Kuvakaruselli sote-uudistus blogi

Palvelustrategia ja palveluverkko

Mistä on kyse?

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen palvelustrategiasta ja palveluverkkosuunnitelmasta päätettiin aluevaltuustossa 22.6.2023. Palveluverkon toimeenpano on käynnistynyt vuoden 2024 alussa.

  • Palvelustrategiassa määritetään sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisen tavoitteet ja reunaehdot palvelujen järjestämiselle.
  • Palveluverkkosuunnitelmassa määritellään, missä ja millä tavalla sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut tuotetaan Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella.
  • Palveluverkkoon kuuluvat sosiaali- ja terveysasemat ja niiden liikkuvat palvelut, pelastusasemat, asumispalvelut ja kuntouttavan työtoiminnan sekä päivä- ja työtoiminnan toimipaikat.
  • Jokaisesta laajan palvelun sote-asemasta ja sen liikkuvista palveluista laaditaan alueellinen sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämissuunnitelma vuoden 2024 aikana.
  • Palvelustrategia ja palveluverkkosuunnitelma ovat osa Siun soten strategiakokonaisuutta. Tähän kokonaisuuteen kuuluu myös pelastustoimen palvelutasopäätös.

Palvelustrategia ja palveluverkkosuunnitelma ulottuvat 15 vuoden päähän eli pitkälle 2030-luvulle saakka.

Tutustu palvelustrategiaan ja palveluverkkosuunnitelmaan:

Valmisteluvaiheessa palvelustrategiasta ja palveluverkkosuunnitelman eri vaihtoehdoista laadittiin laaja tausta-aineisto, vaikutustenarviointi sekä kustannusarviot eri vaihtoehdoista:

Alueelliset sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämissuunnitelmat vuosille 2024–2027:

  • Nurmes ja Juuka (pdf), lausuntokierroksella 19.3.–9.4., päätetään 2.5.2024
  • Outokumpu ja Polvijärvi, lausuntokierroksella 16.4.–7.5., päätetään 29.5.2024
  • Liperi ja Heinävesi, tulossa myöhemmin
  • Kitee, Rääkkylä ja Tohmajärvi, tulossa myöhemmin
  • Kontiolahti sekä Ahmovaara (Juuka) ja Eno (Joensuu), tulossa myöhemmin
  • Ilomantsi sekä Kovero ja Tuupovaara (Joensuu), tulossa myöhemmin
  • Joensuu, tulossa myöhemmin

Valmistelun ja päätöksenteon aikataulu

Yhteistoimintaneuvottelut ja alueelliset sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämissuunnitelmat:

Aikataulut täsmentyvät yhteistoimintaneuvottelujen edetessä.

  • Marraskuu 2023: aluehallitus päätti käynnistää yhteistoimintamenettelyn palvelustrategian ja uudistusohjelman toimeenpanemiseksi
  • Tammikuu 2023: yhteistoimintaneuvottelut käynnistyvät
  • Maalis–huhtikuu 2023: Nurmeksen laajan palvelun sote-asema ja liikkuvat lähipalvelut Juukaan ja Valtimolle. Yhteistoimintaneuvottelut ja lausuntokierros. Aluehallituksen päätös 2.5.2024
  • Huhti-toukokuu 2023: Outokummun laajan palvelun sote-asema ja liikkuvat lähipalvelut Polvijärvelle.
  • Touko-kesäkuu 2023: Liperin laajan palvelun sote-asema ja liikkuvat lähipalvelut Heinävedelle ja Viinijärvelle
  • Touko-kesäkuu 2023: Kiteen laajan palvelun sote-asema ja liikkuvat lähipalvelut Kesälahdelle, Rääkkylään ja Tohmajärvelle, käsittely alkaa
  • Kesä-heinäkuu 2023: Kontiolahden laajan palvelun sote-asema ja liikkuvat lähipalvelut Ahmovaaraan, Enoon ja Lehmoon, käsittely alkaa
  • Syksy 2023: Kiteen ja Kontiolahden alueiden palvelut, käsittely jatkuu
  • Syksy 2023: Ilomantsin laajan palvelun sote-asema ja liikkuvat lähipalvelut Koveroon ja Tuupovaaraan
  • Syksy 2023: Lieksan laajan palvelun sote-asema
  • Syksy 2023: Joensuun sosiaali- ja terveyspalvelukeskus ja liikkuvat lähipalvelut Kiihtelysvaaraan ja Hammaslahteen

Palvelustrategia ja palveluverkkosuunnitelma:

  • Lokakuu 2022: Aluevaltuusto päätti 11.10.2022 palvelustrategian ja palveluverkkosuunnitelman laatimisen käynnistämisestä. 
  • Joulukuu 2022: Tulevaisuuslautakunta päätti valmistelun periaatteista. Laaja taustamateriaali koottu valmistelua varten.
  • Tammikuu–maaliskuu 2023: Valmistelua viranhaltijatyönä.
  • Huhtikuu 2023: Lausuntokierros 13.4.–16.5. Käsittelyt työyhteisöissä, toimielimissä, kuntien ja muiden sidosryhmien kanssa sekä asukkaiden verkkoaivoriihet.
  • Toukokuu 2023: Lausuntojen käsittely ja huomioiminen palvelustrategiassa sekä palveluverkkosuunnitelmassa. 
  • Kesäkuu 2023: päätöksenteko
    • 2.6. tulevaisuuslautakunnan esitys  
    • Hyvinvointialuejohtajan esitys aluehallitukselle
    • 13.6. aluehallituksen esitys aluevaltuustolle
    • 22.6. aluevaltuuston päätös palvelustrategiasta ja palveluverkkosuunnitelmasta

Oikeaan palveluun, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa

Palvelustrategialla toteutetaan palvelulupaustamme ja varmistetaan, että asiakas pääsee oikeaan palveluun, oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa.

Palvelustrategian keskeinen asia on toimiva ja monikanavainen asiakasohjaus. Asiakas voi ottaa yhteyttä hänelle sopivimmalla tavalla, asiakkaan tarpeet selvitetään heti ja varmistetaan, että asiakas saa tarpeensa mukaista apua ja palvelua. 

Lisäksi huomioidaan pitkäaikaisasiakkaat ja varmistetaan hoidon jatkuvuus.

(teksti jatkuu kuvan jälkeen)

Palvelukonsepti. Toimiva ja monikanavainen asiakasohjaus helpottavat yhteydensaantia ja asiakas ohjataan hänen tarpeitaan vastaavaan palveluun.

Palvelut ovat tarjolla kaikille, toteuttamistapa voi vaihdella

Valmistelua on ohjannut ajatus siitä, että palveluverkko vastaa pohjoiskarjalaisten palvelutarvetta. Sama palvelu voi olla tarjolla toisaalla laajan palvelun sosiaali- ja terveysasemalla, toisaalla kotiin vietävänä palveluna, toisaalla liikkuvana lähipalveluna sekä sähköisenä palveluna. 

Palveluja tuotetaan eri tavoin siten, että otetaan huomioon asiakkaan tarve ja kyky käyttää erilaisia palvelumuotoja. Palveluverkko on monikanavainen, yhdenvertainen ja dynaaminen:

  • Meillä on olemassa erilaisia tapoja tuottaa sama palvelu. Monikanavainen palveluverkkomme koostuu sähköisistä palveluista, kotiin annettavista palveluista, liikkuvista lähipalveluista, laajan palvelun sosiaali- ja terveysasemilla annettavista palveluista sekä keskitetysti hyvinvointialueella tai Itä-Suomen yhteistoiminta-alueella annettavista palveluista.
  • Jokaisessa kunnassa on jatkossakin sote-palvelujen toimipaikka. Liikkuvat lähipalvelut tuodaan kiinteään toimipaikkaan kaikissa niissä kunnissa, joissa ei ole laajan palvelun sote-asemaa.
  • Palvelumme eivät ole samanlaiset kaikkialla, mutta niillä alueilla, joissa väestön palvelutarve on samanlainen, palvelut ovat samanlaiset ja niitä tehdään samanlaisella konseptilla.
  • Palvelujen tuottamistavan valintaan luodaan kriteerit, joiden perusteella alueen palvelut muuttuvat, kun väestön palvelutarve muuttuu.

 

Monikanavainen palveluverkko.

 


 

somejako