Maksu­vai­keudet

Voit pyytää laskun eräpäivän siir­tä­mistä, maksun alen­ta­mista tai perimättä jättä­mistä.

Tarvit­setko maksuaikaa laskuun?

Jos tarvitset lisää maksuaikaa saamaasi asia­kas­mak­su­las­kuun, voit pyytää laskun eräpäivän siir­tä­mistä. Ota yhteyttä joko laskussa näkyvään puhe­lin­nu­me­roon tai asia­kas­mak­su­pal­ve­luiden puhe­lin­pal­ve­luun.

Maksun alen­ta­minen ja perimättä jättä­minen

Jos sinulla on talou­del­lisia vaikeuksia selvitä asia­kas­mak­sujen maksa­mi­sesta, voit hakea sosi­aa­li­huollon palve­lusta määrätyn maksun ja tervey­den­huollon palve­luista henkilön maksu­kyvyn mukaan määrätyn maksun alen­ta­mista tai perimättä jättä­mistä.

Rajaukset maksua­len­nuk­siin ja ‑vapau­tuk­siin

Maksun­alen­nusta ei myönnetä:

  • lyhy­tai­kaisen laitos­hoidon maksuista
  • erikois­sai­raan­hoidon poti­las­mak­suista (keskus­sai­raalan laskut)
  • avoter­vey­den­huollon poti­las­maksut (terveys­kes­kus­käyn­tien ja hammas­huollon laskut).

Pitkä­ai­kaisen hoidon (esim. pitkä­ai­kainen laitos­hoito, perhe­hoito ja asumis­pal­velu tai sään­nöl­linen kotihoito) tulos­i­don­naisia asia­kas­mak­suja koskee rajaus:

  • Jos tiliot­teel­lasi on saldoa yli 3500 euroa, ei harkin­nal­lisia kustan­nuksia hyväksytä eikä pitkä­ai­kais­hoidon tulos­i­don­naista asia­kas­maksua alenneta, ellei ole erityisiä perus­teita hyväksyä hakemusta.

Toimi näin

Voit hakea maksua­len­nusta tai ‑vapau­tusta joko Miunpalvelut.fi-verkkopalvelussa tai vapaa­muo­toi­sella hake­muk­sella tai hake­mus­lo­mak­keella.

Jos teet vapaa­muo­toisen hake­muksen, kerro omin sanoin, miksi haet maksua­len­nusta tai vapau­tusta maksusta.

Liitä hake­muk­seen tarvit­tavat liitteet ja tositteet.

Hake­muksen liitteet

Hake­muksen liit­teeksi tarvitaan tositteet hakijalta sekä samassa talou­dessa asuvalta avio- tai avopuo­li­solta. Jos liitteet puuttuvat, joudutaan hake­muk­sesta tekemään kiel­teinen päätös.

Maksua­lennus- tai pois­to­ha­ke­muk­seen tulee liittää seuraavat vält­tä­mät­tömät tositteet tai tiedot:

  • Pank­ki­ti­liot­teet viimeisen kahden kuukauden ajalta kaikilta tileiltä, myös S‑pankin ja Tapiolan tileistä. Alle 18-vuotiaiden osalta myös vanhem­pien tiliot­teet.
  • Tositteet kuluista, joiden vuoksi maksua­len­nusta haetaan. Esimer­kiksi kuitit tai laskut asumis­ku­luista ja muista kuin Siun soten tervey­den­huol­to­kus­tan­nuk­sista. Lääke­ku­luista mieluiten apteekin kooste resep­tios­toista vuoden ajalta. Liit­teistä tulee näkyä, miltä ajalta tosite on.
  • Siun soten perimistä maksuista ei tarvitse toimittaa lasku­ko­pioita, koska hake­muksen käsit­te­lijä näkee ne lasku­tus­jär­jes­tel­mästä.

Tarvit­taessa toimi­tet­tavat liitteet

Seuraavat liitteet/tiedot hake­muksen käsit­te­lijä voi suos­tu­muk­sesi perus­teella saada viran­omai­silta. Liitteitä ei tarvitse myöskään toimittaa, jos olet jo toimit­tanut ne aiemmin maksun määrää­mistä varten eikä tiedoissa ole muutoksia:

  • Vero­tus­päätös ja esitäy­tetty veroil­moitus viimeksi toimi­te­tusta vero­tuk­sesta.
  • Tulo­tiedot, esim. eläke­päätös, palk­ka­las­kelma, opin­to­tu­ki­päätös.
  • Tarvit­taessa muut selvi­tykset, esimer­kiksi toimeen­tu­lo­tu­ki­pää­tökset, jos olet saanut toimeen­tu­lo­tukea.
  • Edun­val­von­ta­mää­räys, edun­val­von­ta­val­tuutus tai yksilöity valta­kirja asia­kas­mak­suihin liit­ty­vien asioiden hoita­mi­seen hakijan puolesta.

Asia­kas­mak­su­pal­velut pyytää tarvit­taessa sosi­aa­li­työn­te­kijän lausunnon maksun alen­ta­mista tai maksu­va­pau­tusta varten ja/tai lisä­tie­toja sinulta.

Hake­musten toimit­ta­minen

Jos teet vapaa­muo­toisen hake­muksen tai käytät hake­mus­lo­ma­ketta, lähetä hakemus liit­tei­neen asia­kas­mak­su­pal­ve­luihin. Omais­hoidon asia­kas­mak­suja koskevat hake­mukset liit­tei­neen toimi­te­taan omais- ja perhe­hoi­to­keskus Onneliin.

Postio­soit­teet:

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sote
Asia­kas­mak­su­pal­velut, asia­kas­mak­su­keskus
Tikka­mäentie 16, talo 7, 6. krs
80210 Joensuu

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sote
Omais- ja perhe­hoi­to­keskus Onneli
Tikka­mäentie 16, talo 7/1.krs,
80210 Joensuu

Yhteys­tiedot lisä­tie­toja varten

Omais­hoidon laki­sää­teisten vapaa­vuo­ro­kausien asia­kas­maksut

  • Puh. 013 330 2892, soit­toajat ma-pe klo 9–15.

Pitkä­ai­kaisen asumis­pal­velun asia­kas­maksut ja pitkä­ai­kaisen asumis­pal­velun palve­luse­telit

  • Puh. 013 330 9031, soit­toajat ma klo 9–14 ja ti–to 9–12.

Pitkä­ai­kaisen laitos­hoidon ja perhe­hoidon asia­kas­maksut

  • Puh. 013 330 9033, soit­toajat ma klo 9–14 ja ti–to 9–12.

Sään­nöl­lisen koti­hoidon asia­kas­maksut ja kotiin annet­ta­vien tuki­pal­ve­lujen asia­kas­maksut

  • Puh. 013 330 9032, soit­toajat ma klo 9–14 ja ti–to 9–12.

Vammais­pal­ve­lujen ja kehi­tys­vam­ma­huollon asia­kas­maksut

  • Puh. 013 330 6618 ja 013 330 9031, soit­toajat ma klo 9–14 ja ti–to 9–12.

Muut asia­kas­maksut

  • asia­kas­mak­su­pal­ve­lujen puhe­lin­pal­velu puh. 013 330 9030, soit­toajat ma klo 9–14 ja ti–to 9–12.