Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun sote avasi digitaalisiin palveluihin sosiaali- ja terveyskeskusten sekä sosiaali- ja terveysasemien kiireettömän asiointipalvelun. Asiakas voi lähettää terveysasioistaan kiireettömän viestin haluamansa sote-keskuksen tai ‑aseman hoitajille. Uusi asiointitapa on avattu puhelinpalvelun rinnalle, ja sitä voivat käyttää kaikki hyvinvointialueen asukkaat.
Kiireettömän asiointipalvelun kautta asiakas voi asioida esimerkiksi laboratoriopyyntöön tai ‑vastauksiin, jo todetun sairauden hoitoon tai lääkitykseen liittyvissä asioissa. Viestipalvelun kautta voi lähettää myös esimerkiksi ammattilaisen pyytämiä verenpaine- tai pef-mittaustuloksia. Hoitaja vastaa viestiin kolmen arkipäivän kuluessa kello 8–16 välillä. Asiaa voidaan hoitaa eteenpäin vaihtamalla viestejä kiireettömän asiointipalvelun kautta, puhelimitse tai tarvittaessa lähivastaanotolla.
Digitaalisten palvelujen ansiosta kiireettömien terveysasioiden hoitaminen onnistuu entistä helpommin ajasta ja paikasta riippumatta, kun asiakas välttyy puhelimessa jonottamiselta. Samalla puhelinpalvelu toimii tehokkaammin silloin, kun tarvitaan nopeaa yhteyttä.
Uusi kiireetön asiointipalvelu täydentää Siun soten digitaalisia palveluja. Jos asiakkaalla on uusi vaiva tai sairaus, olemassa oleva vaiva on pahentunut, tai palvelun tarve on saman päivän aikana, asiakkaan tulee ottaa yhteys digitaalisissa palveluissa Sairastuminen ja terveyshuoli ‑chatpalveluun. Hän voi myös soittaa haluamaansa sote-keskukseen tai ‑asemalle. Ajanvarauksen peruminen tai varatun ajan tarkistaminen tehdään digitaalisissa palveluissa Palveluneuvonta-chatpalvelussa.
Digitaalisia palveluja voi käyttää matkapuhelimeen tai tablettiin ladattavalla mobiilisovelluksella tai tietokoneen selaimen kautta ajasta tai paikasta riippumatta. Siun soten digitaalisiin palveluihin ja erilaisiin ohjevideoihin voi tutustua osoitteessa siunsote.fi/digi. Samasta osoitteesta löytyy myös Siun sote ‑mobiilisovelluksen latauslinkki.
Sote-keskusten ja ‑asemien kiireettömässä viestipalvelussa voi asioida toisen henkilön puolesta suomi.fi-valtuuksilla. Valtuutus on ensin annettava toiselle henkilölle suomi.fi-palvelussa. Tämän jälkeen puolesta asioivan on lisättävä digitaalisissa palveluissa omaan profiiliinsa se henkilö, jonka puolesta asioi.
Päivystyksellisissä terveysasioissa asiakkaan tulee soittaa päivystysavun puhelinpalveluun 116117. Henkeä uhkaavissa tilanteissa, joita ovat esimerkiksi kova rintakipu, hengitysvaikeus, tajuttomuus, halvausoireet tai äkillinen kouristelu, tulee aina soittaa hätänumeroon 112.