Päivystysapuun 116 117 soitettavissa puheluissa on asiakkaisiin vaikuttavia muutoksia lauantaina 13. syyskuuta arviolta kello 8–16. Tämä johtuu operaattorin toteuttamasta puhelinjärjestelmän huoltotyöstä. Päivystysapu on ohjaus- ja neuvontapalvelu, josta saa ohjeita akuutteihin terveysasioihin. Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen – Siun soten ammattilainen arvioi puhelimessa tilanteen, antaa kotihoito-ohjeita ja tarvittaessa ohjaa yhteispäivystykseen tai muuhun terveydenhuollon yksikköön asian kiireellisyyden mukaan.
Huoltotyön aikana Päivystysapu toimii varajärjestelmän kautta. Käytännössä tämä tarkoittaa asiakkaalle sitä, ettei hän kuule äänitteeltä tavanomaista ohjeistusta. Asiakas voi odottaa omaa vuoroaan jäämällä linjalle, vaikka se olisi varattuna. Ammattilaiset vastaavat puheluihin niiden saapumisjärjestyksessä. Toisin sanoen puhelu hälyttää varattua siihen saakka, kunnes ammattilainen vastaa puheluun. Mikäli linja on vapaa, asiakas kuulee normaalin puhelun hälytysäänen. Huoltotöiden aikana Päivystysapuun ei voi jättää takaisinsoittopyyntöä.
Asiakkaan on hyvä varautua siihen, että Päivystysavun puheluihin vastaamisessa voi olla viivettä 13.9. Päivystysavun asiakkaan kannattaa ensisijaisesti asioida digitaalisten palvelujen kautta, mikäli se asiakkaalle on mahdollista. Päivystysavun chat palvelee päivystyksellisissä terveysasioissa arkipyhinä ja viikonloppuisin kello 9–18.
Chat-palvelua voivat käyttää kaikki Pohjois-Karjalan asukkaat, jotka ovat rekisteröityneet Siun soten digitaalisten palvelujen käyttäjiksi. Chat-palvelua voi käyttää digitaalisten palvelujen kautta joko mobiilisovelluksen avulla tai kirjautumalla palveluun tietokoneella. Lisätietoa on Siun soten nettisivuilla: https://www.siunsote.fi/digi.
Kiireellisessä tilanteessa voi hakeutua suoraan päivystykseen, jos ei saa yhteyttä Päivystysapuun kohtuullisessa ajassa tai soittaminen ei ole mahdollista.
Henkeä uhkaavissa tilanteissa, joita ovat esimerkiksi kova rintakipu, hengitysvaikeus, tajuttomuus, halvausoireet tai äkillinen kouristelu, tulee aina soittaa hätänumeroon 112.
Miten kannattaa toimia?
• Käytä ensisijaisesti Päivystysavun digitaalisia palveluja, jos se on sinulle mahdollista.
• Päivystysavun chat on avoinna arkipyhinä ja viikonloppuisin klo 9–18. Palveluun pääsee kirjautumalla Siun soten digitaalisiin palveluihin mobiilisovelluksella tai tietokoneella: https://www.siunsote.fi/digi. Digiasioinnin palveluista valitse Päivystysavun viikonloppuasiointi.
• Varaudu siihen, että puheluihin vastaamisessa voi olla viivettä.
• Puhelua ei tule katkaista, vaikka linja olisi varattuna. Ammattilaiset vastaavat puheluihin niiden saapumisjärjestyksessä.
• Voit hakeutua suoraan yhteispäivystykseen, jos et saa yhteyttä Päivystysapuun kohtuullisessa ajassa tai soittaminen ei ole mahdollista.
• Soita hätänumeroon 112 henkeä uhkaavissa tilanteissa.