Asiakasmaksut
Asiointi kuva
Asiakasmaksut
Ajankohtaista
29.5.2023
Osalle kotihoidon asiakkaista oli 15.–16.5.2023 lähtenyt virheellisiä asiakasmaksulaskuja. Virheellisen laskun saaneille asiakkaille on lähetetty uudet, korjatut laskut.
Lue lisää: Korjatut laskut kotihoidon asiakkaille on lähetetty
Asiakasmaksupäätösten teko on vielä kesken (päivitetty toukokuu 2023)
Asiakasmaksupäätökset ja tulosidonnaisten palvelusetelien arvopäätökset uusitaan aluevaltuustossa tehtyjen päätösten (28.9.2021 § 171 ja 14.12.2022 § 93) mukaisesti 1.1.2023 alkaen. Asiakasmaksupäätösten tekemisessä on viivettä asumispalveluiden osalta uusittavien päätösten suuren määrän vuoksi.
Siun sote laskuttaa asiakasta aiemmin tehdyn (edelleen voimassa olevan) asiakasmaksupäätöksen mukaisesti siihen saakka, kunnes uusi maksupäätös saadaan tehtyä. Asiakkaan laskutusta korjataan 1.1.2023 alkaen uuden asiakasmaksupäätöksen mukaiseksi.
Erikoissairaanhoidon asiakaslaskut tulevat viiveellä
Erikoissairaanhoidon asiakaslaskutus laskutetaan normaalisti noin 10 päivän kuluessa vastaanottokäynnistä. Laskutusviive toukokuussa 2023 on kuitenkin noin 30–35 päivää vastaanotosta eli lasku vastaanottokäynnistä tulee asiakkaalle tällä hetkellä jonkin verran totuttua myöhemmin.
Asiakasmaksut
Sosiaalihuollon asiakasmaksut ja terveydenhuollon asiakasmaksut ovat samat koko Siun soten alueella.
Suurin osa perittävistä maksuista perustuu asiakasmaksulakiin ja -asetukseen. Osa palveluista, kuten neuvolapalvelut, on asiakkaalle pääosin maksutonta. Osa palveluista on maksutonta alle 18-vuotiaille ja veteraaneille.
Etäpalvelu/etävastaanotto (videovälitteinen tai puhelimitse) on verrattavissa perinteiseen vastaanottokäyntiin tai palveluun. Etäyhteyksien avulla annetusta palvelusta peritään samat maksut kuin esimerkiksi vastaanottokäynnistä poliklinikalla tai terveysasemalla tai kotikäynnillä annetusta palvelusta, mikäli palvelu on maksullinen muutoinkin.
Ympäristöterveydenhuollon maksut ovat sivulla Ympäristöterveydenhuolto.
Kysyttävää laskuista tai päätöksistä?
Jos sinulla on kysyttävää saamastasi laskusta, ota yhteyttä laskussa näkyvään puhelinnumeroon tai asiakasmaksupalvelujen puhelinpalveluun 013 330 9030 (soittoaika ma klo 9–14 ja ti–pe klo 9–12) .
Puhelinpalvelun valikko:
1 = keskussairaalan maksut
2 = terveyskeskus- ja hammashoitomaksut
3 = kotihoito- ja perhehoitomaksut
4 = asumispalvelumaksut
5 = terveyskeskuksen vuodeosastomaksut
Saamastasi asiakasmaksua koskevasta päätöksestä voit pyytää lisätietoja henkilöltä, jonka tiedot päätöksessä näkyvät.
Katso myös:
Yhteistiedot - asiakasmaksut
Yhteystiedot
Asiakasmaksupalvelu
puh. 013 330 9030
ma klo 9-14 ja ti-pe klo 9-12
Asiakasmaksut Linkit maksuihin
- Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut 1.1.2023 lukien (pdf)
- Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut 1.1.–31.12.2022 (pdf)
- Ympäristöterveyden maksut
- Ohje maksualennuksen tai -vapautuksen hakemiseen
- Maksualennuksen sähköinen hakemus (miunpalvelut.fi)
- Maksualennuksen hakemuslomake (pdf)
- Tulo- ja menoselvitys, sähköinen (miunpalvelut.fi)
Asiakasmaksulaskurit
Asiakasmaksulaskurit
Voit arvioida asiakasmaksusi asiakasmaksulaskurilla Miunpalveluissa. Laskurin ilmoittama tieto ei ole virallinen päätös.
Asiakasmaksulaskuri on käytössä muun muassa asumispalveluissa, kotihoidon, kotisairaanhoidon ja perhehoidon palveluissa.