Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun sote kysyi kesä-elokuussa palautetta ikääntyneiden palveluista asukkaiden läheisiltä. Kyselyyn osallistui 154 läheistä liki 30 yksiköstä. Vastaajista yli 95 prosenttia koki olevansa tervetullut yksikköön vierailulle ja 90 prosenttia kertoi yhteistyön sujuvat hyvin henkilöstön kanssa.
Henkilökunta sai kiitosta ystävällisyydestään myös liki kaikilta vastaajilta. Tyytyväisyys henkilöstöön näkyi myös palautekyselyn avoimissa vastauksissa.
Läheisiä pyritään kannustamaan osallistumaan asumisyksikössä asuvan ikääntyneen arkeen. 86 prosenttia vastaajista kertoi osallistuvan läheisensä arkeen asumispalveluyksikössä. Valtaosa (95 prosenttia) koki, että yksikkö mahdollistaa arkeen osallistumisen.
Kyselyyn vastaajista 75 prosenttia kertoi saavansa riittävästi tietoa läheisensä palveluja koskevista asioista ja lähes sama määrä vastaajista kertoi voivansa vaikuttaa hoidon ja palvelujen suunniteluun.
Tiedonkulun kehittäminen nousi esille avoimissa vastauksissa. Läheiset toivoivat, että kuulumisista kerrotaan enemmän vierailujen yhteydessä. Eräässä vastauksessa ehdotettiin kouluista tutun reissuvihon käyttöä tiedonkulun parantamiseksi. Pyrimme aktiivisesti kehittämään tiedonkulkua, joten palautteista saadut kehittämisideat ovat oikein tervetulleita, sanoo palvelupäällikkö Sari Tarvainen.
Läheiset toivovat arkeen ulkoilua ja yhteistä tekemistä
Palautekyselyllä selvitettiin myös läheisten kokemuksia siitä, miten hyvin heidän läheistään tuetaan omatoimisuuteen arjessa. Valtaosa vastaajista koki, että pukeutumisessa (87 %), ruokailussa (91 %) ja hygienian hoidossa (83 %) omatoimisuuteen tuetaan.
Omatoimiseen lihaskunnon ylläpitoon, ulkoiluun sekä omien mielenkiinnon toteuttamiseen tukemisessa kokemukset hajautuivat hieman enemmän. Noin 70 prosenttia oli täysin tai osittain samaa mieltä siitä, että myös näissä toimissa omatoimisuutta tuetaan.
Avoimissa vastauksissa läheiset toivoivat arkeen enemmän ulkoilua ja erilaisia tapahtumia, kuten lettukestejä, pelejä ja lauluhetkiä.
Tavoitteenamme on tukea asukkaan näköistä arkea, monin eri keinoin. Ulkoilun mahdollistamiseen kiinnitetään erityistä huomiota. Ikääntyneiden asumispalvelut ovat esimerkiksi mukana Ikäinstituutin Luontovuosi-hankkeessa, jossa tavoitteena on luoda toimintamalli, jolla luonnon terveyshyödyt tuodaan osaksi asiakkaiden ja henkilökunnan arkea ympärivuotisesti. Yhteistyötä tehdään paljon myös eri järjestöjen kanssa, jotta pystymme tarjoamaan monipuolista toimintaa, palveluasiantuntija Tarja Hirvonen kertoo.
Ikääntyneiden asukkaiden läheiset kokivat pääosin asumisympäristön olevan turvallinen, viihtyisä ja siisti. Avoimissa vastauksissa nousi esille kehitystarpeena joissakin yksikössä tilojen viilennys kesän helteillä sekä terassien parempi hyödyntäminen asukkaiden virkistykseen.
Läheisten palautetta palveluista kysytään säännöllisesti
Siun soten ikääntyneiden palveluissa on kysytty palautetta asiakkailta säännöllisesti jo useamman vuoden ajan. Nyt säännölliset palautekyselyt on otettu käyttöön myös asukkaiden läheisille. Läheisiltä saatu palaute on arvokasta palvelujen kehittämisen näkökulmasta.
Asukkailta ja läheisiltä kysytyn palautteen avulla saamme hyvän kokonaiskuvan toiminnastamme. Saadun palautteen perusteella saamme tietoa konkreettisista kehittämistarpeista. Samalla saamme myös tietoa siitä, mikä palveluissamme toimii, palvelujohtaja Jenni Halonen toteaa.
Läheisille suunnatut kyselyt toteutetaan Terveyden ja hyvinvointialueen THL:n laatiman sisällön mukaisesti. Kyselyä testataan tällä hetkellä kaikissa asumispalveluyksiköissä ja toteutusajankohtia pohditaan saatujen kokemusten perusteella. Läheisillä on mahdollista osallistua kyselyyn verkossa tai paperilomakkeella. Kysely on avoinna vuoden loppuun ja jatkosuunnitelmia työstetään parhaillaan. Läheiset saavat linkin kyselyyn tai paperikyselyn asumisyksiköstä.

