Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun soten mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakkaista 96,2 % kokee saavansa apua, kun sitä tarvitsee. Asiakaspalautekyselyn tulosten mukaan 96,0 %:lle asiakkaista jäi tunne, että hänestä välitettiin kokonaisvaltaisesti. Tiedot käyvät ilmi Siun soten mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakaspalautekyselystä, johon vastasi elokuussa 226 henkilöä.
Noin 86 % asiakkaista pääsee hoitoon kuukauden sisällä yhteydenotosta. Perusterveydenhuollon mielenterveys- ja päihdepalvelujen hoitoon pääsyä pyritään saamaan ryhmämuotoisten hoitojen ansiosta nopeammaksi ja digitaalisten palvelujen avulla sujuvammaksi, kertoo ylilääkäri Johanna Suvanto.
Asiakaspalautteen perusteella 92,5 % asiakkaista kokee, että hoitoa koskevat päätökset tehdään yhteistyössä heidän kanssaan. 96,7 % vastanneista koki olonsa turvalliseksi hoidon tai palvelun aikana.
Asiakkaiden kokemus osallistumisesta hoidon suunnittelun ja päätöksentekoon on meille erityisen tärkeä. Olennaista on myös se, että hoitojaksolle asetetaan tavoitteet yhdessä asiakkaan kanssa, kertoo Johanna Suvanto.
Kyselyn tulosten mukaan 95,2 % asiakkaista koki saamansa tiedon hoidosta tai palvelusta ymmärrettäväksi. 91,5 % koki myös saamansa hoidon tai palvelun hyödylliseksi. 79,2 % asiakkaista suosittelisi palvelua muille.
Asiakkaiden hoidoissa käytetään tutkitusti toimivia menetelmiä kuten lyhytterapiaa ja ryhmämuotoista hoitoa.
Ryhmämuotoinen hoito nopeuttaa hoitoon pääsyä. Siihen voi osallistua myös etänä. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä ryhmistä saatuun apuun, erityisesti kokemaansa vertaistukeen jatkaa Johanna Suvanto.
Asiakkaista 94,2 % tietää, miten hänen hoitonsa tai palvelunsa jatkuu. Toisaalta hoitojen ja palvelujen tarkoitus on auttaa asiakkaita toimimaan jatkossa itsenäisesti. Asiakaspalautekyselyn perusteella 71,2 % vastaajista kokee pärjäävänsä käynnin tai saamansa palvelun jälkeen paremmin tai paljon paremmin. 23,9 % kokee pärjäävänsä entiseen tapaan.
Hoidon tavoitteena on toipuminen eli se, että asiakas saa meiltä sellaiset keinot, joilla hän pärjää elämässään ilman jatkuvaa apuamme, tiivistää Johanna Suvanto.
Yhteydenotto kiireettömissä mielenterveys- ja päihdeasioissa arkipäivinä
- Digitaalisten palvelujen siunsote.fi/digi kautta Mielen hyvinvointi –chatissa voi kysyä neuvoa mielen hyvinvointiin, riippuvuuksiin tai päihteisiin liittyvissä huolissa, myös nimettömästi
 - Puhelinnumero 013 330 2145
 - Palvelee ma-pe klo 8–15.30
 
Yhteydenotto kiireellisissä mielenterveyteen liittyvissä asioissa
- Päivystyksen puhelinnumero 013 330 2132
 - Aikuispsykiatrian tehostettu avohoito palvelee koko hyvinvointialueella. Se arvioi virka-ajan ulkopuolella myös kaikenikäisten lasten ja nuorten hoidon tarpeen
 - Tehostetussa avohoidossa hoidetaan vakavia, akuutteja mielenterveydenhäiriöitä, jotka vaativat välitöntä tutkimusta ja hoitoa. Tällaisia voivat olla esimerkiksi psykoottisuus eli todellisuustajun häiriintyminen tai itsetuhoisuus.
 

