Siun soten digi­taa­li­siin palve­luihin uusi sote-keskusten ja sote-asemien kiireetön asioin­ti­pal­velu

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sote avasi digi­taa­li­siin palve­luihin sosiaali- ja terveys­kes­kusten sekä sosiaali- ja terveys­a­se­mien kiireet­tömän asioin­ti­pal­velun. Asiakas voi lähettää tervey­s­asiois­taan kiireet­tömän viestin halua­mansa sote-keskuksen tai ‑aseman hoita­jille. Uusi asioin­ti­tapa on avattu puhe­lin­pal­velun rinnalle, ja sitä voivat käyttää kaikki hyvin­voin­tia­lueen asukkaat.

Kiireet­tömän asioin­ti­pal­velun kautta asiakas voi asioida esimer­kiksi labo­ra­to­rio­pyyn­töön tai ‑vastauk­siin, jo todetun sairauden hoitoon tai lääki­tyk­seen liit­ty­vissä asioissa. Vies­ti­pal­velun kautta voi lähettää myös esimer­kiksi ammat­ti­laisen pyytämiä veren­paine- tai pef-mittaus­tu­loksia. Hoitaja vastaa viestiin kolmen arki­päivän kuluessa kello 8–16 välillä. Asiaa voidaan hoitaa eteenpäin vaih­ta­malla viestejä kiireet­tömän asioin­ti­pal­velun kautta, puhe­li­mitse tai tarvit­taessa lähi­vas­taa­no­tolla.

Digi­taa­listen palve­lujen ansiosta kiireet­tö­mien tervey­s­asioiden hoita­minen onnistuu entistä helpommin ajasta ja paikasta riip­pu­matta, kun asiakas välttyy puhe­li­messa jonot­ta­mi­selta. Samalla puhe­lin­pal­velu toimii tehok­kaammin silloin, kun tarvitaan nopeaa yhteyttä.

Uusi kiireetön asioin­ti­pal­velu täydentää Siun soten digi­taa­lisia palveluja. Jos asiak­kaalla on uusi vaiva tai sairaus, olemassa oleva vaiva on pahen­tunut, tai palvelun tarve on saman päivän aikana, asiakkaan tulee ottaa yhteys digi­taa­li­sissa palve­luissa Sairas­tu­minen ja terveys­huoli ‑chat­pal­ve­luun. Hän voi myös soittaa halua­maansa sote-keskuk­seen tai ‑asemalle. Ajan­va­rauksen peruminen tai varatun ajan tarkis­ta­minen tehdään digi­taa­li­sissa palve­luissa Palve­lu­neu­vonta-chat­pal­ve­lussa.

Digi­taa­lisia palveluja voi käyttää matka­pu­he­li­meen tai tablet­tiin ladat­ta­valla mobii­li­so­vel­luk­sella tai tieto­ko­neen selaimen kautta ajasta tai paikasta riip­pu­matta. Siun soten digi­taa­li­siin palve­luihin ja erilai­siin ohje­vi­deoihin voi tutustua osoit­teessa siunsote​.fi/digi. Samasta osoit­teesta löytyy myös Siun sote ‑mobii­li­so­vel­luksen lataus­linkki.
Sote-keskusten ja ‑asemien kiireet­tö­mässä vies­ti­pal­ve­lussa voi asioida toisen henkilön puolesta suomi.fi-valtuuksilla. Valtuutus on ensin annettava toiselle henki­lölle suomi.fi-palvelussa. Tämän jälkeen puolesta asioivan on lisättävä digi­taa­li­sissa palve­luissa omaan profii­liinsa se henkilö, jonka puolesta asioi.

Päivys­tyk­sel­li­sissä tervey­s­asioissa asiakkaan tulee soittaa päivys­ty­savun puhe­lin­pal­ve­luun 116117. Henkeä uhkaa­vissa tilan­teissa, joita ovat esimer­kiksi kova rintakipu, hengi­tys­vai­keus, tajut­to­muus, halvausoi­reet tai äkillinen kouris­telu, tulee aina soittaa hätä­nu­me­roon 112.

Avainsanat: