Asiointi kuva

Asiakas- ja potilasturvallisuus

Asiakas- ja potilasturvallisuus ovat tärkeä osa palvelujen ja hoidon laatua. Siihen kuuluvat palvelujen ja hoitamisen turvallisuus, lääkehoidon turvallisuus sekä laitteiden ja tarvikkeiden turvallisuus.

Asiakkaan ja potilaan näkökulmasta turvallisuus on sitä, että hän saa tarvitsemansa palvelun ja hoidon oikeaan aikaan oikeassa paikassa, eikä niistä aiheudu hänelle mitään haittaa.

Siun sotessa toimii osaava ja ammattitaitoinen henkilökunta, jonka tehtävänä on tarjota vaikuttavaa, laadukasta ja turvallista palvelua sekä hoitoa. Toimintaamme ohjaavat arvot, joita ovat vastuullisuus, välittäminen, asiakaslähtöisyys ja yhdenvertaisuus.

Mitä sinä voit tehdä oman turvallisuutesi edistämiseksi?

Henkilökuntamme vastaa palvelujen ja hoidon turvallisuudesta, mutta myös sinulla itselläsi potilaana tai läheisenä on tärkeä tehtävä turvallisuuden edistämisessä.

  • Varmista, että henkilökunnalla on sinusta ja tilanteestasi riittävät tiedot. Jokainen on oman elämänsä asiantuntija. Siksi on tärkeää, että kerrot henkilökunnallemme tarpeeksi omasta tilanteestasi. Silloin hoidon tai palvelun suunnittelu sekä toteutus onnistuvat kanssasi parhaiten.
     
  • Kysy epäselvistä asioista ja varmista, että ymmärsit oikein saamasi ohjeet ja jatkosuunnitelmasi. Kerro ja kysy rohkeasti, jos sinua huolettaa jokin asia tai et ymmärtänyt annettua ohjausta. Noudata annettuja ohjeita. Pyydä ohjeet tarvittaessa kirjallisesti. Kysy, mihin voit tarvittaessa ottaa yhteyttä.

  • Pidä kirjaa siitä, mitä lääkkeitä ja luontaistuotteita käytät. Jotta me voimme antaa sinulle mahdollisimman turvallista hoitoa, on tärkeää, että tiedämme lääkityksesi ja lääkeaineallergiasi. Pidä lääkkeistäsi luetteloa ja luettelo mukanasi. Muista, että lääkehoitosi koostuu kaikista käyttämistäsi lääkkeistä, olivatpa ne lääkärin määräämiä tai apteekista ilman reseptiä ostettuja lääkkeitä, vitamiini- tai luontaistuotevalmisteita.
     
  • Tutustu lääkkeisiisi ja käytä niitä ohjeiden mukaan
    Lue lääkkeidesi pakkausselosteet ja käytä niitä saamiesi ohjeiden mukaan.
     
  • Huolehdi käsihygieniasta. Tiedäthän, että suurin osa infektioista leviää käsien välityksellä? Pese siis kätesi huolellisesti aina WC-käynnin jälkeen, saapuessasi vierailulle esimerkiksi vuodeosastolle tai vanhusten asumisyksikköön ja ennen ruokailua. Käytä käsihuuhdetta, jos sitä on saatavilla.
     
  • Anna meille palautetta saamastasi palvelusta, hoidosta tai kohtelusta. Korjaava palaute auttaa meitä parantamaan toimintaamme, kiitos kannustaa jatkamaan hyvää työtä. Vapaamuotoista palautetta voit lähettää meille tästä: lähetä palautetta. Jos olet tyytymätön saamasi palveluun, yritä ensisijaisesti selvittää asia kyseisen yksikön työntekijöiden tai heidän esimiestensä kanssa.

 

Asiakas- ja potilasturvallisuus lisätietoja linkit

Vaaratilanneilmoitus vapaa teksti asiakaspalautesivulla

Vaaratilanneilmoitus vaaratapahtumasta

Vaaratapahtuma on tilanne, joka vaarantaa asiakkaan tai potilaan turvallisuuden ja aiheuttaa tai voi aiheuttaa asiakkaalle tai potilaalle haittaa.

Jos havaitset omassa tai läheisesi hoidossa vaaratapahtuman, kannattaa asia ottaa heti puheeksi henkilökunnan kanssa. Voit tehdä vaaratapahtumasta myös ilmoituksen sivulla Vaaratilanneilmoitus.

somejako