Kuvakaruselli sote-uudistus blogi

Palvelustrategia ja palveluverkko

Palvelustrategia ja palveluverkkosuunnitelma hyväksyttiin aluevaltuustossa 9.10.2024.

Alueelliset järjestämissuunnitelmat

Järjestämissuunnitelmissa kuvataan palvelutarjonnan tavoitetaso, johon sote-keskuksissa pyritään käytettävissä olevilla taloudellisilla ja henkilöstövoimavaroilla. Järjestämissuunnitelmien luonnokset ovat lausuntokierroksella kunnissa ja hyvinvointialueen toimielimissä 8.–29.11.2024. Suunnitelmat viimeistellään lausuntokierroksen jälkeen. Tutustu suunnitelmaluonnoksiin:

Päätöksenteon aikataulut

  • 23.8.2024 Kaikille avoin lausuntokierros palvelustrategian ja palveluverkkosuunnitelman luonnoksista päättyi.
  • 17.9.2024 Lausuntokierroksen perusteella täydennetyt asiakirjat tulevaisuuslautakunnassa.
  • 25.9.2024 Aluehallitus päättää esityksestä valtuustolle.
  • 9.10.2024 Aluevaltuuston ylimääräinen kokous. Aluevaltuusto päättää palvelustrategiasta ja palveluverkkosuunnitelmasta. Katso pöytäkirjat ja esityslistat (dynastyjulkaisu.pohjoiskarjala.net)
  • 8.–29.11.2024 Lausuntokierros kunnille alueellisista järjestämissuunnitelmista.
  • 18.12.2024 Aluehallitus päättää alueellisista järjestämissuunnitelmista.

Mistä on kyse?

Palvelustrategia ja palveluverkkosuunnitelma ohjaavat hyvinvointialueen toimintaa pitkälle tulevaisuuteen. Palvelustrategia laaditaan15 vuoden ajalle eli pitkälle 2030-luvun lopulle saakka.

Palvelustrategiassa määritetään miten sosiaali- ja terveyspalveluja järjestetään Pohjois-Karjalassa.

Palveluverkkosuunnitelmassa määritellään, missä sosiaali- ja terveyskeskusten, -asemien ja palvelupisteet sijaitsevat.

  • Toimipaikkoja on todelisuudessa paljon enemmän kuin palveluverkkosuunnitelmassa on mainittu: Siun sotella on myös pelastusasemia, asumispalvelujen toimipaikkoja ja kuntouttavan työtoiminnan sekä päivä- ja työtoiminnan toimipaikkoja.
  • Kotiin vietävät palvelut eivät palveluverkkosuunnitelman kartalla näy: muun muassa kotihoito ja kotisairaanhoito tuodaan jatkossakin asukkaiden omaan kotiin.

Palvelustrategia ja palveluverkkosuunnitelma ovat osa Siun soten strategiakokonaisuutta. Tähän kokonaisuuteen kuuluu myös pelastustoimen ja ensihoidon palvelutasopäätökset.

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen palvelustrategiasta ja palveluverkkosuunnitelmasta päätettiin aluevaltuustossa ensimmäisen kerran kesäkuussa 2023. Itä-Suomen hallinto-oikeus kumosi toukokuussa 2024 aluevaltuuston päätöksen, koska silloiseen valmisteluun oli osallistunut esteellisiä henkilöitä. Palvelustrategia ja palveluverkkosuunnitelma valmistellaan ja päätetään sen takia uudelleen kesän ja syksyn 2024 aikana.

Alueelliset sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämissuunnitelmat

Jokaisesta sosiaali- ja terveyskeskuksesta sekä sen vaikutusalueella olevien sote-asemien ja palvelupisteiden palveluista laaditaan alueelliset sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämissuunnitelmat.

Alueelliset järjestämissuunnitelmat ovat palvelustrategian toimeenpanoa ja niistä päätetään palvelustrategian ja palveluverkkosuunnitelman hyväksymisen jälkeen.

Oikeaan palveluun, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa

Palvelustrategialla toteutetaan palvelulupaustamme ja varmistetaan, että asiakas pääsee oikeaan palveluun, oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa.

Palvelustrategian keskeinen asia on toimiva ja monikanavainen asiakasohjaus. Asiakas voi ottaa yhteyttä hänelle sopivimmalla tavalla, asiakkaan tarpeet selvitetään heti ja varmistetaan, että asiakas saa tarpeensa mukaista apua ja palvelua. 

Lisäksi huomioidaan pitkäaikaisasiakkaat ja varmistetaan hoidon jatkuvuus.

(teksti jatkuu kuvan jälkeen)

Palvelukonsepti. Toimiva ja monikanavainen asiakasohjaus helpottavat yhteydensaantia ja asiakas ohjataan hänen tarpeitaan vastaavaan palveluun.

Palvelut ovat tarjolla kaikille, toteuttamistapa voi vaihdella

Valmistelua on ohjannut ajatus siitä, että palveluverkko vastaa pohjoiskarjalaisten palvelutarvetta. Sama palvelu voi olla tarjolla toisaalla toimipaikassa, toisaalla kotiin vietävänä palveluna ja toisaalla digitaalisena palveluna. 

Palveluja tuotetaan eri tavoin siten, että otetaan huomioon asiakkaan tarve ja kyky käyttää erilaisia palvelumuotoja. Palveluverkko on monikanavainen, yhdenvertainen ja dynaaminen:

  • Meillä on olemassa erilaisia tapoja tuottaa sama palvelu. Monikanavainen palveluverkkomme koostuu digitaalisista palveluista, kotiin annettavista palveluista, eri puolilla maakuntaa sijaitsevissa toimipaikoissa annettavista palveluista sekä keskitetysti hyvinvointialueella tai Itä-Suomen yhteistoiminta-alueella annettavista palveluista.
  • Jokaisessa kunnassa on jatkossakin joko sote-keskus tai sote-asema. Palvelupisteet täydentävät lähipalveluja.
  • Palvelumme eivät ole samanlaiset kaikkialla, mutta niillä alueilla, joissa väestön palvelutarve on samanlainen, palvelut ovat samanlaiset ja niitä tehdään samanlaisella konseptilla.
  • Palvelujen tuottamistavan valintaa ohjaavat kriteerit, joiden perusteella alueen palvelut muuttuvat, kun väestön palvelutarve muuttuu.

 

Monikanavainen palveluverkko.

 


 

somejako