Palvelustrategia ja palveluverkko
Kuvakaruselli sote-uudistus blogi
Palvelustrategia ja palveluverkko
Palvelustrategia ja palveluverkkosuunnitelma hyväksyttiin aluevaltuustossa 9.10.2024.
- Palvelustrategia (pdf)
- Sosiaali- ja terveyskeskusten, -asemien ja palvelupisteiden palveluverkkosuunnitelma vuoteen 2038 (pdf)
Alueelliset järjestämissuunnitelmat
Järjestämissuunnitelmissa kuvataan palvelutarjonnan tavoitetaso sote-keskuksissa, -asemilla ja -palvelupisteissä. Sote-keskus vastaa palveluista alueellaan. Järjestämissuunnitelmat hyväksyttiin aluehallituksessa 18.12.2024 ja suunnitelmien toimeenpano alkaa vaiheittain vuoden 2025 alusta alkaen.
- Ilomantsin sote-keskus ja Tuupovaaran palvelupiste (pdf)
- Joensuun sote-keskus sekä Hammaslahden ja Kiihtelysvaaran palvelupisteet (pdf)
- Kiteen sote-keskus, Rääkkylän ja Tohmajärven sote-asemat sekä Kesälahden palvelupiste (pdf)
- Kontiolahden sote-keskus sekä Enon ja Lehmon palvelupisteet (pdf)
- Lieksan sote-keskus (pdf)
- Liperin sote-keskus ja Heinäveden sote-asema (pdf)
- Nurmeksen sote-keskus, Juuan sote-asema ja Valtimon palvelupiste (pdf)
- Outokummun sote-keskus ja Polvijärven sote-asema (pdf)
Mistä on kyse?
Palvelustrategia ja palveluverkkosuunnitelma ohjaavat hyvinvointialueen toimintaa pitkälle tulevaisuuteen. Palvelustrategia laaditaan15 vuoden ajalle eli pitkälle 2030-luvun lopulle saakka.
Palvelustrategiassa määritetään miten sosiaali- ja terveyspalveluja järjestetään Pohjois-Karjalassa.
Palveluverkkosuunnitelmassa määritellään, missä sosiaali- ja terveyskeskusten, -asemien ja palvelupisteet sijaitsevat.
- Toimipaikkoja on todelisuudessa paljon enemmän kuin palveluverkkosuunnitelmassa on mainittu: Siun sotella on myös pelastusasemia, asumispalvelujen toimipaikkoja ja kuntouttavan työtoiminnan sekä päivä- ja työtoiminnan toimipaikkoja.
- Kotiin vietävät palvelut eivät palveluverkkosuunnitelman kartalla näy: muun muassa kotihoito ja kotisairaanhoito tuodaan jatkossakin asukkaiden omaan kotiin.
Palvelustrategia ja palveluverkkosuunnitelma ovat osa Siun soten strategiakokonaisuutta. Tähän kokonaisuuteen kuuluu myös pelastustoimen ja ensihoidon palvelutasopäätökset.
Alueelliset sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämissuunnitelmat
Jokaisesta sosiaali- ja terveyskeskuksesta sekä sen vaikutusalueella olevien sote-asemien ja palvelupisteiden palveluista on laadittu alueelliset sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämissuunnitelmat.
Oikeaan palveluun, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa
Palvelustrategialla toteutetaan palvelulupaustamme ja varmistetaan, että asiakas pääsee oikeaan palveluun, oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa.
Palvelustrategian keskeinen asia on toimiva ja monikanavainen asiakasohjaus. Asiakas voi ottaa yhteyttä hänelle sopivimmalla tavalla, asiakkaan tarpeet selvitetään heti ja varmistetaan, että asiakas saa tarpeensa mukaista apua ja palvelua.
Lisäksi huomioidaan pitkäaikaisasiakkaat ja varmistetaan hoidon jatkuvuus.
(teksti jatkuu kuvan jälkeen)
Palvelukonsepti. Toimiva ja monikanavainen asiakasohjaus helpottavat yhteydensaantia ja asiakas ohjataan hänen tarpeitaan vastaavaan palveluun.
Palvelut ovat tarjolla kaikille, toteuttamistapa voi vaihdella
Valmistelua on ohjannut ajatus siitä, että palveluverkko vastaa pohjoiskarjalaisten palvelutarvetta. Sama palvelu voi olla tarjolla toisaalla toimipaikassa, toisaalla kotiin vietävänä palveluna ja toisaalla digitaalisena palveluna.
Palveluja tuotetaan eri tavoin siten, että otetaan huomioon asiakkaan tarve ja kyky käyttää erilaisia palvelumuotoja. Palveluverkko on monikanavainen, yhdenvertainen ja dynaaminen:
- Meillä on olemassa erilaisia tapoja tuottaa sama palvelu. Monikanavainen palveluverkkomme koostuu digitaalisista palveluista, kotiin annettavista palveluista, eri puolilla maakuntaa sijaitsevissa toimipaikoissa annettavista palveluista sekä keskitetysti hyvinvointialueella tai Itä-Suomen yhteistoiminta-alueella annettavista palveluista.
- Jokaisessa kunnassa on jatkossakin joko sote-keskus tai sote-asema. Palvelupisteet täydentävät lähipalveluja.
- Palvelumme eivät ole samanlaiset kaikkialla, mutta niillä alueilla, joissa väestön palvelutarve on samanlainen, palvelut ovat samanlaiset ja niitä tehdään samanlaisella konseptilla.
- Palvelujen tuottamistavan valintaa ohjaavat kriteerit, joiden perusteella alueen palvelut muuttuvat, kun väestön palvelutarve muuttuu.
Monikanavainen palveluverkko.
Hyvinvointialue esityslistat ja pöytäkirjat
Säännöt ja suunnitelmat linkkilista
- Hallintosääntö (pdf)
- Strategia 2023–2026 (pdf)
- Palvelustrategia 2024–2038 (pdf)
- Palveluverkkosuunnitelma vuoteen 2038 (pdf)
- Talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2026–2028 (pdf)
- Konserniohje (pdf)
- Viestinnän yleiset periaatteet (pdf)
- Omavalvontaohjelma (pdf)
- Osallisuusohjelma (pdf)
- Asiakas- ja potilasturvallisuuden sekä laadunhallinnan suunnitelma (pdf)
- Organisaatiokaavio (pdf)
- Luottamushenkilöiden palkkiosääntö (pdf)