Opis­ke­lu­huollon kuraat­torit tukevat nuoria työelä­mään siir­ty­mi­sessä

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen – Siun soten opis­ke­lu­huollon kuraat­torit tukevat opis­ke­li­joita työelä­mään siir­ty­mi­sessä. Palve­luissa on kokeiltu syksyn aikana uuden­laisia mene­telmiä nuorten tuke­mi­seksi.

Kokeilut ovat olleet osa Mieli­hyvin duunissa ‑hanketta, jossa Siun sote on mukana yhtenä osato­teut­ta­jista. Hanketta hallinnoi Silta ry. Hankkeen tavoit­teena on ollut tukea erityi­sesti työelä­mään siir­ty­vien nuorten mielen hyvin­vointia.

Mielen­ter­veys­pe­rus­teiset sairaus­pois­saolot näkyvät tämän päivän työelä­mässä erityi­sesti alle 35-vuotiaiden keskuu­dessa. Lisäksi amma­til­listen toisen asteen oppi­lai­tosten opis­ke­li­joiden kokema ahdis­tu­nei­suus on lähes kaksin­ker­tais­tunut kymme­nessä vuodessa. Varhaisen tuen tarjoa­minen on tärkeää, sillä mielen­ter­vey­soi­reilun on todettu olevan yhtey­dessä niin opintojen keskeyt­tä­mi­seen kuin työelä­mään kiin­nit­ty­mi­seen.

Kuraat­to­ri­pal­ve­luissa on pilotoitu Viisi askelta tasa­pai­noi­sem­paan työelä­mään ‑kurssia, jossa opis­ke­lijat pääsevät pohtimaan työelä­mään siir­ty­mi­seen liittyviä teemoja. Kurssia on pilotoitu ensi­vai­heessa Pohjois-Karjalan koulu­tus­kun­tayh­tymä Riverian opis­ke­li­joille.

Kurssin suorit­ta­minen on yksi reitti saada tukea ja taitoja työelä­mään siir­ty­mi­seen. Vaikka kurssia ei olisikaan omassa oppi­lai­tok­sessa tarjolla, voi teemoista aina tulla jutte­le­maan oppi­lai­toksen kuraat­torin kanssa, kuraat­tori ja projek­ti­asian­tun­tija Anni Toro­painen muis­tuttaa.

Koulusta työelä­mään siir­ty­minen on merkit­tävä nivel­vaihe nuoren elämässä, johon voi kytkeytyä myös paljon epävar­muutta ja jänni­tystä. Nuorten odotukset ja työelämän vaati­mukset voivat erota toisis­taan, mikä voi hanka­lottaa työelä­mään siir­ty­mistä.

On tärkeää pohtia jo opintojen aikana, miten tällai­sissa tilan­teissa voisi toimia. Kun opis­ke­li­jalla on riit­tä­västi työkaluja repussa työelä­mään siir­ryt­täessä, voi se ennal­taeh­käistä kuor­mi­tusta ja uupumusta, Toro­painen kertoo.  

Viisi askelta tasa­pai­noi­sem­paan työelä­mään on Väes­tö­liiton kehittämä malli, jossa käsi­tel­lään hyvin­voinnin teemoja eri näkö­kul­mista. Valmis­tu­misen kynnyk­sellä oleville nuorille järjes­tetty kurssi käsit­telee työhy­vin­voinnin ja amma­til­lisen hyvin­voinnin teemoja, moti­vaa­tiota, työn merki­tyk­sel­li­syyttä, vahvuuk­sien tunnis­ta­mista ja ajan­hal­linnan kysy­myksiä.

Kurssi pureutuu fyysisen, psyyk­kisen ja sosi­aa­lisen hyvin­voinnin teemoihin. Lisäksi kurssi käsit­telee oman hyvin­voinnin yllä­pi­tä­mistä, kuten kuor­mi­tuksen ja palau­tu­misen välistä suhdetta, amma­til­lista kasvua, vaikut­ta­misen mahdol­li­suuksia ja unelmia, Toro­painen kuvailee.

Nuoret ovat olleet erityisen kiin­nos­tu­neita pohtimaan palaut­teen saantia ja vastaa­not­ta­mista. Tätä olemme harjoi­tel­leet kurssilla asia­kas­ti­lan­teiden näkö­kul­masta. Olemme pohtineet, miten nuoret voisivat toimia haas­ta­vissa asia­kas­ti­lan­teissa ja miten he voisivat omalla toimin­nal­laan vaikuttaa tilanteen kulkuun, Toro­painen jatkaa.

Kurssi on saanut opis­ke­li­joilta hyvän vastaan­oton. Palau­te­ky­se­lyyn vastan­neista opis­ke­li­joista 94 % koki kurssin vastan­neen heidän odotuk­siaan. Lisäksi 90 % opis­ke­li­joista koki, että kurssilla tehdyt harjoi­tukset tukevat heitä työelä­mässä.  Avoimissa palaut­teissa koros­tuivat muun muassa keskus­te­lujen merki­tyk­sel­li­syys, mielen­kiin­toiset aiheet, uusien asioiden oival­ta­minen sekä itsensä tutkis­kelu.

Viisi askelta tasa­pai­noi­sem­paan työelä­mään ‑kursseja on järjes­tetty hanke­ai­kana yhteensä neljä kurssia. Toro­painen ja Riverian opettajat ovat kokeneet kurssin toteut­ta­mi­seen liittyvän yhteis­työn antoisana. Opet­ta­jilta saatu palaute kurssin annista on ollut hyvää ja kurssi tulee jäämään osaksi Riverian kurs­si­va­li­koimaa. Kurssia toteu­te­taan jatkossa osana opis­ke­lu­huollon kuraat­to­rien palveluja. Tavoit­teena on, että kurssi saatai­siin myös osaksi Pohjois-Karjalan alueiden lukioiden toimintaa.

Nuori voi aina tulla keskus­te­le­maan oppi­lai­tok­sensa kuraat­torin kanssa, jos jokin asia työelä­mään siir­ty­mi­sessä tai valmis­tu­mi­sessa mieti­tyttää. Kuraat­to­reita työs­ken­telee jokai­sessa Pohjois-Karjalan alueen koulussa ja oppi­lai­tok­sessa, Toro­painen muis­tuttaa.

Mieli­hyvin duunissa ‑hankkeen rahoittaa sosiaali- ja terveys­mi­nis­teriö EU:n elpymis- ja palau­tu­mis­tu­ki­vä­li­neestä (RRF) osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa, jolla tuetaan halli­tus­oh­jelman tavoit­teiden mukai­sesti ekolo­gi­sesti, sosi­aa­li­sesti ja talou­del­li­sesti kestävää kasvua.

EU-lippu ja teksti Europan unionin rahoittama, NextGeneration

Avainsanat: