Yhteis­päi­vystys ruuh­kau­tunut – kiireet­tö­missä asioissa yhteys ensi­si­jai­sesti sote-keskuk­siin

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen – Siun soten yhteis­päi­vystys on tällä hetkellä ruuh­kau­tunut taval­lista suuremman poti­las­määrän, jatko­hoi­to­paik­kojen haas­teiden ja tavan­omaista hitaammin toimivan poti­las­tie­to­jär­jes­telmän takia. Asiak­kaiden toivotaan pääsään­töi­sesti soittavan ensin päivys­ty­savun numeroon 116117 ennen saapu­mista paikan päälle päivys­tyk­seen. Siun soten muis­tuttaa myös sääen­nus­teiden mukai­sesta huonosta ajoke­listä, joten niin jalan kuin autolla tehtävät asioinnit kannattaa siirtää myöhem­pään ajan­koh­taan, jos mahdol­lista.

Kiireet­tömät asiat tulee hoitaa aina ensi­si­jai­sesti Sosiaali- ja terveys­kes­kuk­sissa, jotka ovat avoinna arki­päi­visin Ilomant­sissa, Joen­suussa (Niini­vaa­ralla, Ranta­ky­lässä ja Siilai­silla), Kiteellä, Kontio­lah­della, Lieksassa, Liperissä, Nurmek­sessa ja Outo­kum­mussa. Myös sosiaali- ja terveys­a­se­mille sekä sosiaali- ja terveys­pal­ve­lujen palve­lu­pis­tei­siin voi ottaa yhteyttä niiden aukio­loai­kojen puit­teissa. Hyvin­voin­tia­lueen asuk­kailla on mahdol­li­suus asioida missä tahansa valit­se­mas­saan Siun soten toimi­pai­kassa.

Asiak­kaiden suosi­tel­laan myös hyödyn­tävän digi­taa­liset palvelut siunsote​.fi/digi. Niiden kautta voi hoitaa arkisin etänä esimer­kiksi flunssa‑, allergia‑, vatsa‑, silmä- ja iho-oireisiin sekä pään­sär­kyyn liittyviä asioita. Digi­taa­listen palvelut sovel­tuvat myös naisten virt­sa­tie­tu­leh­duksen hoitoon ja reseptin uusintaan sekä esimer­kiksi mielen hyvin­voin­tiin liit­ty­viin asioihin. Päivys­ty­savun chat-palvelu digi­taa­li­sissa palve­luissa palvelee päivys­tyk­sel­listen tervey­s­asioiden täyden­tä­vänä palve­lu­ka­na­vana päivys­ty­savun puhe­lin­nu­meron rinnalla arki­py­hinä ja viikon­lop­puisin kello 9–18.  

Päivys­tyk­seen kuuluvat sellaiset vammat ja vaivat, joiden tutki­mukset ja hoidon aloitus vaativat välitöntä toimen­pi­dettä. Kiireet­tö­mien asioiden hoita­minen väärässä paikassa aiheuttaa ruuh­kau­tu­mista niin puhe­lin­pal­ve­lussa kuin odotus­ti­lan­teissa.  

Ennen päivys­tyk­seen hakeu­tu­mista suosi­tel­laan soit­ta­mista Päivys­ty­savun puhe­lin­nu­me­roon 116117, joka palvelee joka päivä ympäri vuoro­kauden. Puhe­li­messa lail­lis­tettu tervey­den­huollon ammat­ti­hen­kilö arvioi asiakkaan tilanteen, antaa kotihoito-ohjeis­tusta ja tarvit­taessa ohjaa hakeu­tu­maan yhteis­päi­vys­tyk­seen tai muuhun tervey­den­huollon yksikköön asian kiireel­li­syyden mukaan. Päivys­tys­a­puun voi jättää myös takai­sin­soit­to­pyynnön. Yksi takai­sin­soit­to­pyyntö riittää.

Kiireel­li­sessä tilan­teessa voi hakeutua suoraan päivys­tyk­seen, jos ei saa yhteyttä Päivys­tys­a­puun kohtuul­li­sessa ajassa tai soit­ta­minen ei ole mahdol­lista. Jos toisesta tervey­den­huollon yksiköstä on tehty päivys­tys­lä­hete, asiakkaan ei tarvitse soittaa Päivys­tys­a­puun, vaan hän voi tulla suoraan yhteis­päi­vys­tyk­seen.

Henkeä uhkaa­vissa tilan­teissa, joita ovat esimer­kiksi kova rintakipu, hengi­tys­vai­keus, tajut­to­muus, halvausoi­reet tai äkillinen kouris­telu, tulee aina soittaa hätä­nu­me­roon 112.

Avainsanat: