Siun sote uudistaa hoito­tar­vik­keiden tilaa­mista digi­taa­li­sissa palve­luissa

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sote uudistaa hoito­tar­vik­keiden tilaa­mista digi­taa­li­sissa palve­luissa siten, että jatkossa asiakas voi tilauksen yhtey­dessä vaihtaa kiireet­tömiä viestejä hoito­tar­vi­ke­ja­kelun ammat­ti­laisten kanssa. Asia­kas­pa­laut­teen perus­teella paran­nettu hoito­tar­vi­ke­ja­kelun palvelu avataan 8. syyskuuta 2025. Hoito­tar­vik­keita tilaa pitkä­ai­kais­sai­rau­tensa takia jatku­vasti yli 10 000 henki­lö­asia­kasta, ja hoito­tar­vik­keita tilataan 20 000–30 000 kertaa vuodessa.

Asiakas voi tehdä hoito­tar­vi­ke­ti­lauksen digi­taa­listen palve­lujen kautta milloin tahansa itselleen sopivana ajan­koh­tana hoito­tar­vik­keiden tilaus­rytmin mukai­sesti. Hoito­tar­vik­keiden tilaa­minen tapahtuu Siun soten digi­taa­listen palve­lujen mobii­li­so­vel­luk­sessa kohdassa Digi­asiointi, josta valitaan Hoito­tar­vi­ke­ti­laus. Jos asiakas käyttää digi­taa­lisia palveluja tieto­ko­neella, valitaan Palvelut, ja siir­ry­tään Hoito­tar­vi­ke­ti­lauk­seen, joka löytyy Terveys­pal­velut – yhtey­den­otto tervey­den­hoi­toon ‑otsikon alta.

Hoito­tar­vi­ke­ti­lauksen tekeminen alkaa aina tilaus­lo­mak­keen täyt­tä­mi­sellä. Kun asiakas on täyttänyt lomakkeen, hän voi tarvit­taessa lähettää esimer­kiksi tilat­tavia tuotteita tai niiden toimit­ta­mista koskevia tarken­tavia kysy­myksiä hoito­tar­vi­ke­ja­kelun ammat­ti­lai­selle. Hoito­tar­vi­ke­ja­kelu käsit­telee tilauksen ja vastaa asiak­kaalle kolmen arki­päivän kuluessa.

Uuden tilaus­tavan ansiosta asiakas välttyy puhe­li­messa jonot­ta­mi­selta ja takai­sin­soiton odot­ta­mi­selta. Uudistus tekee tilauksen tekemisen entistä suju­vam­maksi, mahdol­listaa tilauksen tarken­ta­mista ja vähentää puhe­lin­ti­lausten määrää. Myös ammat­ti­laisten työnkulku tehostuu, kun hoito­tar­vik­kei­siin liit­ty­vien pape­risten ohjeiden tulos­ta­mista ja lähet­tä­mistä poti­laalle postitse tilat­ta­vien tuot­teiden mukana vähen­ne­tään. Kehitämme palvelua siten, että tule­vai­suu­dessa ohjeita lähe­te­tään enemmän liite­tie­dos­toina digi­taa­listen palve­lujen kautta, kertoo hoito­tar­vi­ke­ja­kelun sairaan­hoi­taja Reija Marti­kainen.

Jos asiakas ei voi itse tehdä hoito­tar­vi­ke­ti­lausta, hän voi valtuuttaa toisen henkilön tekemään tilauksen puoles­taan Suomi.fi-valtuuksilla. Tilaa­minen digi­taa­li­sissa palve­luissa edel­lyttää vahvaa tunnis­tau­tu­mista. Mikäli asiakas ei voi käyttää digi­taa­lisia palveluja, hän voi edelleen tehdä hoito­tar­vi­ke­ti­lauksen puhe­li­mitse soit­ta­malla numeroon 013 330 2804. Puhe­lin­pal­velu toimii ajalla 1. kesäkuuta – 30. syyskuuta 2025 supis­te­tusti maanan­taista perjan­taihin kello 8–11. Puhe­lin­pal­velun aukio­loaika loka­kuusta eteenpäin tarkentuu syyskuun aikana.

Digi­taa­li­sissa palve­luissa oleva entinen tilaus­lo­make on käytössä 7. syyskuuta saakka, ja sillä tehdyt tilaukset käsi­tel­lään normaa­liin tapaan.

Hoito­tar­vik­kei­siin ovat oikeu­tet­tuja Siun soten asiakkaat, joilla on todettu lääke­tie­teel­lisin perustein pitkä­ai­kainen sairaus tai vamma, jonka hoito on kestänyt tai arvioi­daan kestävän yli kolme kuukautta. Asiakkaan hoidosta vastaava taho arvioi hoito­tar­vik­keiden tarpeen.

Avainsanat: