Siun soten digi­taa­li­sissa palve­luissa yli 34 000 rekis­te­röi­ty­nyttä käyttäjää

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen – Siun soten digi­taa­liset palve­luihin on tullut ensim­mäisen vuoden aikana yli 34 000 rekis­te­röi­ty­nyttä käyttäjää. Erilai­sissa palve­luissa tammi-huhtikuun 2025 aikana on ollut viikoit­tain noin 1050–1450 ammat­ti­laisen ja asiakkaan välistä keskus­telua.

Asiakkaat ovat ottaneet arkea helpot­tavat palvelut hyvin vastaan. Astei­kolla 1–5 pistettä asiak­kaiden arvio on 4,37 pistettä. Arvioita on tehty eri palve­luista jo yli 9300 kappa­letta.

Teks­ti­muo­toisia palaut­teita on annettu alku­vuoden aikana noin 900, ja suurin osa niistä on help­po­käyt­töi­syyttä, ystä­väl­li­syyttä ja asioinnin nopeutta kehuvia. Kiitosta on tullut myös siitä, että vastaa­massa on oikea ihminen eikä mikään robotti, kertoo digi­asian­tun­tija Marjo-Riikka Huppunen-Vänskä.

Siun sote avasi digi­taa­liset palvelut huhtikuun 2024 alussa. Yksi ensim­mäi­sistä palve­luista oli reaa­liai­kainen Sairas­tu­minen ja terveys­huoli ‑palvelu, joka on osoit­tau­tunut myös kaikkein suosi­tuim­maksi palve­luksi. Sairas­tu­minen ja terveys­huoli ‑chatissa saa apua tervey­den­huollon ammat­ti­lai­selta flunssa‑, allergia‑, vatsa‑, silmä‑, korva‑, kynsi- ja iho-oireiden sekä päänsäryn hoitoon ja reseptin uusintaan. Lisäksi palvelun kautta järjestyy tarvit­taessa sairaan lapsen hoito­va­paa­to­distus ja hoitajan todistus sairaus­pois­saoloa varten. Arki­päi­vinä avoinna olevan chatin kautta käydään keski­määrin noin 100–160 keskus­telua päivässä.

Päivys­tyk­sel­li­sissä tervey­s­asioissa palvelee Päivys­ty­savun chat-palvelu. Se toimii täyden­tä­vänä palve­lu­ka­na­vana päivys­ty­savun puhe­lin­nu­meron 116117 rinnalla viikon­lop­puisin ja arki­py­hinä kello 9–18. Chatin kautta voi esimer­kiksi lähettää valokuvan haavasta.

Kuluneen vuoden aikana digi­taa­li­siin palve­luihin on avattu yhteensä 18 reaa­liai­kaista ja kiiree­töntä asioin­ti­pal­velua. Reaa­liai­kaiset palvelut ovat eri aihe­pii­reihin, esimer­kiksi tuki- ja liikun­tae­lin­vai­voihin, suun tervey­teen, lasten neuvola-asioihin tai mielen hyvin­voin­tiin liittyviä chat-palveluja. Kiireet­tö­missä asioin­ti­pal­ve­luissa asiakas voi pääsään­töi­sesti lähettää viestin tiettyyn sairau­teensa liittyen. Ammat­ti­lainen vastaa asiak­kaalle palve­lusta riippuen muutaman arki­päivän kuluessa. Kiireet­tömät palvelut liittyvät esimer­kiksi diabe­teksen hoitoon, kirur­gi­siin toimen­pi­tei­siin, munuais- tai reuma­sai­rauk­siin.

Digi­taa­li­sissa palve­luissa toimii tällä hetkellä 11 erilaista digi­polkua, joita on aloitettu yli 5000 kertaa. Digi­po­luista 7 on johonkin tiettyyn sairau­teen liittyvä, ammat­ti­laisen asiak­kaalle avaama digipolku. Tällaisia ovat esimer­kiksi leik­kauk­seen tulevan potilaan digipolku sekä tyypin 2 diabe­teksen ja esidia­be­teksen digi­taa­linen hoito- ja valmen­nus­oh­jelma. Leik­kauk­seen tulevan potilaan digi­po­lusta on saanut apua jo 3000 potilasta. Digipolku koskee kaikkia leik­kauk­siin jonot­tavia, paitsi silmä­leik­kauk­seen tai keisa­rin­leik­kauk­seen menossa olevia potilaita.

Digi­taa­li­sissa palve­luissa on 4 kaikille avointa digi­polkua. Näistä 3 liittyy hyvin­voin­tiin: Syö terveel­li­semmin, Lähde liik­keelle ja Nuku paremmin. Tammikuun alussa avattuja hyvin­voinnin digi­pol­kuja on aloit­tanut tähän mennessä noin 600–700 käyttäjää. Lähde liik­keelle ‑digipolku on suosituin. Uusin kaikille avoin digipolku on helmi­kuussa avattu raskauden ehkäisyn digipolku. Sen kautta käyttäjä saa luotet­tavaa ja ajan­ta­saista tietoa raskauden ehkäisyyn tarkoi­te­tuista valmis­teista sekä niiden sovel­tu­vuu­desta eri henki­löille ja erilai­siin elämän­ti­lan­tei­siin.

Siun soten ammat­ti­lainen voi pyytää asiakasta täyt­tä­mään jonkin hoitoon tai palveluun liittyvän lomakkeen tai kyselyn digi­taa­li­sissa palve­luissa. Näitä on avattu kuluneen vuoden aikana 28. Suosituin lomake on hoito­tar­vik­keiden tilaus­lo­make, jonka kautta asiakkaat tilaavat hoito­tar­vik­keita erilai­siin pitkä­ai­kais­sai­rauk­siin tai vamman hoitoon 600–700 kertaa kuukau­dessa.

Monet Siun soten yksiköt ovat korvan­neet etävas­taa­no­toissa Teams-sovel­luksen digi­taa­listen palve­lujen avulla. Esimer­kiksi mielen­ter­veys- ja päih­de­pal­ve­luissa on jo 4 ensim­mäisen kuukauden aikana toteu­tettu reilut 600 etävas­taan­ottoa.

Digi­taa­lisia palveluja on kehitetty osittain Siun soten omalla rahoi­tuk­sella ja osittain Suomen kestävän kasvun ohjel­masta (RRP-hanke), joka on EU-rahoit­teinen Next Gene­ra­tion EU ‑ohjel­ma­ko­ko­nai­suus. RRP-hank­keella on tuettu muun muassa digi­taa­listen palve­lujen teknisen alustan hankintaa ja digi­taa­listen palve­luiden suun­nit­telua sekä perus­tason palve­lujen avaamista.

Uusia palveluja kehi­te­tään ja avataan digi­taa­li­siin palve­luihin koko ajan lisää. Digi­taa­listen palve­lujen kehit­tä­minen on osa orga­ni­saa­tion toiminnan pitkä­jän­teistä ja tule­vai­suu­teen tähtäävää kehit­tä­mistä.

Siun sote on tehnyt digi­loikan. THL:n tekemän Terve Suomi ‑tutki­muksen mukaan Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lu­eella 36,7 % tutki­muk­seen osal­lis­tu­neista oli asioinut vuonna 2024 digi­taa­li­sesti sosiaali- tai tervey­den­huollon ammat­ti­laisen kanssa. Vuonna 2020 indi­kaat­to­ri­luku oli noin puolet pienempi, 18,4 %. Kehi­tys­suunta on hyvin­voin­tia­lu­eel­lamme oikea, kertoo Terveys- ja sairaan­hoi­to­pal­ve­lujen toimia­lue­joh­taja Susanna Wilén.

Kiitos digi­loi­kasta kuuluu pohjois­kar­ja­lai­sille, jotka ovat ottaneet käyttöön erilaisia arkea helpot­tavia digi­taa­lisia palveluja, jatkaa Susanna Wilén.

Euroopan unionin rahoittama NextGenerationEU

Avainsanat: