Huol­to­työt vaikut­tavat Siun soten Päivys­tys­a­puun 116 117 soitet­ta­viin puhe­luihin 13.9. – Varaudu mahdol­li­siin viivei­siin


Päivys­tys­a­puun 116 117 soitet­ta­vissa puhe­luissa on asiak­kai­siin vaikut­tavia muutoksia lauan­taina 13. syyskuuta arviolta kello 8–16. Tämä johtuu operaat­torin toteut­ta­masta puhe­lin­jär­jes­telmän huol­to­työstä. Päivys­tysapu on ohjaus- ja neuvon­ta­pal­velu, josta saa ohjeita akuut­teihin tervey­s­asioihin. Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen – Siun soten ammat­ti­lainen arvioi puhe­li­messa tilanteen, antaa kotihoito-ohjeita ja tarvit­taessa ohjaa yhteis­päi­vys­tyk­seen tai muuhun tervey­den­huollon yksikköön asian kiireel­li­syyden mukaan.

Huol­to­työn aikana Päivys­tysapu toimii vara­jär­jes­telmän kautta. Käytän­nössä tämä tarkoittaa asiak­kaalle sitä, ettei hän kuule äänit­teeltä tavan­omaista ohjeis­tusta. Asiakas voi odottaa omaa vuoroaan jäämällä linjalle, vaikka se olisi varattuna. Ammat­ti­laiset vastaavat puhe­luihin niiden saapu­mis­jär­jes­tyk­sessä. Toisin sanoen puhelu hälyttää varattua siihen saakka, kunnes ammat­ti­lainen vastaa puheluun. Mikäli linja on vapaa, asiakas kuulee normaalin puhelun häly­ty­säänen. Huol­to­töiden aikana Päivys­tys­a­puun ei voi jättää takai­sin­soit­to­pyyntöä.

Asiakkaan on hyvä varautua siihen, että Päivys­ty­savun puhe­luihin vastaa­mi­sessa voi olla viivettä 13.9. Päivys­ty­savun asiakkaan kannattaa ensi­si­jai­sesti asioida digi­taa­listen palve­lujen kautta, mikäli se asiak­kaalle on mahdol­lista. Päivys­ty­savun chat palvelee päivys­tyk­sel­li­sissä tervey­s­asioissa arki­py­hinä ja viikon­lop­puisin kello 9–18.

Chat-palvelua voivat käyttää kaikki Pohjois-Karjalan asukkaat, jotka ovat rekis­te­röi­ty­neet Siun soten digi­taa­listen palve­lujen käyt­tä­jiksi. Chat-palvelua voi käyttää digi­taa­listen palve­lujen kautta joko mobii­li­so­vel­luksen avulla tai kirjau­tu­malla palveluun tieto­ko­neella. Lisä­tietoa on Siun soten netti­si­vuilla: https://​www​.siunsote​.fi/digi.

Kiireel­li­sessä tilan­teessa voi hakeutua suoraan päivys­tyk­seen, jos ei saa yhteyttä Päivys­tys­a­puun kohtuul­li­sessa ajassa tai soit­ta­minen ei ole mahdol­lista.

Henkeä uhkaa­vissa tilan­teissa, joita ovat esimer­kiksi kova rintakipu, hengi­tys­vai­keus, tajut­to­muus, halvausoi­reet tai äkillinen kouris­telu, tulee aina soittaa hätä­nu­me­roon 112.

Miten kannattaa toimia?

• Käytä ensi­si­jai­sesti Päivys­ty­savun digi­taa­lisia palveluja, jos se on sinulle mahdol­lista.
• Päivys­ty­savun chat on avoinna arki­py­hinä ja viikon­lop­puisin klo 9–18. Palveluun pääsee kirjau­tu­malla Siun soten digi­taa­li­siin palve­luihin mobii­li­so­vel­luk­sella tai tieto­ko­neella: https://​www​.siunsote​.fi/digi. Digi­asioinnin palve­luista valitse Päivys­ty­savun viikon­lop­pu­asiointi.
• Varaudu siihen, että puhe­luihin vastaa­mi­sessa voi olla viivettä.
• Puhelua ei tule katkaista, vaikka linja olisi varattuna. Ammat­ti­laiset vastaavat puhe­luihin niiden saapu­mis­jär­jes­tyk­sessä.
• Voit hakeutua suoraan yhteis­päi­vys­tyk­seen, jos et saa yhteyttä Päivys­tys­a­puun kohtuul­li­sessa ajassa tai soit­ta­minen ei ole mahdol­lista.
• Soita hätä­nu­me­roon 112 henkeä uhkaa­vissa tilan­teissa.

Avainsanat: