­eh­toihin ja siihen liit­ty­viin erimie­li­syyk­siin sovel­le­taan Suomen lakia. Palve­lua­lus­taan tai sen käytön ehtoihin liittyvät erimie­li­syydet pyritään ratkai­se­maan ensi­si­jai­sesti Siun soten ja käyttäjän välisillä
neuvot­te­luilla. Mahdol­liset riitai­suudet käsi­tel­lään Pohjois-Karjalan kärä­jä­oi­keu­dessa.

Voimas­saolo ja muutokset

Palve­lua­lustan käyt­tö­ehdot ovat voimassa tois­tai­seksi. Siun sotella on yksi­puo­linen oikeus tarvit­taessa muuttaa
käyt­tö­eh­toja ilmoit­ta­malla siitä käyt­tä­jälle palve­lua­lustan väli­tyk­sellä. Käyt­tö­eh­tojen muut­tuessa käyttäjän tulee hyväksyä päivi­tetyt käyt­tö­ehdot uudelleen.