Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen (BeeHealthy Oy) käyttöehdot
Laadittu: 20.3.2024
Päivitetty: 17.6.2025
Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen Siun soten (myöhemmin Siun sote) digitaaliset palvelut on hyvinvointialueen digitaalinen asiointikanava sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin. Digitaalisten palvelujen kautta on mahdollista olla yhteydessä Siun soten ammattilaisiin sekä tarkastella Siun soten ammattilaisten tuottamaa aineistoa. Digitaaliset palvelut on tarkoitettu Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyspalveluja käyttävien henkilöiden asiointiin.
Käyttöehdoissa kuvataan digitaalisten palvelujen käyttöä, käytön yhteydessä syntyvien tietojen käsittelyä sekä palveluntuottajan ja palvelun käyttäjän vastuita. Digitaalisiin palveluihin rekisteröitymisen yhteydessä käyttäjän tulee tutustua huolellisesti käyttöehtoihin ja hyväksyä ne kokonaisuudessaan.
Digitaalisten palvelujen käyttö on vapaaehtoista, ja käyttäjä voi lopettaa digitaalisten palvelujen käytön koska tahansa. Halutessaan käyttäjä voi poistaa asiointia varten luodun tilinsä Siun soten digitaaliset palvelut ‑verkkosivustolla tai mobiilisovelluksessa.
Palvelualustan ylläpitäjät
Digitaalisten palvelujen sisältöjen ylläpidosta ja sen kautta tarjottavista sosiaali- ja terveydenhuollon asiointipalveluista vastaa Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun sote (Tikkamäentie 16, M‑talo, 4. kerros, 80210 Joensuu, puhelinvaihde 013 3300, sähköposti [email protected]).
Siun soten digitaaliset palvelut verkkosivusto ja mobiilisovellus perustuvat BeeHealthy Oy:n toimittamaan palvelualustaan. BeeHealthy Oy vastaa palvelualustan teknisestä ylläpidosta.
Digitaalisten palvelujen tarkoitus ja käyttöoikeus
Digitaaliset palvelut on tarkoitettu digitaaliseen asiointiin Siun soten ammattilaisten kanssa. Digitaalisissa palveluissa mahdollisia asiointiväyliä ovat esimerkiksi videovastaanotot, kiireetön tai reaaliaikainen viestinvaihto sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden kanssa, sähköisten lomakkeiden täyttäminen sekä asiointikokonaisuuksia jäsentävien digipolkujen käyttäminen. Digitaalisia palveluja voi käyttää ainoastaan sen käyttötarkoituksen mukaisesti.
Digitaalisia palveluja ei ole tarkoitettu henkeä ja terveyttä uhkaaviin hätätilanteisiin liittyvään asiointiin. Mikäli käyttäjän asia vaatii välitöntä apua, käyttäjän tulee soittaa hätänumeroon 112.
Käyttäjä ei saa digitaalisten palvelujen käyttöehtojen mukaisesti mitään muita oikeuksia kuin oikeuden käyttää digitaalisia palveluja.
Digitaalisten palvelujen käytön edellytykset
Digitaalisia palveluja on mahdollista käyttää tunnistautuneena tai ilman tunnistautumista. Suurimmassa osassa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja muun muassa asiakas- ja potilasturvallisuus sekä tietosuojavaatimukset edellyttävät käyttöä tunnistautuneena. Digitaalisten palvelujen käyttö tunnistautuneena edellyttää rekisteröitymistä ja vahvaa sähköistä Suomi.fi-tunnistusta, joka mahdollistaa salassa pidettävän tiedon väittämisen palvelussa.
Ilman tunnistautumista digitaalisissa palveluissa on käytettävissä rajattu valikoima ohjaus- ja neuvontapalveluja. Käyttäjä voi tunnistautua myös aloitettuaan asioinnin ensin ilman tunnistautumista.
Tunnistautuneena käyttäjä voi päivittää digitaalisissa palveluissa oman puhelinnumeronsa ja sähköpostiosoitteensa. Tieto kotikunnasta päivittyy automaattisesti Digi- ja väestötietoviraston väestötietojärjestelmän kautta. Digitaalisissa palveluissa päivitettävät tiedot eivät päivity muihin Siun soten järjestelmiin. Käyttäjä voi hyväksyä digitaalisissa palveluissa ilmoitusten lähettämisen, jolloin käyttäjä saa ilmoituksia digitaalisten palvelujen tapahtumista esimerkiksi mobiilisovelluksen, sähköpostin tai tekstiviestin välityksellä.
Siun soten oikeudet ja velvollisuudet
Siun sote vastaa digitaalisten palvelujen sisältöjen tuottamisesta ja ylläpidosta. Siun sote varmistaa digitaalisten palvelujen sisältöjen oikeellisuuden, käytettävyyden ja saavutettavuuden huolellisesti ennen sisältöjen julkaisemista. Siun sote ei takaa digitaalisten palvelujen keskeytymätöntä ja virheetöntä toimintaa.
Siun sotella on oikeus muuttaa digitaalisten palvelujen kautta tarjottavia asiointipalveluja. Asiointipalveluja on tarjolla digitaalisissa palveluissa aina siinä laajuudessa, kuin se kulloinkin on mahdollista. Siun sotella on yksipuolinen oikeus päättää, missä laajuudessa ja minkä sisältöisenä se tarjoaa palveluja digitaalisten palvelujen käyttäjälle. Digitaalisissa palveluissa tehtävät muutokset, kuten päivittäminen ja huolto, voivat aiheuttaa käyttökatkoja. Siun sotella on oikeus keskeyttää digitaalisten palvelujen asiointipalvelujen tarjoaminen näiden toimien ajaksi.
Käyttäjän velvollisuudet
Digitaalisten palvelujen käyttöehdot hyväksyessään ja digitaalisia palveluja käyttäessään käyttäjä vahvistaa ymmärtävänsä seuraavat periaatteet:
Digitaalisia palveluja ei ole tarkoitettu henkeä ja terveyttä uhkaaviin hätätilanteisiin liittyvään asiointiin.
- Käyttäjä vastaa digitaalisten palvelujen kautta antamiensa tietojen oikeellisuudesta sekä yhteystietojensa ajantasaisuudesta, joiden on välttämätöntä olla ajantasaisia tiettyjen digitaalisten palvelujen toiminnallisuuksien ja yhteydenottojen kannalta.
- Käyttäjä vastaa siitä, että hänellä on toimivat yhteydet sekä riittävät tekniset valmiudet ja ohjelmat digitaalisten palvelujen käyttöön. Käyttäjä vastaa myös käyttämiensä laitteiden ja ohjelmien turvallisuudesta ja toimivuudesta.
- Käyttäjä on velvollinen huolehtimaan tunnistetietojensa salassapidosta. Käyttäjä vastaa kaikesta tunnistetiedoillaan tapahtuneesta digitaalisten palvelujen käytöstä ja siitä mahdollisesti aiheutuvista maksuista, velvoitteista ja seuraamuksista.
- Tieto, joka välittyy tunnistautuneena asioinnin yhteydessä Siun soten digitaaliset palvelut ‑verkkosivuston tai mobiilisovelluksen kautta, voi päätyä osaksi terveydenhuollon potilastietoja tai sosiaalihuollon asiakastietoja, jolloin niihin sovelletaan asiakas- ja potilastietoja koskevia säädöksiä ja määräyksiä.
- Tieto, joka välittyy tunnistautuneena asioidessa Siun soten digitaaliset palvelut ‑verkkosivuston tai mobiilisovelluksen kautta, ei kaikilta osin tallennu potilastietoina potilastietojärjestelmään tai asiakastietona asiakastietojärjestelmään vaan digitaalisiin palveluihin. Näitä tietoja voivat olla mm. chat- keskusteluiden sisältö, kyselyiden vastaukset ja kiireettömien viestien sisältö. Keskeiset hoitopäätöksiin vaikuttavat tiedot kirjataan potilastietoina potilastietojärjestelmään.
- Ilman tunnistautumista asioidessa syntyvä tieto ei tallennu digitaalisiin palveluihin, eikä siihen liittyen tehdä merkintöjä potilas- tai asiakastietojärjestelmiin.
- Käyttäjältä voidaan evätä digitaalisten palvelujen käyttöoikeus, jos käyttäjä käyttää sitä tahallaan väärin. Väärinkäytöksiä ovat esimerkiksi uhkaava ja epäasiallinen käytös sekä loukkaavan tai laittoman materiaalin lähettäminen.
- Siun soten digitaaliset palvelut ‑verkkosivusto ja mobiilisovellus voivat joskus olla poissa käytöstä esimerkiksi huoltokatkojen, teknisten vikojen tai vastaavien syiden vuoksi.
- Digitaalisiin palveluihin rekisteröityminen ja digitaalisten palvelujen käyttö ovat käyttäjälle maksuttomia. Käyttäjälle voidaan kuitenkin tarjota digitaalisissa palveluissa palveluja, joiden käyttö edellyttää asiakasmaksuja Siun sotessa hyväksyttyjen asiakasmaksujen mukaisesti. Tiedot sovellettavista asiakasmaksuista löytyvät Siun soten verkkosivuilta osoitteesta https://www.siunsote.fi/asiakasmaksut. Käyttäjää tiedotetaan selkeästi palvelun (esimerkiksi lääkärin vastaanotto) maksullisuudesta ennen kyseisen palvelun varaamista tai siihen ohjaamista, ja käyttäjällä on aina mahdollisuus kieltäytyä maksullisesta palvelusta. Digitaalisissa palveluissa avoimet yhteydenottopalvelut, lomakkeet ja digipolut ovat maksuttomia.
Tietoturva
Digitaalisten palvelujen käyttäjä on tietoinen, että yleinen tietoverkko ja verkkopalvelut eivät ole täysin tietoturvallisia. Käyttäjä vastaa digitaalisissa palveluissa asioidessaan käyttämiensä laitteiden ja niissä käytettyjen ohjelmistojen tietoturvan asianmukaisesta hoitamisesta.
Siun sote ja BeeHealthy Oy järjestävät palvelun tietoturvan yleisesti hyväksyttävällä tavalla ja tehokkaasti sekä pyrkivät asianmukaisin ratkaisuin estämään asiattomien pääsyn tietojärjestelmiinsä. Digitaalisten palvelujen kautta lähetetyt tunnistetietoon perustuvat tiedot välitetään aina mahdollisimman vahvasti salattua tiedonvälitystapaa käyttäen.
Digitaalisten palvelujen käytössä syntyvien tietojen käsittely
Ilman tunnistautumista asioidessa syntyviä tietoja ei voida yhdistää käyttäjän henkilötietoihin. Ilman tunnistautumista asioidessa syntyvät tiedot eivät tallennu digitaalisiin palveluihin, eikä asioinnin yhteydessä synny myöskään potilastietojärjestelmään tallennettavia potilastietoja tai asiakastietojärjestelmään tallennettavia asiakastietoja.
Asioitaessa tunnistautuneena sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa, tietojen käsittely perustuu sosiaali- ja terveydenhuollon potilas- ja asiakassuhteeseen, kuten esimerkiksi tavallisen yhteydentoton tai vastaanoton yhteydessä. Tätä asiointia ohjaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö. Ammattilainen voi potilas- tai asiakassuhteen perusteella katsoa käyttäjän potilas- tai asiakastietoja, jos se on kyseessä olevan palvelun tarjoamisen kannalta tarpeellista. Käyttäjä näkee käyntiä ja asiointia koskevat potilas- ja asiakastietoihin tehdyt merkinnät Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon rekistereissä. Tietoja voi tarkastella esimerkiksi Omakanta-palvelun kautta.
Tunnistautuneena asioitaessa käydyt keskustelut sekä kyselylomakkeiden vastaukset tallentuvat digitaalisiin palveluihin ja ovat siellä nähtävillä. Käytyjen keskustelujen ja lomakkeiden säilytysaika digitaalisissa palveluissa on kolme vuotta. Lisäksi digitaalisissa palveluissa kerätään ja säilytetään käyttäjän tietojen käsittelystä syntyviä lokitietoja. Näiden tietojen säilytysaika on kaksitoista vuotta. Käyttäjälle voidaan erillisen pyynnön perusteella luovuttaa häntä koskevat lokitiedot. Säilytysajan päätyttyä tiedot poistuvat digitaalisista palveluista automaattisesti. Käyttäjälle ei tule erillistä ilmoitusta säilytysajan päättyessä tapahtuvasta tietojen poistosta.
Käyttäjä voi poistaa asiointia varten luodun tilinsä, jos tilillä ei ole avoimena olevia asiointeja, esimerkiksi avoimia viestikeskusteluja tai digipolkuja. Tarvittaessa käyttäjä voi pyytää suoraan asioinnin osapuolena olevaa
ammattilaista sulkemaan avoimet keskustelut tai digipolut.
Käyttäjän poistaessa käyttäjätilinsä kaikki digitaalisiin palveluihin tallentuneet tiliin liittyvät tiedot poistetaan 48 tunnin sisällä tilin poistopyynnön tekemisestä digitaalisissa palveluissa. Tilin tietoja tai tietoa tilin poistamisesta ei voida palauttaa poistamisen jälkeen. Tilin poistaminen ei vaikuta digitaalisten palvelujen kautta tapahtuneiden asiointien perusteella potilas- tai asiakastietojärjestelmiin tehtyihin merkintöihin. Asiakas voi tilin poistamisen jälkeen jatkaa digitaalisten palvelujen käyttöä uudelleen rekisteröitymällä ja luomalla uuden tilin. Selvyyden vuoksi todettakoon, että uuden tilin luomisen jälkeen eivät aiemman tilin tiedot ole käytettävissä.
Siun sote toimii EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (EU 2016/679) mukaisena itsenäisenä rekisterinpitäjänä. Henkilötietojen käsittelyä on kuvattu digitaalisten palvelujen tietosuojaselosteessa, joka on nähtävillä Siun soten verkkosivuilla. Käyttäjien henkilötietoja käsitellessään Siun sote noudattaa voimassa olevaa tietosuojalainsäädäntöä, kuten EU:n yleistä tietosuoja-asetusta ja tietosuojalakia (1050/2018), sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyyn liittyvää lainsäädäntöä sekä hyvää tiedonkäsittelytapaa.
Evästeiden käyttö
Digitaalisissa palveluissa käytetään pakollisia evästeitä, joiden avulla digitaalisten palvelujen kehittäjät saavat arvokasta tietoa kehittämisen tueksi. Pakolliset evästeet varmistavat, että digitaaliset palvelut toimii oikein.
Tekijänoikeus
Digitaalisten palvelujen sisältö ja ulkoasu ovat tekijänoikeudella suojattuja. Digitaalisten palvelujen sisällön kopioiminen, tulostaminen, levittäminen, välittäminen, muuttaminen, ja muu kaupallinen hyödyntäminen ilman Siun soten erillistä kirjallista lupaa on kielletty. Käyttäjä saa tulostaa ja tallentaa digitaalisista palveluista saatavilla olevaa sisältöä omaa yksityistä käyttöään varten.
Erimielisyyksien ratkaiseminen
Digitaalisten palvelujen käyttöehtoihin ja siihen liittyviin erimielisyyksiin sovelletaan Suomen lakia. Digitaalisiin palveluihin tai sen käytön ehtoihin liittyvät erimielisyydet pyritään ratkaisemaan ensisijaisesti Siun soten ja käyttäjän välisillä neuvotteluilla. Mahdolliset riitaisuudet käsitellään Pohjois-Karjalan käräjäoikeudessa.
Voimassaolo ja muutokset
Digitaalisten palvelujen käyttöehdot ovat voimassa toistaiseksi. Siun sotella on yksipuolinen oikeus tarvittaessa muuttaa käyttöehtoja ilmoittamalla siitä käyttäjälle digitaalisten palvelujen välityksellä. Käyttöehtojen muuttuessa Siun sote ilmoittaa käyttöehtojen muuttumisesta käyttäjille digitaalisissa palveluissa ja ohjaa käyttäjiä lukemaan muutetut käyttöehdot.