Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen – Siun soten aluevaltuuston 9.12.2025 kokouksen pöytäkirja on julkaistu Siun soten Dynasty-tietopalvelussa: Esityslistat ja pöytäkirjat (dynastyjulkaisu.pohjoiskarjala.net)
Tiivistelmä päätöksistä:
§ 56 Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen
Kokous todettiin laillisesti koollekutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
§ 57 Pöytäkirjan tarkastaminen
Pöytäkirjan tarkastajiksi valittiin Auvo Gustafsson ja Reetta Haverinen.
§ 58 Sidonnaisuusilmoitukset
Merkittiin tiedoksi.
§ 59 Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan perusteet
Hyväksyttiin.
Asiakirja määrittelee periaatteet, joiden mukaan sisäistä valvontaa ja riskienhallintaa toteutetaan hyvinvointialueella. Periaatteet korostavat järjestelmällistä, dokumentoitua ja kokonaisvaltaista sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan lähestymistapaa. Periaatteiden tavoitteena on varmistaa, että hyvinvointialueen ja konsernin toiminta on tuloksellista, tavoitteellista ja lainmukaista. Lisäksi periaatteet tukevat hyvän hallinnon ja johtamisen toteutumista sekä vahvistavat ja selkeyttävät esihenkilötyön ja johtamisen vastuita sisäisessä valvonnassa ja riskienhallinnassa.
§ 60 Osavuosikatsaus 3/2025
Osavuosikatsaus ja sen liitteenä oleva laadunhallinnan ja omavalvonnan raportti Q1-Q3 merkittiin tiedoksi.
Tammi-syyskuun perusteella tehdyn ennusteen mukaan vuoden 2025 tulos on 0,4 miljoonaa euroa ylijäämäinen, ja on 19,6 miljoonaa euroa talousarviota heikompi. Kun alkuperäisen sopeutusohjelman toteutumattomia osia korvaavat lisätoimenpiteet huomioidaan, 30 miljoonan euron sopeuttamisohjelma on toteutumassa täysimääräisesti. Hyvinvointialue ei ole pystynyt järjestämään kaikkia palveluja lakisääteisissä ajoissa.
§ 61 Vuoden 2025 talousarvion muuttaminen
Hyväksyttiin.
Muutetussa talousarviossa on huomioitu valtioneuvoston Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelle myöntämä 2,6 miljoonan euron lisärahoitus, jonka myötä valtionrahoituksen kokonaismäärä on 840,1 miljoonaa euroa. Toimintatuotoista vähennettiin omaisuuden myynnin arvio 7,2 miljoonaa euroa ja kulueriin tehtiin tarkennuksia, mm. ostopalvelujen määräraha-arviota korotettiin. Strateginen vuosikate tavoite laskettiin 21,4 miljoonaa euroon. Muutetun talousarvion ylijäämäennuste on 3 miljoonaa euroa, mikä 17 miljoonaa euroa alkuperäistä talousarviota vähemmän.
§ 62 Valtuustoaloite 11.12.2024 – Omaishoitoon tehtävä satsaus on hyvinvointialueilla resurssiviisautta – Keskustan aluevaltuustoryhmä
Vastaus hyväksyttiin ja aloite todettiin loppuun käsitellyksi.
Valtuustoaloitteessa esitettiin omaishoidon tuen palkkioiden tasojen nostamista. Aluevaltuusto palautti aiemmin annetun vastauksen takaisin valmisteluun ja toivoi kattavampaa selvitystä omaishoidon tuen kustannuksista ja myönteisistä vaikutuksista. Vastauksessa on avattu omaishoidon tuen palkkioluokkia ja omaishoidon palvelukokonaisuutta sekä sen kehittämistä.
§ 63 Vastaus valtuustoaloitteeseen 4.6.2025 – Ikääntyneiden palveluiden oikea-aikaisuuden parantaminen – Karjula Anna ym.
Vastaus hyväksyttiin ja aloite todettiin loppuun käsitellyksi.
Aloitteessa pyydettiin selvittämään kokonaiskustannukset, jotka koituvat ikääntyneiden odottaessa tarpeenmukaisia palveluja terveydenhuollon vuodeosastoilla, verrattuna asumispalvelun tai kotihoidon järjestämisen kustannuksiin. Lisäksi aloitteessa pyydettiin laatimaan toimintasuunnitelma ikääntyneiden palvelujen oikea-aikaisuuden parantamiseksi. Vastauksessa todetaan, että vuodeosastolla odottaminen aiheuttaa vuositasolla noin 1,5 miljoonan euron lisäkustannukset verrattuna tarpeenmukaisen palvelun järjestämiseen. Hyvinvointialueella on laadittu ikääntyneiden asumisen toimenpidesuunnitelma ja käynnissä on Kotoa kotiin ‑projekti, jossa ollaan laatimassa suunnitelma palveluketjun sujuvoittamisesta sekä palvelujen oikea-aikaisuuden parantamiseksi.
§ 64 Valtuustoaloite 4.6.2025 – Sateenkaari-ihmisten huomioiminen Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella – Saarinen Ninni ym.
Vastaus hyväksyttiin ja aloite todettiin loppuun käsitellyksi.
Vastauksessa todetaan, että palvelujen käyttäjinä sateenkaari-ihmiset ovat yksi ryhmä muiden tunnistettavien erityisryhmien ohella. Tasa-arvolaki ja yhdenvertaisuuslaki velvoittavat hyvinvointialuetta eri taustaisten ihmisten huomioimisessa niin työnantajana kuin palvelujen tuottajana. Henkilöstölle on järjestetty koulutusta sateenkaari-ihmisten kohtaamiseen ja vastuualueilla, joilla sateenkaari-ihmisten kohtaaminen on todettu erityisen ajankohtaiseksi, on aiheesta suunnitteilla omaa sisäistä koulutusta.
§ 65 Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen tilivelvollisten nimeäminen
Hyväksyttiin.
§ 66 Eläinlääkintähuollon asiakasmaksut 1.1.2026 alkaen
Hyväksyttiin.
Asiakasmaksuissa on huomioitu 1.1.2026 voimaan tuleva uusi eläinlääkintähuoltolaki, jossa eläinlääkäripalvelut jaetaan aiempaa tarkemmin järjestämisvastuuseen kuuluviin peruspalveluihin sekä niitä täydentäviin palveluihin. Täydentävät palvelut hinnoitellaan vuoden 2026 alusta alkaen markkinaperusteisesti.
§ 67 Asiakasmaksut 2026
Hyväksyttiin aluehallituksen esityksen mukaisesti kahden äänestyksen jälkeen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuihin tulee ensi vuonna pääasiassa asiakasmaksulainsäädäntöön perustuvia indeksikorotuksia. Terveydenhuollon maksuja ja asiakasmaksukattoa korotetaan kansaneläkeindeksin mukaisesti 6,93 %. Asiakkaan maksukykyyn perustuvien maksujen tulorajat ja vähimmäiskäyttövarat nousevat työeläkeindeksin mukaisesti 7,06 %. Niitä asiakasmaksuja, joihin ei ole laissa määrättyjä enimmäishintoja, korotetaan tuotantokustannusten nousun perusteella pääasiassa 3,25 %.
§ 68 Pelastustoimen palvelutasopäätös vuosille 2026–2029
Hyväksyttiin.
Pelastustoimen palvelutasopäätös määrittää, miten hyvinvointialue järjestää pelastustoimen lakisääteiset tehtävät.
§ 69 Ensihoidon palvelutasopäätös vuosille 2026–2029
Hyväksyttiin.
Ensihoidon palvelutasopäätös määrittää, miten hyvinvointialue järjestää ensihoitopalvelun lakisääteiset tehtävät sekä ensihoitopalvelun tuottamat tukitehtävät.
§ 70 Investointisuunnitelma 2027–2030
Hyväksyttiin.
Investointisuunnitelma sisältää tiedot investoinneista ja investointeja vastaavista sopimuksista seuraavaa tilikautta seuraavien neljän tilikauden aikana. Investointisuunnitelman toteuttaminen riippuu hyvinvointialueen lainanottovaltuudesta, josta valtioneuvosto päättää vuosittain aina seuraavalle tilikaudelle. Hyvinvointialue voi ottaa lainaa investointeihin lainanottovaltuuden perusteella. Investointisuunnitelman toteuttaminen vaatisi noin 60 miljoonan euron lainanottovaltuutta vuodelle 2027.
§ 71 Talousarvio 2026 ja taloussuunnitelma 2027–2029
Aluevaltuusto hyväksyi talousarvion ja taloussuunnitelman aluehallituksen esityksen mukaisesti tehden siihen kolme tekniseksi luokiteltavaa korjausta. Valtuusto äänesti osavuosikatsausten yhteyteen esitetystä, käytettyä raportointia tarkemmasta talousraportoinnin sisällöstä. Muutosesitystä ei hyväksytty.
Vuoden 2026 talousarvio on valmisteltu 17 miljoonaa euroa ylijäämäiseksi. Toimintatuotot ovat noin 130 miljoonaa euroa ja toimintakulut 967 miljoonaa euroa. Erotus katetaan valtion rahoituksella, joka on noin 878 miljoonaa. Valtion lisärahoituksen ehtojen mukaisesti vuoden 2026 talousarvio sisältää noin 9 miljoonan euron lisäpanostukset sosiaali‑, terveys- ja pelastuspalvelujen lakisääteisiin tehtäviin. Talousarviossa vuosikate on noin 38 miljoonaa euroa, mikä mahdollistaisi lainanottovaltuuden saamisen vuodelle 2027. Rakenteellisen uudistamisen sekä talouden sopeuttamisohjelman kautta tavoitellaan samalla 20 miljoonan euron säästöjä. Hyvinvointialue tavoittelee kertyneiden alijäämien kattamista vuoden 2028 loppuun mennessä.
§ 72 Joensuun kiinteistöjärjestelyihin liittyvän kaupan toteuttaminen
Hyväksyttiin.
Hyvinvointialue ostaa Joensuun kaupungilta Siilaisen terveysasema- ja ravintokeskuksen, Joensuun paloaseman sekä Pekkalan pelastusaseman. Kauppahinta on yhteensä 44,5 miljoonaa euroa. Kannattavuuslaskelmien perusteella kohteiden ostaminen tuottaa hyvinvointialueelle vuosittain n. 3 milj. euron taloudellisen hyödyn, minkä lisäksi euromääräisiä hyötyjä realisoituu kohteiden omana toimintana tehdystä ylläpidosta.
§ 73 Kokoukseen jätetyt valtuustoaloitteet
Merkittiin tiedoksi seuraavat kokouksessa jätetyt 14 valtuustoaloitetta, ja lähetettiin aluehallitukselle valmisteltaviksi.
* Aloite perhehoidon strategian/ohjelman kehittämisestä ja toimeenpanosta Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella – SDP:n aluevaltuustoryhmä
* Hyvinvointialueelle kokemusasiantuntija koordinaattori – SDP:n aluevaltuustoryhmä
* Valtuustoaloite kiertävän sairaala- ja hoivamuusikon palkkaamisesta Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelle kesäksi 2026 – SDP:n aluevaltuustoryhmä
* Kotisairaalapalveluja tulee tehostaa hyvinvointialueella – SDP:n aluevaltuustoryhmä
* Nikotiinittomuuden tukeminen P‑K soten työyhteisöissä – SDP:n aluevaltuustoryhmä
* Kätilön synnytyspelkovastaanotto asiakkaalle maksuttomaksi – valtuutettu Maija Kuivalainen ym.
* Aloite tuotantotapa-analyysin vahvistamiseksi – Keskustan aluevaltuustoryhmä
* Aloite haittoja vähentävän asumispalvelun järjestämiseksi Pohjois-Karjalassa – Keskustan aluevaltuustoryhmä
* Terveydenhuollosta kotiutumista tukevien palveluiden kehittäminen – Keskustan aluevaltuustoryhmä
* Kuljetuksen järjestäminen tilapäismajoituksesta päiväkeskukselle – Vihreä aluevaltuustoryhmä
* Aloite Pohjois-Karjalan löytöeläinten hoidon laadun varmistamiseksi ja kehittämiseksi – Vihreä aluevaltuustoryhmä.
* Aloite Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen liittymisestä Kaikukortti-verkostoon – Vihreä aluevaltuustoryhmä
* Selkokieliset ja saavutettavat asiakasohjeet – Kristillisdemokraattien aluevaltuustoryhmä
* Ammatinharjoittajat tukemaan omalääkäri- ja omahoitajamallia sekä vähentämään vuokratyövoiman käyttöä – valtuutettu Atte Varis ym.
§ 74 Kokouksen päättäminen
Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 17.31.
