Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella otettiin käyttöön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjotin Miunhyvinvointi.fi joulukuussa 2024. Palvelutarjotinta on kehitetty käyttäjäystävällisemmäksi ja kattavammaksi yhteistyössä sidosryhmien kanssa vuoden 2025 aikana.
Miunhyvinvointi.fi kokoaa yhteen paikkaan Pohjois-Karjalan alueen kuntien, järjestöjen, seurakunnan ja hyvinvointialueen hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut. Palveluita ovat esimerkiksi elämäntilanteisiin liittyvät tietoa ja tukea tarjoavat palvelut, vertaistukiryhmät, kohtaamispaikat sekä liikuntaan ja kulttuuriin liittyvät mahdollisuudet alueellamme. Tarjottimelta löytyy myös kansallisesti järjestettävää tapahtumaa ja toimintaa, joihin Pohjois-Karjalasta voidaan osallistua etäyhteyksin. Etänä toteutuvia palveluita ovat esimerkiksi omahoito-ohjelmat, etänä toteutuvat vertaistukiryhmät ja keskusteluapu.
Ammattilainen voi käyttää palvelutarjotinta työvälineenä asiakas- ja palveluohjauksessa, kun asiakas voisi hyötyä alueen hyte-palveluista. Alueen asukkaat voivat käyttää palvelutarjotinta myös itsenäisesti. Palvelutarjotin on verkkosivu, jonka käyttöön ei tarvita tunnuksia, kirjautumista tai tunnistautumista.
Miunhyvinvointi.fi ‑sivuston hyötyjä ammattilaiselle
Siun soten asiakas- ja palveluohjausta tekeviltä ammattilaisilta kysyttiin syksyllä 2025 kokemuksia Miunhyvinvointi.fi-sivuston käytöstä. Sote-ammattilaiset ovat etsineet palveluita sivustolta esimerkiksi tilanteissa, joissa asiakas tai potilas on tarvinnut tukea yksinäisyyteen, vanhemmuuden tueksi, omaishoitajan väsymykseen, ikääntymiseen ja elintapoihin liittyen. Sivustolta on etsitty myös harrastuksia ja mielekästä tekemistä vapaa-ajalle.
Miunhyvinvointi.fi ‑sivustoa käyttäneiden sote-ammattilaisten kokemia hyötyjä sivustosta:
Paljon tarjontaa yhdellä sivustolla, kattavasti koko maakunnasta.
Tieto on helppo löytää kootusti ja tiivistetysti.
Helpottaa, kun yhden sivun alta löytyy asiat, ei tarvitse muistaa monia osoitteita.
Miunhyvinvointi.fi ‑sivusto lisäämässä asiakasosallisuutta
Miunhyvinvointi.fi toimii myös yhtenä työkaluna asiakkaiden osallisuuden vahvistamisen lisäämiseksi. Osallisuuden kokemus onkin keskeinen hyvinvointia ja terveyttä tuottava tekijä. Asiakas- ja palveluohjauksessa osallisuus näyttäytyy asiakkaan kuulemisena ja asiakkaan tilanteen kokonaisvaltaisena hahmottamisena sekä vuorovaikutuksena asiakkaan ja sote-ammattilaisen välillä.
Kun asiakkaalle annetaan mahdollisuus vaikuttaa omaan palvelupolkuunsa, asiakas motivoituu ja rohkaistuu ottamaan vastuuta omasta tilanteestaan. Esimerkiksi järjestöjen tuottamia toimintoja voidaan tarjota asiakkaille läpi palvelupolkujen, aina siinä kohtaa, kun järjestöjen palvelut ja toiminnot tukevat asiakkaan tilannetta. Järjestötoiminta onkin merkittävä voimavara ennaltaehkäisevässä työssä.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työtä tehdään yhdessä. Miunhyvinvointi.fi ‑sivusto on yksi työkalu siihen, kuinka voimme hyödyntää toinen toistemme osaamista. Yhdessä tehden kohti pohjoiskarjalaisten parempaa hyvinvointia!
Miunhyvinvointi.fi-sivuston kehittämistä on tehty Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen – Siun soten Hyvinvointia ja Kestäviä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja Pohjois-Karjalassa ‑hankkeessa. Hanke on Euroopan unionin rahoittama ja sitä valvoo sosiaali- ja terveysministeriö.

Yhdessä tehden kohti pohjoiskarjalaisten parempaa hyvinvointia!

Minna Patama, Elina Tuomainen
Kirjoittajat työskentelevät Hyvinvointia ja Kestäviä palveluja Pohjois-Karjalassa ‑hankkeessa (HyKe). Kirjoittajat kehittävät digitaalista palvelutarjotinta eli Miunhyvinvointi.fi-sivustoa tiiviissä yhteistyössä alueen eri hyte-palveluntuottajien kanssa.