Ajankohtaista
Ajankohtaista sivun pääkuva
Sisältöjulkaisija
Ikääntyneiden palveluita toteutetaan asiakkaiden ääntä kuunnellen – Vuodessa saadaan yhteensä yli 8000 asiakaspalautetta
Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen – Siun soten ikääntyneiden palveluissa kerätään säännöllisesti palautetta asiakkailta. Viime vuonna asiakaspalautetta kerättiin kotihoidon, asumispalvelujen, palveluohjauksen ja omaishoidon tuen asiakkailta. Palautteen keräämistä on myös yhtenäistetty THL:n kansallisten mittareiden kanssa. Tämä mahdollistaa yhä sujuvamman ja luotettavamman tulosten vertailun myös kansallisesti.
- Asiakaslähtöisyys on yksi hyvinvointialueen arvoista. Palveluja käyttävä asiakas on paras henkilö kertomaan palvelujen toimivuudesta. Tätä arvokasta tietoa keräämällä löydämme kehittämisen paikkoja ja voimme vahvistaa jo toimivia käytänteitä. Palautteet käsitellään yksiköissämme, joten jokaisella palautteella on merkitystä, toteaa palveluasiantuntija Maria Barck-Sutinen ikääntyneiden palveluista.
Viime vuonna ikääntyneiden kotihoidon ja asumispalvelujen asiakkailta saatiin sähköisen asiakaspalautejärjestelmän kautta yhteensä noin 8000 asiakaspalautetta. Palautteen määrä on kasvanut selvästi edellisvuodesta, jolloin palautetta kertyi reilut 5000 kappaletta. Palveluohjauksen ja omaishoidon tuen asiakkailta palautetta kertyi reilut 120 kappaletta.
Saadut palautteet on kerätty palvelun yhteydessä ja tarvittaessa työntekijä on avustanut ikääntynyttä palautteen annossa. Sähköisen palautejärjestelmän lisäksi kotihoidossa ja asumispalveluissa tärkeää on myös asiakaskohtaamisissa saatu välitön palaute.
Lisäksi ikääntyneet, kuten kaikki muutkin, voivat antaa palautetta Siun soten verkkosivujen palautekanavan kautta. Verkkosivun kautta ikääntyneiden palveluista annettiin reilut 70 palautetta.
- Verkkosivujen kautta annetussa palautteessa voi pyytää myös yhteydenottoa tai vastausta palautteeseen sähköpostitse. Verkkopalautetta antaneiden kanssa onkin usein jatkettu keskustelua viestein tai keskustellen ja palautteiden perusteella on sitten suunniteltu erilaisia kehittämistoimenpiteitä, Barck-Sutinen kertoo.
Kehittämistarpeet ja onnistumisen tulevat näkyviksi
Ikääntyneiden palveluissa asiakaspalautteessa kysyttävä suositteluhalukkuus (NPS) on parantunut tasaisesti. Vuoden 2023 palautteiden perusteella noin 60 prosenttia vastaajista suosittelisi Siun soten ikääntyneiden palveluja. Suosittelijat arvioivat saamansa palvelut asteikolla 0–10 joko numerolla 9 tai 10. Liki 90 prosenttia vastaajista antoi numeroksi 7 tai enemmän. Edellisvuonna suosittelijoita ikääntyneiden palveluissa oli hieman vajaat 57 prosenttia.
Verkkosivujen kautta tulleet palautteet koskevat usein palvelujen saatavuutta, vaikuttavuutta ja turvallisuutta. Palautetta saadaan myös ohjaamisesta, tiedonsaannista ja kohtaamisista.
- Säännöllisesti kerättävä asiakaspalaute tuo myös näkyväksi onnistumisemme. Suurin osa asiakkaista on palautteiden perusteella tyytyväisiä palveluihinsa. Ammattilaiset saavat myös runsaasti suoraa palautetta kiitoksena tyytyväisiltä asiakkailta. Tämä motivoi, ilahduttaa ja tuo kiitosta laadukasta työtä tekeville ammattilaisillemme, Barck-Sutinen iloitsee.
Kerro palvelustasi -kysely parhaillaan käynnissä
Parhaillaan Siun soten ikääntyneiden palveluissa on käynnissä THL:n vanhuspalvelulain mukainen Kerro palvelustasi -asiakastyytyväisyyskysely. Kysely toteutetaan kotihoidon asiakkaille sekä ympärivuorokautisen palveluasumisen asukkaille.
Siun soten työntekijät tiedottavat asiakkaita ja tarvittaessa heidän omaisiaan kyselystä palvelun yhteydessä. Kysely toteutetaan 27.3.2024 mennessä.
- Osa ikääntyneistä tarvitsee kyselyyn vastaamisen tukea, etenkin ympärivuorokautisen palveluasumisen asukkaat. THL:n toiveena onkin, että mahdollisuuksien mukaan omaiset auttaisivat ikääntynyttä kyselyyn vastaamisessa, jotta jokaisen asukkaan näkemykset saataisiin mahdollisimman kattavasti mukaan kyselyyn, Barck-Sutinen sanoo.
Kerro palvelustasi -kysely toteutetaan nyt ensimmäistä kertaa lakisääteisesti. THL julkaisee kansalliset tulokset kyselystä syksyn 2024 aikana. Lisätietoa kyselystä löytyy THL:n sivuilta osoitteesta https://thl.fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kerro-palvelustasi-kansallinen-vanhuspalvelujen-asiakastyytyvaisyyden-seuranta
somejako
Pöytäkirjat ja esityslistat linkit
Hyvinvointialuejohtajien verkosto
Hyvinvointialuejohtajien verkosto H23
Alla olevan linkin takaa löydät hyvinvointialueiden johtajien yhteisiä kannanottoja ja tiedotteita.
Siirry hyvinvointialueiden johtajien uutishuoneeseen (stt.fi)
Yhteystiedot viestintä
Viestinnän yhteystiedot
viestinta(at)siunsote.fi
Tietopyynnöt:
kirjaamo(at)siunsote.fi
Viestintäjohtaja
Susanna Prokkola
puh. 013 330 8279
susanna.prokkola(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (perhe- ja sosiaalipalvelujen toimialue)
Juulia Hirvonen
puh. 013 330 9867
juulia.i.hirvonen(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (ikäihmisten palvelujen toimialue)
Sari Jormanainen
puh. 013 330 4525
sari.jormanainen(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (terveys- ja sairaanhoitopalvelujen toimialue)
Soile Asikainen
Puh. 013 330 4526
soile.asikainen(at)siunsote.fi
Valokuvaaja
Antti Pitkäjärvi
puh. 013 330 4508
antti.pitkajarvi(at)siunsote.fi
Uutiskirjeet
Tilaa uutiskirjeitämme ja tiedotteita:
Tilaa tiedotteita RSS-syötteenä:
Kuulumisia Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelta
Uutiskirjeeseen on koottu tietoa hyvinvointialueen ajankohtaisista asioista.
- Tilaa uutiskirje tästä
- Marraskuun 2024 uutiskirje
- Lokakuun 2024 uutiskirje
- Syyskuun 2024 uutiskirje
- Elokuun 2024 uutiskirje
- Kesäkuun 2024 uutiskirje
- Toukokuun 2024 uutiskirje
- Huhtikuun 2024 uutiskirje
- Maaliskuun 2024 uutiskirje
- Helmikuun 2024 uutiskirje
- Tammikuun 2024 uutiskirje
- Joulukuun 2023 uutiskirje
- Marraskuun 2023 uutiskirje
- Lokakuun 2023 uutiskirje
- Syyskuun 2023 uutiskirje
- Elokuun 2023 uutiskirje
- Kesäkuun 2023 uutiskirje
- Toukokuun 2023 uutiskirje
- Huhtikuun 2023 uutiskirje
- Maaliskuun 2023 uutiskirje
- Helmikuun 2023 uutiskirje
- Tammikuun 2023 uutiskirje
Kohti Pohjois-Karjalan hyvinvointialuetta
Uutiskirje käsittelee Siun soten muuttumista kuntayhtymästä hyvinvointialueeksi.
- Tilaa uutiskirje tästä
- Joulukuun 2022 uutiskirje
- Marraskuun 2022 uutiskirje
- Lokakuun 2022 uutiskirje
- Syyskuun 2022 uutiskirje
- Elokuun 2022 uutiskirje
- Kesäkuun 2022 uutiskirje
- Toukokuun 2022 uutiskirje
- Huhtikuun 2022 uutiskirje
- Maaliskuun 2022 uutiskirje
- Helmikuun 2022 uutiskirje
- Tammikuun 2022 uutiskirje
Omaishoidon uutiskirje
Uutiskirjeessä kerrotaan ajankohtaisia asioita Siun soten omaishoidosta.
Hankekuulumisia kuntouttavasta työtoiminnasta
Uutiskirjeeseen on koottu tietoa Kuntouttavan työtoiminnan maakunnallinen kehittäminen -hankkeen ajankohtaisista asioista.
Perhekeskusten terveiset
Uutiskirjeessä kerrotaan Pohjois-Karjalan perhekeskusten kuulumisia.
Työkykyohjelman uutiskirje
Uutiskirjeessä kerrotaan Siun soten työkykyohjelman 2020–2022 kuulumisia.