Sosi­aa­li­huollon sähköisen ajan­va­rauksen käyttö laajenee – varat­ta­vaksi avautuu vammais­pal­ve­lujen sekä talous­so­si­aa­li­työn puhe­li­nai­koja

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen – Siun soten sosi­aa­li­huollon sähköisen ajan­va­rauksen käyttö laajenee. Sähköinen ajan­va­raus otetaan käyttöön vammais­pal­ve­luissa sekä työi­käisten talous­so­si­aa­li­työn palve­luissa, joihin asiak­kailla on mahdol­li­suus varata puhe­li­nai­koja 23.10.2024 alkaen.

Vammais­pal­ve­lujen puhe­lin­ajoilla tarjotaan yleistä neuvontaa vammaisten palve­luihin sekä niiden hake­mi­seen liit­ty­viin kysy­myk­siin. Puhe­li­najat ovat kaikkien hyvin­voin­tia­lueen asuk­kaiden varat­ta­vissa. 

Talous­so­si­aa­li­työn sosi­aa­lioh­jaa­jien puhe­lin­ajoilla asiak­kaalla on mahdol­li­suus saada ohjausta talouteen ja sen hallin­taan liit­ty­vissä asioissa. Lisäksi asiakas voi varata puhe­lin­ajan talous­so­si­aa­li­työn sosi­aa­lioh­jaa­jille sosi­aa­lisen luoto­tuksen alustavaa kartoi­tusta varten. 

Sähköinen ajan­va­raus täydentää sosi­aa­li­huollon palve­lujen moni­ka­na­vai­suutta ja tarjoaa hyvin­voin­tia­lueen asuk­kaille uuden väylän sosi­aa­li­huollon palve­luissa asioi­mi­seen. Sähköinen ajan­va­raus helpottaa sosi­aa­li­huollon ammat­ti­hen­ki­löiden tavoit­ta­mista sekä mahdol­listaa ajan­va­rauksen tekemisen ajasta ja paikasta riip­pu­matta. Uusien puhe­li­nai­kojen varaus­mah­dol­li­suuden rinnalla aiemmat yhtey­den­ot­to­ka­navat säilyvät ennallaan.

Miten sosi­aa­li­huollon sähköinen ajan­va­raus toimii?

•    Sosi­aa­li­huollon sähköi­seen ajan­va­rauk­seen pääsee siir­ty­mään Siun soten verk­ko­si­vuilta: Verk­koa­jan­va­raus – siunsote​.fi. 
•    Sähköisen ajan­va­rauksen käyt­tä­minen edel­lyttää asiak­kaalta vahvaa tunnis­tau­tu­mista. Verk­ko­si­vuilla sijait­sevan linkin kautta asiakas ohjautuu ensim­mäi­seksi Suomi.fi-tunnistautumiseen, jonka jälkeen hän siirtyy ajan­va­rauksen etusi­vulle. 
•    Valit­se­malla etusi­vulla ”Ajan­va­raus”, asiakas pääsee sivus­tolla olevia ohjeita noudat­ta­malla tekemään ajan­va­rauksia sekä tarkas­te­le­maan ja muok­kaa­maan aiempia varauk­siaan.
•    Ajan­va­rausta tehdessä voi halu­tes­saan tilata itselleen teks­ti­vies­ti­muis­tu­tuksen tehdystä ajan­va­rauk­sesta.
•    Ajan­va­rausta tehdessä asiakkaan tulee ilmoittaa puhe­lin­nu­mero, josta hänet tavoi­te­taan. Kaikki varat­ta­vissa olevat ajat ovat puhe­li­nai­koja.
 

Sosi­aa­li­huollon sähköisen ajan­va­rauksen käyt­töön­ottoa on edistetty Hyvin­vointia ja Kestäviä palveluja Pohjois-Karja­lassa ‑hankkeen kautta.