Siun sote avaa koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon kaksi uutta digitaalista palvelua
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun sote avaa koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon kiireettömän asiointikanavan ja chat-palvelun. Kiireettömän asiointikanavan kautta voi vaihtaa kiireettömiä viestejä koulun terveydenhoitajan kanssa ilman puhelinsoittoa. Reaaliaikaisessa chat-palvelussa voi keskustella terveyden ja hyvinvoinnin asioista terveydenhoitajien kanssa nimettömästi.
Kiireetön asiointikanava lapsen puolesta asiointiin
Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon kiireettömän asiointikanavan kautta oppilaiden ja opiskelijoiden huoltajat voivat asioida lapsen terveyteen liittyvissä asioissa ajasta ja paikasta riippumatta. Jatkossa kaikki terveysasiat hoidetaan uusien digitaalisten palvelujen avulla, sillä koulujen ylläpitämää Wilma-järjestelmää ei voi käyttää tietosuojasyistä terveysasioiden hoitamiseen. Vanhempi voi lähettää kiireettömän viestin, joka voi koskea esimerkiksi lapsen määräaikaistarkastusta, laajaan terveystarkastukseen liittyvän lomakkeen täyttämistä tai lasta koskevia muita terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä asioita tai palveluja. Viestiin vastataan neljän arkipäivän kuluessa.
Käyttääkseen kiireetöntä asiointikanavaa vanhemman tulee rekisteröityä ja kirjautua Siun soten digitaalisiin palveluihin. Siun soten digitaalisia palveluja voi käyttää paikasta riippumatta matkapuhelimeen tai tablettiin ladattavan mobiilisovelluksen tai tietokoneen selaimen avulla. Vanhemmille suositellaan palvelun käyttöä matkapuhelimeen ladatun mobiilisovelluksen avulla, jotta palvelun toiminnallisuudet kuten tieto lähetettyyn viestiin vastaamisesta toimivat parhaiten. Vanhempien asiointi tapahtuu digitaalisissa palveluissa aina tunnistautuneena mutta asioimalla lapsen puolesta: lapsi täytyy lisätä digitaalisissa palveluissa omaan profiiliin, jotta lapsen asioiden hoitaminen on mahdollista. Siun soten digitaalisiin palveluihin sekä puolesta asiointiin voi tutustua osoitteessa siunsote.fi/digi.
Kiireettömään asiointipalveluun pääsee digiasioinnin palveluista valitsemalla Terveyspalvelut – yhteydenotto terveydenhoitoon –otsikon alta kohdan Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto. Viestin lähettäminen alkaa lyhyellä esitietokyselyllä, jossa valitaan lapsen koulun nimi. Näin viesti ohjautuu suoraan lapsen koulun terveydenhoitajalle.
Reaaliaikaisessa chatissa keskustelua nimettömästi
Chatin kautta oppilaat ja opiskelijat voivat keskustella koulu- ja opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajien kanssa nimettöminä. Chat-palveluun pääsee osoitteen siunsote.fi/digi kautta valitsemalla Asioi nimettömästi. Tämän jälkeen siirrytään digiasioinnin palveluista Terveysasiat – yhteydenotto terveydenhoitoon –otsikon alta kohtaan Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto. Chat-palvelu on avoinna maanantaista perjantaihin kello 14–15.30.
Uskomme, että nuorille tarjottu uusi mahdollisuus kysyä neuvoja ilman omaa nimeä vähentää ja jopa estää huolien kasautumista ja kasvamista. Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon chatin kautta voi kysyä luottamuksella ja tietoturvallisesti terveydenhoitajalta mitä tahansa, mikä mietityttää. Aiheena voi olla esimerkiksi elintavat, mielen hyvinvointi, ahdistus, masennus, kaveri- ja perhesuhteet, päihteet, seksuaalisuus, ehkäisy tai seksitaudit, kertoo ylihoitaja Anita Lindevall.
Parhaimmillaan uusi reaaliaikainen chat-palvelu tukee koulu- ja opiskeluterveydenhuollon piiriin kuuluvien oppilaiden ja opiskelijoiden hyvinvointia ja ennaltaehkäisee ongelmia. Chat-palvelu on tarjolla oppilaille ja opiskelijoille ympäri maakuntaa, asuinpaikasta riippumatta. Halutessaan myös oppilaiden vanhemmat ja huoltajat voivat käyttää chat-palvelua kysyessään koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon liittyviä asioita yleisellä tasolla.
Vaikka moni koulu onkin rajoittanut kännyköiden käyttämistä, chat-palvelua voi käyttää koulupäivän jälkeen. Lähdemme liikkeelle sillä, että chat on auki säännöllisesti, aina samaan aikaan kaikkina arkipäivinä. Seuraamme ja arvioimme palvelun käyttöä, ja jatkamme palvelun kehittämistä kokemusten perusteella, jatka Anita Lindevall.