Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen – Siun soten hammashoidon asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä saamiinsa hammashoidon palveluihin, ja 86 % suosittelisi palvelua muille. Siun soten hammashoitoloissa käyneistä asiakkaista 26 %:lla oli kiireellinen tai päivystyksellinen avuntarve. Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella 88 % vastaajista kertoi saaneensa apua sitä tarvitessaan. Koko Suomen vastaava luku on 86 %. Tiedot käyvät ilmi THL:n kansallisesta hammashoitoloiden asiakaspalautekyselystä, joka toteutettiin marras-joulukuussa 2024. Vastauksia hyvinvointialueilta kertyi 17 500 kappaletta. Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella kyselyyn vastasi 930 hammashoidon asiakasta.
Palvelujen saatavuuden lisäksi kyselyssä selvitettiin kohtaamiseen, osallistumiseen, turvallisuuteen, tiedon ymmärrettävyyteen ja hyödyllisyyteen liittyvä asioita. Lisäksi selvitettiin asiakkaiden kokemuksia kivunhoidosta, pelon tunteesta sekä sitä, saavatko asiakkaat palvelua omalla äidinkielellään. Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen hammashoitoloiden asiakkaista 78 % kertoi, että kipua on hoidettu hyvin. Kyselyn tulosten mukaan 81 % oli täysin tai osittain samaa mieltä siitä, että mahdollinen pelko on otettu palvelussa hyvin huomioon. Peräti 98 % hammashoitoloiden asiakkaista sai palvelua äidinkielellään. Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen tulokset ovat samankaltaisia kuin muualla Suomessa.
Hammashoidon kustannukset aiheuttivat kyselyn vastauksissa eniten hajontaa. Vajaa puolet, 46 %, piti kustannuksia kohtuullisina.
Kyselyn tuloksissa pääasiallisena kehittämiskohteena tunnistettiin hoidon hinnoista ja maksujärjestelyistä kertominen asiakkaille tarpeeksi selkeästi. Suun terveydenhuollon toimenpiteiden hinnat ovat nousseet viime vuosina hyvinvointialueilla – myös meillä. Yksittäisistä hoitokäynneistä ja kokonaishoidosta kertyvät kustannukset kiinnostavat asiakkaita aiempaa enemmän. Henkilöstöä on pyydetty kiinnittämään asiaan huomioita ja kertomaan jatkossa asiakkaille entistä selvemmin annettavan hoidon hinnoista, taustoittaa johtava ylihammaslääkäri Virva Vänttinen.
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue kerää säännöllisesti asiakaspalautetta kaikilta hammashoitoloissa asioivilta asiakkailta. Palautteet kysytään tekstiviestillä asioinnin jälkeen. Vuonna 2024 säännöllisen asiakaspalautteen NPS-suositteluindeksi oli 85. Henkilökunnalta saatu asiakaspalvelu ja työntekijöiden ammattitaito keräsivät runsaasti kiitosta, kehittämistoiveet liittyivät lähinnä hoitoon pääsyn odotusaikaan.
Vastaaminen hammashoitolan omaan kyselyyn kannattaa, koska tuloksia tarkastellaan säännöllisesti ja vastauksia hyödynnetään palvelujen kehittämisessä, jatkaa suun terveydenhuollon ylihoitaja Ari Nokelainen.