”Niin pientä huolta ei ole, etteikö siitä voisi puhua” – Nuoret voivat keskus­tella ammat­ti­laisen kanssa mieltä paina­vista asioista etänä

13–17-vuotiailla nuorilla on mahdol­li­suus keskus­tella ammat­ti­laisen kanssa mielen hyvin­vointia tukevista asioista etäyh­teyden väli­tyk­sellä. Uusi palvelu on tarjolla Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen – Siun soten koulu- ja opis­ke­lu­ter­vey­den­huol­lossa.

Uudessa palve­lussa nuori tai hänen huol­ta­jansa voivat varata Siun soten verk­koa­jan­va­rauksen kautta yhtey­den­ot­toajan asia­kas­koor­di­naat­to­rille. Ajan pääsee varaamaan Siun soten verk­koa­jan­va­rauk­sesta. Palve­luksi valitaan asia­kas­koor­di­naat­to­rille yhtey­den­ot­to­pyyntö ja haetaan vapaat ajat. Aika varataan nuoren nimellä ja puhe­lin­nu­me­rolla sekä täytetään esitie­to­lo­make ohjeis­tuk­sessa olevan linkin kautta.

Asia­kas­koor­di­naat­tori soittaa varattuna aikana nuorelle tai hänen huol­ta­jal­leen ja tekee alustavan tilan­near­vion yhdessä nuoren ja/tai hänen huol­ta­jansa kanssa puhe­li­mitse. Tarvit­taessa varataan jatko­ta­paa­misia, jotka tapah­tuvat video­yh­teyden tai puhelimen väli­tyk­sellä nuoren tai huoltajan toiveen mukai­sesti.

Palvelun avulla mielen hyvin­vointia tukevia käyntejä voidaan tarjota kaikille Pohjois-Karjalan nuorille asuin­paik­ka­kun­nasta riip­pu­matta. Palvelu tarjoaa kiiree­töntä ensi­vai­heen tukea. Palvelu ei vastaa krii­siy­ty­nee­seen, kiireel­listä apua vaativaan tilan­tee­seen.

Tavoit­teena on, että nuori tulee kuulluksi ja löytää ammat­ti­laisen tuella tarvit­se­mansa avun mieltä kuor­mit­ta­vaan asiaan mahdol­li­simman varhain. Niin pientä huolta ei ole, etteikö siitä voisi puhua. Olen­naista on, että nuori itse voi toimia oman elämänsä asian­tun­ti­jana, asia­kas­koor­di­naat­tori Susa Pursiainen kertoo.

Palvelu on pilot­ti­ko­keilu ja osa Hyvin­vointia ja kestäviä sosiaali- ja tervey­den­huollon palveluja Pohjois-Karja­lassa ‑hanketta. Kehit­tä­mis­työllä pyritään löytämään uusia väyliä nuorten mielen hyvin­voinnin tuke­mi­seen.