Turva­pu­he­li­missa häiriöitä eri puolilla maakuntaa

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lu­eella – Siun sotessa on havaittu häiriöitä turva­pu­he­li­mien toimin­nassa. Yksit­täisiä häiriöitä on ilmennyt kuluvan viikon aikana, mutta häiriöiden määrät ovat lisään­ty­neet perjan­tain 6.10.2023 aikana. Häiriöiden syy ei ole tiedossa.  

Ilmi tulleissa häiriössä häly­tyksen tekeminen turva­pu­he­li­mella on onnis­tunut, mutta yhteys turva­pu­he­lin­päi­vys­tä­jään on katkennut kesken puhelun. Yhteyden katkettua laite yrittää tehdä uudelleen häly­tyksen, mutta hälytys ei enää mene läpi. Jos yhteys katkeaa kesken puhelun, käy Siun soten ammat­ti­lainen varmis­ta­massa asiakkaan tilanteen paikan päällä.  

Osassa tapauk­sista häiriön vuoksi hälytys ei ole onnis­tunut lainkaan. Häiriötä on ilmennyt eri puolilla maakuntaa.

Jos asiak­kaalla on kiireel­linen avun tarve eikä turva­pu­he­li­mella hälyt­tä­minen onnistu, voi asiakas soittaa Siun soten Päivys­tys­a­puun numeroon 116 117. Henkeä uhkaa­vassa tilan­teessa tulee soittaa yleiseen hätä­nu­me­roon 112. Nume­roihin tulee soittaa vain avun tarpeessa.

Jos asiakkaan turva­pu­he­li­meen on kytketty lisä­lait­teita esimer­kiksi ovisen­sori, liesi­vahti tai palo- tai häkä­va­roitin, häiriö estää myös näiden lisä­lait­teiden toiminnan. Koti­hoidon työn­te­kijät varmis­tavat käyn­neil­lään kulun valvonnan toimi­vuuden.

Siun sote varmistaa koti­hoidon asiak­kaiden turval­li­suutta häiriön aikana mahdol­li­suuk­sien mukaan soit­ta­malla ja lisää­mällä käyntejä turva­pu­he­li­na­siak­kaiden luona. Myös omaisten toivotaan olevan yhtey­dessä läheisiin, joilla on turva­pu­helin käytössä, ja varmistaa turva­pu­he­limen käyttäjän vointi.

Siun sotella on kaikkiaan noin 3000 turva­pu­he­linta käyttävää asiakasta. Siun soten tietojen mukaan valtaosa turva­pu­he­li­mista toimii tälläkin hetkellä normaa­listi.

Turva­pu­he­lin­häi­riön kestosta ei ole tois­tai­seksi tietoa. Siun sote selvittää tilan­netta ja tiedottaa, kun häiriö on ohi.

Pahoit­te­lemme tilan­netta.