Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun sote avaa digitaalisiin palveluihin kiireettömiä asiointipalveluja korva -, nenä- ja kurkkutautien poliklinikalle, kuulokeskukseen, silmäkeskukseen sekä suu- ja leukasairauksien poliklinikalle. Uusien asiointipalvelujen kautta asiakkaat voivat olla yhteydessä poliklinikoihin ja yksiköihin omaan hoitoonsa ja asiakkuuteensa liittyvissä asioissa vaihtamalla kiireettömiä viestejä ammattilaisten kanssa. Uudet asiointipalvelut avautuvat puhelinasioinnin rinnalle 7. lokakuuta 2025.
Tuomme palveluilla uudenlaisen mahdollisuuden asiakkaan ja ammattilaisen väliseen viestintään. Kiireettömien asiointipalvelujen avaaminen on hyödyllinen uudistus erityisesti huonokuuloisille potilaille, joiden on helpompaa asioida tekstipohjaisesti, kertoo yksiköiden osastonhoitaja Marjukka Varonen.
Kiireettömissä asiointipalveluissa voi asioida seuraavissa asioissa:
- Korva -, nenä- ja kurkkutautien poliklinikan palvelussa asiakas voi kysyä läheteasioita, vaihtaa tai perua jo varatun vastaanottoajan tai kysyä neuvoa hoidollisissa asioissa.
- Kuulokeskuksen palvelussa asiakas voi kysyä läheteasioita, vaihtaa tai perua jo varatun vastaanottoajan tai kysyä neuvoa kuulokojeen huoltoon liittyvissä asioissa.
- Silmäkeskuksen palvelussa asiakas voi kysyä läheteasioita, vaihtaa tai perua jo varatun vastaanottoajan, kysyä leikkauksen jälkeisiä hoito-ohjeita tai pyytää reseptin uusimista.
- Suu- ja leukasairauksien poliklinikan palvelussa asiakas voi kysyä läheteasioita, vaihtaa tai perua jo varatun vastaanottoajan tai kysyä neuvoa hoidollisissa asioissa.
Ammattilainen vastaa asiakkaan lähettämään viestiin kahden arkipäivän kuluessa. Päivystyksellistä hoitoa vaativat asiat hoidetaan edelleen puhelimitse. Mikäli asiakas ei voi odottaa vastausta kahta arkipäivää, asia koskee alle kahden päivän sisällä olevaa ajanvarausta tai asiakas ei voi käyttää digitaalisia palveluja, asiakkaan tulee olla yhteydessä puhelimitse:
- Korva‑, nenä- ja kurkkutautien poliklinikka p. 013 330 2114. Puhelinpalvelu on auki arkisin klo 7.30–15.30.
- Kuulokeskus p. 013 330 2115. Puhelinpalvelu on auki arkisin klo 7.30–11.30.
- Silmäkeskus p. 013 330 2130. Puhelinpalvelu on auki arkisin klo 7.30–14.
- Suu- ja leukasairauksien poliklinikalle p. 013 330 2147. Puhelinpalvelu on auki arkisin klo 7.30–15.30.
Uusien digitaalisten palvelujen avulla tavoitellaan sujuvaa asiakaspalvelua: asiakkaat voivat hoitaa arjen asioita helposti itselleen sopivana ajankohtana, ja puhelinpalvelu palvelee paremmin silloin, kun tarvitaan nopeaa yhteyttä.
Kiireettömissä viestipalveluissa voi asioida toisen henkilön puolesta suomi.fi-valtuuksilla. Valtuutus on ensin annettava toiselle henkilölle suomi.fi-palvelussa. Tämän jälkeen puolesta asioivan on lisättävä digitaalisissa palveluissa omaan profiiliinsa se henkilö, jonka puolesta asioi.
Digitaalisia palveluja voi käyttää matkapuhelimeen tai tablettiin ladattavalla mobiilisovelluksella tai tietokoneen selaimen kautta ajasta tai paikasta riippumatta. Siun soten digitaalisiin palveluihin ja erilaisiin ohjevideoihin voi tutustua osoitteessa siunsote.fi/digi. Samasta osoitteesta löytyy myös Siun sote ‑mobiilisovelluksen latauslinkki.