Siun sotessa on kehitetty viran­omai­syh­teis­työtä lasten kaltoin­koh­telun ennal­taeh­käi­se­mi­seksi

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lu­eella – Siun sotessa on kehitetty tervey­den­huollon, sosi­aa­li­huollon ja poliisin viran­omai­syh­teis­työtä. Kehit­tä­mis­työllä pyritään lasten kaltoin­koh­telun ennal­taeh­käi­se­mi­seen sekä lasten ja perheiden tarvit­seman tuen ja hoidon oikea-aikai­suu­teen ja vaikut­ta­vuu­teen tilan­teissa, joissa epäillään alai­käi­seen kohdis­tu­nutta rikosta.

Eri viran­omai­silla on erilaisia vastuita. Tervey­den­huolto arvioi ja toteuttaa lapsen tarvit­semat tutkimus- ja hoito­toi­men­pi­teet, kun taas sosi­aa­li­pal­velut arvioivat lapsen suojelun tarvetta, toteuttaa palve­lu­tar­peen arvion sekä järjestää tarvit­tavat sosi­aa­li­pal­velut. Poliisi puoles­taan kerää tietoa mahdol­lisen rikoksen selvit­tä­mi­seksi ja varmistaa lapsen ohjau­tu­misen avun piiriin. Lapseen kohdis­tuvaa rikosta epäil­täessä monia­lainen viran­omai­syh­teistyö varmistaa lapsen ja perheen koko­nais­val­taisen tukemisen.

Lapsiin kohdis­tuva kaltoin­koh­telu on merkit­tä­vimpiä lapsuuden ajan haital­lisia koke­muksia. Epäil­täessä lapseen kohdis­tu­nutta väki­valtaa tulee tilan­netta arvioida monia­lai­sesti ja eri toimi­joiden yhteis­työtä hyödyn­täen. Tarvit­semme toimivaa ja monia­laista verkos­to­yh­teis­työtä, jotta voimme saavuttaa lapsen edun mukaisen työs­ken­telyn, projek­ti­asian­tun­tija Leena Lukka­rinen kertoo.  

Kehit­tä­mis­työtä on tehty Barnahus-hank­keessa vuosien 2019–2025 aikana. Hanke päättyy Pohjois-Karja­lassa kuluvan vuoden lopussa. Hankkeen tavoit­teena on ollut kehittää väki­valtaa koke­neille lapsille ja nuorille moniam­ma­til­linen, lapsi­kes­keinen ja viiveetön väki­val­ta­ri­kosten tutkin­ta­pro­sessi sekä varmistaa lapselle ja perheelle riittävä tuki ja hoito prosessin aikana.

Viran­omai­syh­teis­työtä on vahvis­tettu Pohjois-Karjalan LASTA-mallilla, joka sisältää sosi­aa­li­huollon johdolla tehtävän laajan lähtö­ti­lan­ne­kar­toi­tuksen ja tiedon­ke­ruun riko­se­päi­ly­ti­lan­teissa sekä kuukausit­taiset viran­omais­ko­koukset. Kokousten tavoit­teena on kehittää monia­laista viran­omai­syh­teis­työtä käsit­te­le­mällä nimet­tö­mästi tapausten onnis­tu­nutta yhteis­työtä tai havain­noi­malla kehi­tet­täviä kohteita. Malli kattaa sosi­aa­li­huollon, tervey­den­huollon ja poliisin tiiviin yhteis­työn. Työryhmän jäsenet toimivat avain­hen­ki­löinä omissa yksi­köis­sään ja voivat levittää osaa­mis­taan muulle työyk­si­kölle.

Viran­omai­syh­teis­työtä on tehos­tettu niin, että lapsen asian käsit­te­lystä sovitaan viran­omaisten kesken eikä apu viivästy. Moniam­ma­til­lisen tiedon kokoa­mi­sesta ja käsit­te­lystä hyötyy niin lapsi kuin koko perhe. Sosiaali- ja tervey­den­huollon ammat­ti­lai­sina tuemme ja autamme lasta läpi pitkän prosessin. Kun kaikki ammat­ti­laiset ovat tilan­teesta samalla sivulla, on ammat­ti­lai­silla riittävät tiedot hoitaa oma tehtä­vänsä lapsen tukijana mahdol­li­simman hyvin, Lukka­rinen kertoo.

Hankkeen aikana kehi­tet­tyyn malliin sisältyy Lasta-koor­di­naat­torin tehtävä, joka jatkuu myös hankkeen päätyttyä. Koor­di­naat­tori on mukana väki­valtaa kohdan­neen lapsen moniam­ma­til­lisen tuen arvioin­nissa. Lisäksi koor­di­naat­tori toimii eri viran­omaisten yhteys­hen­ki­lönä, tukee ja vahvistaa monia­laista verkos­to­yh­teis­työtä sekä järjestää koulu­tuksia lasten parissa työs­ken­te­le­ville ammat­ti­lai­sille.

Lasta-koor­di­naat­tori toimii koor­di­noi­vana ammat­ti­lai­sena, joka mahdol­listaa tiedon­kulun eri viran­omaisten kesken. Kun perheen ympärillä työs­ken­te­levät ammat­ti­laiset ovat tietoisia käynnissä olevasta rikos­pro­ses­sista, voi lasta ja perhettä tukea koko­nais­val­tai­semmin, Lukka­rinen kertoo.

Lasta-koor­di­naat­tori työs­ken­telee osana lasten ja nuorten mielen­ter­veys­pal­ve­luja. Eri alojen ammat­ti­laiset voivat konsul­toida koor­di­naat­toria tuen ja hoidon tarpeen arvioin­nissa. Lisäksi koor­di­naat­tori voi perheen suos­tu­muk­sella osal­listua asia­kas­työhön.

Jokainen aikuinen voi olla kiin­nos­tunut ja välittävä – Pysäh­dythän sinäkin lapsen kertoman äärelle?

Jokai­sella aikui­sella on tärkeä rooli lasten turval­lisen arjen mahdol­lis­ta­mi­sessa. On aikuisen velvol­li­suus kysyä lapselta, mitä hänelle kuuluu ja olla kiin­nos­tunut lapsen elämästä.

Jos lapsella on esimer­kiksi mustelmia, aikuinen voi osoittaa välit­tä­mi­sensä kysymällä, mitä on sattunut. Harvoin mustel­mien taustalla on kaltoin­koh­telua, mutta kysymällä aikuinen osoittaa lapselle, että hän välittää ja on kiin­nos­tunut sekä kannustaa kertomaan asiois­taan, Lukka­rinen muis­tuttaa.

Nykyisin lapsi tai nuori voi kohdata häirintää myös inter­ne­tissä tai sosi­aa­lisen median alus­toilla. Jotta lapsi voisi toimia turval­li­sesti verkossa, tulee aikuisten asettaa rajat ja olla tietoisia siitä, mitä lapsen älylait­teella tai tieto­ko­neella tapahtuu.

Ole kiin­nos­tunut siitä, mitä lapsi tekee verk­ko­ym­pä­ris­tössä. Keskus­tele lapsen kanssa somen ja inter­netin käytöstä sekä kysy, onko lapsi kokenut kiusaa­mista tai häirintää verkossa. On tärkeää, että vanhempi on tietoinen, mitä lapsi verkossa tekee ja kenen kanssa hän siellä juttelee, Lukka­rinen pohtii.

Lisäksi on tärkeää kuunnella ja kysyä lisää, jos lapsi oma-aloit­tei­sesti kertoo jotakin, mikä saa huolen heräämään aikui­sessa. Lapsi voi myös peilata omia ajatuk­siaan ja koke­muk­siaan esimer­kiksi osana leik­ke­jään.

Aikuisina meillä on velvol­li­suus pysähtyä lapsen kertoman äärelle. Voimme toistaa lapsen kertoman ja kysyä, kertoi­siko hän tästä asiasta lisää tai mitä lapsi kerto­mal­laan tarkoitti. Väärin­kä­si­tykset ovat todella yleisiä, mutta on tärkeää, että lapsi saa äänensä kuuluviin ja asiaa voidaan tarvit­taessa lähteä selvit­tä­mään lisää, Lukka­rinen painottaa.

Avainsanat: