Etusivu Asiakkaan opas Ohjeet Asiakas- ja poti­las­tur­val­li­suus

Asiakas- ja poti­las­tur­val­li­suus

Asiakas- ja poti­las­tur­val­li­suus ovat meille sydämen asia. Tältä sivulta löydät tietoja asiakas- ja poti­las­tur­val­li­suu­desta ja tietoa siitä, miten voit itse edistää hoitosi ja palvelusi turval­li­suutta.

Turval­li­suus on osa palve­lu­jemme laatua

Asiakas- ja poti­las­tur­val­li­suus ovat keskeinen osa palve­lu­jemme ja hoidon laatua. Se on osa kaikkea toimin­taamme.

Asiakkaan ja potilaan näkö­kul­masta turval­li­suus on sitä, että saat asian­mu­kaisen palvelun ja hoidon oikeaan aikaan siten, että hyödyt palve­lusta eikä fyysinen, psyyk­kinen, sosi­aa­linen eikä talou­del­linen turval­li­suu­tesi vaarannu.

Siun sotessa toimii osaava ja ammat­ti­tai­toinen henki­lö­kunta, jonka tehtävänä on tarjota sinulle vaikut­tavaa, laadu­kasta ja turval­lista palvelua sekä hoitoa. Henki­lö­kun­tamme noudattaa yhteisiä toimin­ta­ta­poja ja peri­aat­teita, joilla varmis­te­taan palvelun, hoivan ja hoidon turval­li­suus. Kehitämme jatku­vasti turval­li­suus­kult­tuu­riamme niin asiak­kaiden kuin henki­lö­kun­tamme havain­tojen perus­teella.

Mitä sinä voit tehdä oman turval­li­suu­tesi edis­tä­mi­seksi?

Henki­lö­kun­tamme vastaa palve­lujen ja hoidon turval­li­suu­desta, mutta myös sinulla itselläsi potilaana tai läheisenä on tärkeä tehtävä turval­li­suuden edis­tä­mi­sessä.

  • Valmis­taudu käyn­teihin ja tapaa­mi­siin kirjaa­malla mieltäsi askar­rut­tavat kysy­mykset ja asiat muistiin.
  • Varmista, että ammat­ti­lai­silla on tiedossa erityis­tar­peeni, esimer­kiksi tulk­kauksen tarve.
  • Osallistu palvelusi ja hoitosi suun­nit­te­luun ja päätök­sen­te­koon. Anna palau­tetta saamas­tasi hoidosta tai palve­lusta.
  • Varmista itse henki­löl­li­syy­tesi, kun käytät palve­luita tai olet hoidossa. Kerro aina itse nimesi ja henki­lö­tun­nuk­sesi. Osoita henki­löl­li­syy­tesi kuval­li­sella henki­lö­kor­tilla.
  • Pyydä ammat­ti­lai­selta lääki­tys­lista. Pidä itse yllä listaa kaikista käyt­tä­mis­täsi lääk­keistä, itse­hoi­to­val­mis­teista, luon­tais­tuot­teista ja rohdos­val­mis­teista. Ota lääki­tys­lis­tasi mukaan aina asioi­des­sasi sosiaali- ja tervey­den­huol­lossa tai aptee­kissa.
  • Ota halu­tes­sasi läheisesi tai edun­val­vo­jasi mukaan.
  • Noudata saamiasi ohjeita ja yhtei­sesti sovittuja asioita. Kerro, jos ne tuottavat sinulle hanka­luuksia.
  • Varmista saamasi ohjeet, jos ne jäivät sinulle epäsel­viksi. Kysy, jos jokin asia jää askar­rut­ta­maan. Pyydä tarvit­taessa lisä­tietoa kirjal­li­sesti.
  • Varmista, mihin tai keneen voin olla tarvit­taessa yhtey­dessä.
  • Jos huomaat kehi­tet­täviä tai turval­li­suutta vaaran­tavia asioita palve­lus­samme, ota ne puheeksi henki­lö­kunnan kanssa, anna palau­tetta tai tee vaara­ti­lan­neil­moitus

Ilmoita vaara­ta­pah­tu­masta

Vaara­ta­pah­tuma on tilanne, joka vaarantaa asiakkaan tai potilaan turval­li­suuden ja aiheuttaa tai voi aiheuttaa asiak­kaalle tai poti­laalle haittaa.

Jos havaitset omassa tai läheisesi hoidossa vaara­ta­pah­tuman, kannattaa asia ottaa heti puheeksi henki­lö­kunnan kanssa. Voit tehdä vaara­ti­lan­neil­moi­tuksen myös verkossa.

Lisä­tietoa

Saatat olla kiin­nos­tunut myös näistä