Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen – Siun soten yhteispäivystys on tällä hetkellä ruuhkautunut tavallista suuremman potilasmäärän, jatkohoitopaikkojen haasteiden ja tavanomaista hitaammin toimivan potilastietojärjestelmän takia. Asiakkaiden toivotaan pääsääntöisesti soittavan ensin päivystysavun numeroon 116117 ennen saapumista paikan päälle päivystykseen. Siun soten muistuttaa myös sääennusteiden mukaisesta huonosta ajokelistä, joten niin jalan kuin autolla tehtävät asioinnit kannattaa siirtää myöhempään ajankohtaan, jos mahdollista.
Kiireettömät asiat tulee hoitaa aina ensisijaisesti Sosiaali- ja terveyskeskuksissa, jotka ovat avoinna arkipäivisin Ilomantsissa, Joensuussa (Niinivaaralla, Rantakylässä ja Siilaisilla), Kiteellä, Kontiolahdella, Lieksassa, Liperissä, Nurmeksessa ja Outokummussa. Myös sosiaali- ja terveysasemille sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelupisteisiin voi ottaa yhteyttä niiden aukioloaikojen puitteissa. Hyvinvointialueen asukkailla on mahdollisuus asioida missä tahansa valitsemassaan Siun soten toimipaikassa.
Asiakkaiden suositellaan myös hyödyntävän digitaaliset palvelut siunsote.fi/digi. Niiden kautta voi hoitaa arkisin etänä esimerkiksi flunssa‑, allergia‑, vatsa‑, silmä- ja iho-oireisiin sekä päänsärkyyn liittyviä asioita. Digitaalisten palvelut soveltuvat myös naisten virtsatietulehduksen hoitoon ja reseptin uusintaan sekä esimerkiksi mielen hyvinvointiin liittyviin asioihin. Päivystysavun chat-palvelu digitaalisissa palveluissa palvelee päivystyksellisten terveysasioiden täydentävänä palvelukanavana päivystysavun puhelinnumeron rinnalla arkipyhinä ja viikonloppuisin kello 9–18.
Päivystykseen kuuluvat sellaiset vammat ja vaivat, joiden tutkimukset ja hoidon aloitus vaativat välitöntä toimenpidettä. Kiireettömien asioiden hoitaminen väärässä paikassa aiheuttaa ruuhkautumista niin puhelinpalvelussa kuin odotustilanteissa.
Ennen päivystykseen hakeutumista suositellaan soittamista Päivystysavun puhelinnumeroon 116117, joka palvelee joka päivä ympäri vuorokauden. Puhelimessa laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö arvioi asiakkaan tilanteen, antaa kotihoito-ohjeistusta ja tarvittaessa ohjaa hakeutumaan yhteispäivystykseen tai muuhun terveydenhuollon yksikköön asian kiireellisyyden mukaan. Päivystysapuun voi jättää myös takaisinsoittopyynnön. Yksi takaisinsoittopyyntö riittää.
Kiireellisessä tilanteessa voi hakeutua suoraan päivystykseen, jos ei saa yhteyttä Päivystysapuun kohtuullisessa ajassa tai soittaminen ei ole mahdollista. Jos toisesta terveydenhuollon yksiköstä on tehty päivystyslähete, asiakkaan ei tarvitse soittaa Päivystysapuun, vaan hän voi tulla suoraan yhteispäivystykseen.
Henkeä uhkaavissa tilanteissa, joita ovat esimerkiksi kova rintakipu, hengitysvaikeus, tajuttomuus, halvausoireet tai äkillinen kouristelu, tulee aina soittaa hätänumeroon 112.

