Blogit
Kuvakaruselli blogit
Blogit
Siun soten blogit
Sisältöjulkaisija
Palautepähkinän särkemistä
Kun palveluja vielä kehitetään, on asiakkailta saatu palaute kullanarvoista. Palautteen kautta voidaan saada uusia ideoita siihen, kuinka palveluista kehitetään asiakkaan näkökulmasta vieläkin toimivampia.
Hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut helpommin löydettäväksi
Kehitämme digitaalista hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjotinta, joka kokoaa yhteen paikkaan kuntien, järjestöjen, seurakuntien ja hyvinvointialueen hyvinvointia ja terveyttä edistäviä palveluja ja toimintaa, eli niin sanottua hyte-toimintaa.
Sosiaalialan vaikuttavuusosaamista kehittämässä
Vaikuttavan asiakastyön kehittämiseksi hyvinvointialueilla tarvitaan lisää tietoa siitä, miten mittareita hyödynnetään tällä hetkellä ja miten niitä voitaisiin hyödyntää aktiivisemmin tulevaisuudessa osana asiakastyötä.
Parempia digitaalisia palveluja asiakasta kuullen
Asiakas on arvokas tietolähde, joka osaa kertoa omasta näkökulmastaan, mikä palveluissa toimii ja mikä ei. Asiakkaan kuuleminen auttaa kehittämään palveluista asiakaslähtöisempiä.
Tutkittu tieto ohjaamaan päätöksentekoa
Resurssien ohjaaminen kustannusvaikuttavaan toimintaan on kestävää. Kysymys on siitä, miten rajalliset resurssit saadaan ohjattu niin, että niistä saatava hyöty eli terveyshyöty on mahdollisimman suurta. On epäeettistä käyttää niukat resurssit toimintaan, jolla ei ole vaikuttavuutta.
Arjen kuntoutus kunniaan ikäihmisten palveluissa
Arjen kuntoutusta on kaikkea sitä, mitä arjessa tapahtuu ja miten yhdessä ollaan.Tärkeää on, että hoitotyöntekijät osaavat tukea jokaisessa olevia voimavaroja. Tämän kaltainen toimintatapa on mielestäni hoitotyön ydintä kaikissa ikäihmisten palveluissa.
Luovuus yhteisöllisenä voimavarana
Yhteisöllinen luovuus on kykyä nähdä mahdollisuuksien maailmaan. Uusien ratkaisujen löytäminen olemassa oleviin ongelmiin edellyttää luovuutta, ja juuri sitä hyvinvointialueilla nyt tarvitaan. Organisaation luovuutta voidaan tukea rakenteilla, lisäksi organisaatiokulttuurin on tuettava luovuutta: uudenlaisten ajatusten on oltava tervetulleita, eikä niiden esittäminen saa herättää epäonnistumisen pelkoa.
Olet kedon kaunein kukka
Ulkopuoliset paineet ja odotukset voivat vääristää kuvaan itsestämme. Sosiaalisen median luomat illuusiot täydellisestä elämästä vaikuttavat niin itsetuntoomme kuin myös itsemyötätuntoomme. Itsemyötätuntoa voi harjoitella.
Lasten ja nuorten palveluissa on kuntoon laittamista
Lasten, nuorten ja perheiden palveluissa on saatu hyvää kehitystä aikaiseksi yhteistyöllä eri organisaatioiden välillä. Mutta yhdessä tekemisen on onnistuttava myös organisaatioiden sisällä, muuten kehitys jää vajaaksi. Yhteistyön ja integraation puute ammattilaisten ja eri ammattiryhmien kesken on edelleen aito ongelma.
Häiriökysyntä arjen ilmiönä
Häiriökysyntä on huono suomennos failure demand -käsitteelle, mutta kenties se on havahduttanut niitä, jotka eivät neutraalimpaan käsitteeseen olisi kiinnittäneet huomiota. Häiriökysynnästä tulee väkisinkin mieleen, että asiakkaan ja potilaan palvelutarve olisi häiriö, vaikka se kertoo pikemminkin organisaation häiriötilasta suhteessa perustehtävän toteuttamiseen eli asiakkaan palvelutarpeeseen vastaamiseen.
Kinestetiikka kannattaa ja kuntouttaa
Kinestiikka on toimintamalli, joka perustuu ihmisen luonnollisten liikemallien ja aistitoimintojen ymmärtämiseen. Kinestiikan hyödyistä on sekä kokemus- että tutkimusnäyttöä. Miksi kinestiikka on kuitenkin niin hitaasti siirtynyt käytäntöön ja mitä asialle voisi tehdä?
Kokemusasiantuntijuuden avulla kehitetään toimintaa
Kokemusasiantuntijat hyödyttävät sekä samassa tilanteessa elävää toista ihmistä, että apua antavia ammattilaisia: Kokemusasiantuntija ei kilpaile tiedoissaan ammattilaisten kanssa, vaan täydentää ammattilaisten tietoa omalla kokemustiedollaan. Tietoa ja kokemusta yhdistelemällä löydetään uusia näkökulmia, jotka auttavat suunnittelemaan entistä parempia tapoja toimia.
Kulttuurihyvinvointi kunniaan
Liikunnan terveysvaikutuksista puhutaan enemmän, mutta viime vuosina on ilmestynyt runsaasti tutkimusnäyttöä myös kulttuurin ja taiteen terveys- ja hyvinvointivaikutuksista.
Mikä ihmeen häiriökysyntä ja mitä sille voi tehdä?
Häiriökysyntä tarkoittaa ilmiötä, jossa asiakas saa väärää palvelua, ei saa lainkaan palvelua tai saa vain osittain sitä palvelua, jota hän on tullut hakemaan. Häiriökysynnän vähentämiseksi tärkeintä on lopettaa asiakkaan pompottelu ja koota asiakkaan tarvitsemat palvelut saman ”sateenvarjon alle”.
Lapsen oikeudet ovat aikuisten velvollisuuksia - myös hyvinvointialueen on niihin sitouduttava
Aikuisten kollektiivinen velvollisuus on pitää huolta, että jokaisen lapsen oikeus hyvinvointiin - ja myös mielen hyvinvointi toteutuu. Tähän tavoitteeseen pääsemiseksi tarvitaan yhdessä tekemistä ja kollektiivista vastuunkantoa.
Vammaisten yhdenvertaisia oikeuksia tulee edistää hyvinvointialueilla - perustana YK:n vammaisyleissopimus
Vammaiset ovat maailman suurin syrjitty ihmisryhmä. Vammaisten ihmisten yhdenvertaiset osallistumismahdollisuudet ja palveluiden saaminen eivät ole vielä täysin toteutuneet Suomessakaan.
Myös hyviä asioita tapahtuu hyvinvointialueella
Haasteellisina aikoina keskitytään liian herkästi katsomaan vain ongelmia, vaikka hyvinvointialueella tapahtuu myös paljon hyviä asioita! Tässä kirjoituksessa haluan tuoda esiin muutamia onnistumisia, joista olen itse iloinnut tämän syksyn aikana, ja joihin olen henkilökohtaisesti päässyt tutustumaan lähemmin.
Osallisuus parantaa asiakas- ja potilasturvallisuutta
Asiakkaiden, potilaiden ja läheisten antama palaute sekä heidän näkökulmansa ja huomiot hoidosta, ovat erittäin tärkeitä kehitettäessä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita ja toimintaa turvallisemmaksi ja laadukkaammaksi.
Aito asiakaskeskeinen palveluintegraatio - Onko se mahdollista sosiaali- ja terveyspalveluissa?
Kysymys on sekä asiakkaan laadukkaasta ja kokonaisvaltaisesta hoidosta, mutta myös sote alan veto- ja pitovoimasta.
Uutiskirjeet
Tilaa uutiskirjeitämme ja tiedotteita:
Tilaa tiedotteita RSS-syötteenä:
Kuulumisia Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelta
Uutiskirjeeseen on koottu tietoa hyvinvointialueen ajankohtaisista asioista.
- Tilaa uutiskirje tästä
- Joulukuun 2024 uutiskirje
- Marraskuun 2024 uutiskirje
- Lokakuun 2024 uutiskirje
- Syyskuun 2024 uutiskirje
- Elokuun 2024 uutiskirje
- Kesäkuun 2024 uutiskirje
- Toukokuun 2024 uutiskirje
- Huhtikuun 2024 uutiskirje
- Maaliskuun 2024 uutiskirje
- Helmikuun 2024 uutiskirje
- Tammikuun 2024 uutiskirje
- Joulukuun 2023 uutiskirje
- Marraskuun 2023 uutiskirje
- Lokakuun 2023 uutiskirje
- Syyskuun 2023 uutiskirje
- Elokuun 2023 uutiskirje
- Kesäkuun 2023 uutiskirje
- Toukokuun 2023 uutiskirje
- Huhtikuun 2023 uutiskirje
- Maaliskuun 2023 uutiskirje
- Helmikuun 2023 uutiskirje
- Tammikuun 2023 uutiskirje
Kohti Pohjois-Karjalan hyvinvointialuetta
Uutiskirje käsittelee Siun soten muuttumista kuntayhtymästä hyvinvointialueeksi.
- Tilaa uutiskirje tästä
- Joulukuun 2022 uutiskirje
- Marraskuun 2022 uutiskirje
- Lokakuun 2022 uutiskirje
- Syyskuun 2022 uutiskirje
- Elokuun 2022 uutiskirje
- Kesäkuun 2022 uutiskirje
- Toukokuun 2022 uutiskirje
- Huhtikuun 2022 uutiskirje
- Maaliskuun 2022 uutiskirje
- Helmikuun 2022 uutiskirje
- Tammikuun 2022 uutiskirje
Omaishoidon uutiskirje
Uutiskirjeessä kerrotaan ajankohtaisia asioita Siun soten omaishoidosta.
Hankekuulumisia kuntouttavasta työtoiminnasta
Uutiskirjeeseen on koottu tietoa Kuntouttavan työtoiminnan maakunnallinen kehittäminen -hankkeen ajankohtaisista asioista.
Perhekeskusten terveiset
Uutiskirjeessä kerrotaan Pohjois-Karjalan perhekeskusten kuulumisia.
Työkykyohjelman uutiskirje
Uutiskirjeessä kerrotaan Siun soten työkykyohjelman 2020–2022 kuulumisia.