Asiakas- ja potilasturvallisuus
Asiakas- ja potilasturvallisuus ovat meille sydämen asia. Tältä sivulta löydät tietoja asiakas- ja potilasturvallisuudesta ja tietoa siitä, miten voit itse edistää hoitosi ja palvelusi turvallisuutta.

Turvallisuus on osa palvelujemme laatua
Asiakas- ja potilasturvallisuus ovat keskeinen osa palvelujemme ja hoidon laatua. Se on osa kaikkea toimintaamme.
Asiakkaan ja potilaan näkökulmasta turvallisuus on sitä, että saat asianmukaisen palvelun ja hoidon oikeaan aikaan siten, että hyödyt palvelusta eikä fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen eikä taloudellinen turvallisuutesi vaarannu.
Siun sotessa toimii osaava ja ammattitaitoinen henkilökunta, jonka tehtävänä on tarjota sinulle vaikuttavaa, laadukasta ja turvallista palvelua sekä hoitoa. Henkilökuntamme noudattaa yhteisiä toimintatapoja ja periaatteita, joilla varmistetaan palvelun, hoivan ja hoidon turvallisuus. Kehitämme jatkuvasti turvallisuuskulttuuriamme niin asiakkaiden kuin henkilökuntamme havaintojen perusteella.
Mitä sinä voit tehdä oman turvallisuutesi edistämiseksi?
Henkilökuntamme vastaa palvelujen ja hoidon turvallisuudesta, mutta myös sinulla itselläsi potilaana tai läheisenä on tärkeä tehtävä turvallisuuden edistämisessä.
- Valmistaudu käynteihin ja tapaamisiin kirjaamalla mieltäsi askarruttavat kysymykset ja asiat muistiin.
- Varmista, että ammattilaisilla on tiedossa erityistarpeeni, esimerkiksi tulkkauksen tarve.
- Osallistu palvelusi ja hoitosi suunnitteluun ja päätöksentekoon. Anna palautetta saamastasi hoidosta tai palvelusta.
- Varmista itse henkilöllisyytesi, kun käytät palveluita tai olet hoidossa. Kerro aina itse nimesi ja henkilötunnuksesi. Osoita henkilöllisyytesi kuvallisella henkilökortilla.
- Pyydä ammattilaiselta lääkityslista. Pidä itse yllä listaa kaikista käyttämistäsi lääkkeistä, itsehoitovalmisteista, luontaistuotteista ja rohdosvalmisteista. Ota lääkityslistasi mukaan aina asioidessasi sosiaali- ja terveydenhuollossa tai apteekissa.
- Ota halutessasi läheisesi tai edunvalvojasi mukaan.
- Noudata saamiasi ohjeita ja yhteisesti sovittuja asioita. Kerro, jos ne tuottavat sinulle hankaluuksia.
- Varmista saamasi ohjeet, jos ne jäivät sinulle epäselviksi. Kysy, jos jokin asia jää askarruttamaan. Pyydä tarvittaessa lisätietoa kirjallisesti.
- Varmista, mihin tai keneen voin olla tarvittaessa yhteydessä.
- Jos huomaat kehitettäviä tai turvallisuutta vaarantavia asioita palvelussamme, ota ne puheeksi henkilökunnan kanssa, anna palautetta tai tee vaaratilanneilmoitus
Ilmoita vaaratapahtumasta
Vaaratapahtuma on tilanne, joka vaarantaa asiakkaan tai potilaan turvallisuuden ja aiheuttaa tai voi aiheuttaa asiakkaalle tai potilaalle haittaa.
Jos havaitset omassa tai läheisesi hoidossa vaaratapahtuman, kannattaa asia ottaa heti puheeksi henkilökunnan kanssa. Voit tehdä vaaratilanneilmoituksen myös verkossa.
Lisätietoa
Oikea palvelu, oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa luo turvallisuutta.