Mieli­pi­teet palve­luista jakau­tuivat Siun soten asukas­ky­se­lyssä – asuk­kailta kiitosta osaavalle henki­lös­tölle

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sote toteutti vuosit­taisen asukas­ky­selyn marras-joulu­kuussa. Kyselyllä kartoi­tet­tiin asuk­kaiden näke­myksiä Siun soten palve­luista. Kysely toteu­tet­tiin uuden­lai­sella Polis-osal­lis­tu­mi­sa­lus­talla. Kyselyn tarkoi­tuk­sena oli tuoda yhteen joukko ihmisiä yhteisen asian äärelle ja mahdol­listaa valitun aiheen käsittely sekä mieli­pi­teiden jakaminen raken­ta­valla tavalla. Kyselyn tuloksia hyödyn­ne­tään Siun soten palve­lujen kehit­tä­mi­sessä.

Asuk­kaiden mieli­pi­teitä kartoi­tet­tiin alustalla esite­tyillä väit­teillä, joista vastaajat pystyivät olemaan samaa tai eri mieltä sekä ohit­ta­maan väitteen. Väitteet käsit­te­livät laajasti Siun soten palveluja. Kyselyyn osal­listui 745 asukasta, jotka antoivat yhteensä 28 397 ääntä väit­tei­siin. Lisäksi osal­lis­tujat jättivät alustalle omia väitteitä, joista muut osal­lis­tujat pystyivät jättämään oman mieli­pi­teensä.

Kyselyyn vastaa­jien mieli­pi­teet palve­luista jakau­tuivat väit­tä­mien perus­teella kahteen eri mieli­pi­de­ryh­mään. Vastaa­jista noin 260 kuului ryhmään, joka luottaa tulevaan. Tähän ryhmään kuuluvia yhdisti se, että Siun soten palvelut vastaavat heidän tarpei­taan. Heille palvelut ovat saata­vissa itselleen sopivalla tavalla. He kokevat saavansa tarvit­se­mansa neuvonnan ja ohjauksen. He kokevat, että aukio­loajat vastaavat heidän asioin­ti­tar­pei­taan ja he kokevat henki­lö­kunnan olevan ystä­väl­listä ja osaavaa. 

Toisen mieli­pi­de­ryhmän luottamus on puoles­taan koetuk­sella. Tähän ryhmään kuului noin 440 vastaajaa. Ryhmään kuuluvat kokevat mm., että Siun soten takai­sin­soit­to­pal­velu ei toimi. He eivät luota siihen, että he saavat Siun sotesta tarvit­se­mansa ympä­ri­vuo­ro­kau­tisen hoivan tai palvelun. Heidän mieles­tään asiointi ei ole helppoa, palvelut eivät vastaa tarpeita ja he kokevat, että Siun soten palve­luiden saatavuus ei ole hyvä. 

Kyselyssä esitet­tyjen taus­ta­väit­tä­mien perus­teella ikä ei vaikut­tanut siihen, kumpaan mieli­pi­de­ryh­mään osal­lis­tuja kuuluu. Taus­ta­väit­teiden perus­teella on hieman toden­nä­köi­sempää, että luottamus on koetuk­sella henki­löllä, joka asuu haja-asutusa­lu­eella.

Kiitosta ja kehi­tet­tävää 

Kyselyn perus­teella yli kaksi kolmas­osaa vastaa­jista koki, että Siun soten henki­lö­kunta on ystä­väl­listä ja osaavaa. Valtaosa asuk­kaista kertoi myös tietä­vänsä mistä hyvin­vointia ja terveyttä edistävää tietoa voi hakea. Kysely osoitti myös asuk­kaiden kiin­nos­tusta etäpal­ve­luihin, sillä yli kaksi kolmas­osaa osal­lis­tu­jista hyödyn­täisi etäpal­ve­luita, jos se olisi mahdol­lista asian hoita­mi­seksi.

Kehi­tet­tävää reilut kaksi kolmas­osaa osal­lis­tu­jista näki mm. yhtey­den­oton suju­vuu­dessa ja palve­lujen saata­vuu­dessa. Osal­lis­tujat ilmai­sivat vahvasti mieli­pi­teensä myös siitä, että asuin­paikka ei saisi vaikuttaa palve­lujen saata­vuu­teen. Valtaosa osal­lis­tu­jista kaipasi myös parempia vaiku­tus­mah­dol­li­suuksia hyvin­voin­tia­lueen toimin­taan. 

- Vuosit­tain toteu­tet­tava asukas­ky­sely on yksi tapa lisätä asuk­kaiden vaiku­tus­mah­dol­li­suuksia. Saimme kyselyssä palau­tetta myös uudesta tavasta toteuttaa asukas­ky­sely. Saimme palau­tetta käytetyn alustan toimi­vuu­desta ja siitä, että verkossa toteu­tet­tuun kyselyyn olisi haluttu vastata myös paperilla. Myös avoimen palaut­teen antamisen mahdol­li­suutta kaivat­tiin. Näihin asioihin meidän on jatkossa kiin­ni­tet­tävä huomiota kyselyitä tehdessä. Seuraa­vaksi tuloksia käsi­tel­lään Siun soten toimia­lueilla. Tätä kautta asukas­pa­laute menee osaksi käytännön työn kehit­tä­mistä, erityis­asian­tun­tija Sirpa Turunen kertoo.

Osal­lis­tujat pitivät tärkeänä myös sitä, että kyselyn tulok­sista kerrotaan. Vain viidesosa koki, että asukas­pa­laute huomioi­daan palve­lujen kehit­tä­mi­sessä.

- Asukas­pa­laute on erittäin tärkeä osa palve­lujen kehit­tä­mistä. Tämän kyselyn tulokset on käsitelty osal­li­suus­va­lio­kun­nassa, jonka tehtävänä on edistää hyvin­voin­tia­lueen asuk­kaiden ja palve­lujen käyt­tä­jien osal­li­suutta ja vaikut­ta­mista hyvin­voin­tia­lueen toimin­taan. Tulokset on esitelty myös alue­val­tuus­tolle. Siun sotessa tehdään paljon hyvää työtä, sen palau­tekin kertoo. Palaut­teen avulla tietoa muodostuu koko ajan ja samalla meidän tulee ottaa palaute osaksi kehit­tä­mistä, osal­li­suus­va­lio­kunnan puheen­joh­taja Anu Huusko sanoo.