Alue­val­tuus­tolle esitetään sosiaali- ja tervey­den­huollon asia­kas­mak­sujen korot­ta­mista

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen alue­hal­litus esittää, että sosiaali- ja tervey­den­huollon asia­kas­maksut perit­täi­siin valtio­neu­voston asetus­mak­sua­se­tuk­sessa säätämien enim­mäis­mää­rien mukai­sesti myös ensi vuonna. Hyvin­voin­tia­lueen alue­val­tuusto päättää vuoden 2025 asia­kas­mak­suista 13.11.2024.

Käytän­nössä tämä tarkoit­taisi koro­tuksia useisiin Siun soten asia­kas­mak­suihin, sillä asetuk­sessa on korotettu useiden maksujen enim­mäis­määriä 1.1.2025 alkaen. Osa palve­luista, kuten neuvo­la­pal­velut, olisi asiak­kaille edelleen maksut­tomia. Valtaosa palve­luista on maksut­tomia alle 18-vuotiaille ja vete­raa­neille.

Valtio­neu­voston asia­kas­mak­sua­se­tuk­sessa perus­ter­vey­den­huol­losta perit­tä­vien asia­kas­mak­sujen enim­mäis­määrät nousevat pääsään­töi­sesti 22,5 % ja erikois­sai­raan­hoi­dossa 45 % vuoden 2025 alusta alkaen. Asetuk­sessa on nostettu myös tila­päisen koti­hoidon, sosi­aa­li­huollon lyhy­tai­kaisen laitos­hoidon sekä laitok­sessa järjes­tet­tävän päivä- ja yöhoidon enim­mäis­määriä 22,5 %. (Valtio­neu­voston asetus sosiaali- ja tervey­den­huollon asia­kas­mak­suista annetun asetuksen muut­ta­mi­sesta 543/2024, finlex​.fi)

Asia­kas­mak­sua­se­tuk­sessa koro­tet­tuja asia­kas­mak­suja vastaava vähennys on jo tehty hyvin­voin­tia­lueiden vuoden 2025 valtion­ra­hoi­tuk­seen. Pohjois-Karja­lassa tämä tarkoittaa noin 5,2 miljoonan euron vähen­nystä valtion­ra­hoi­tuk­seen.

Asia­kas­mak­su­laissa säädetään myös kaikkia sosi­aa­li­huollon maksuja ja tervey­den­huollon tulos­i­don­naisia maksuja koske­vista huojen­nus­pe­rus­teista. Maksuihin on mahdol­lista saada alennusta, jos maksun periminen vaarantaa asiakkaan tai hänen perheensä toimeen­tulon. Sosiaali- ja tervey­den­huollon asia­kas­mak­suilla on kalen­te­ri­vuo­sit­tainen maksu­katto. Laki­sää­teinen maksu­katto on 762 € vuodessa ja se pysyy ennallaan myös ensi vuonna.

Siun soten asia­kas­mak­su­las­kujen ja ‑päätösten liitteenä on aina mukana ohjeet, kuinka maksuun voi hakea oikaisua, lisä­mak­suaikaa tai maksun alen­ta­mista tai pois­ta­mista. Jokai­sessa laskussa ja päätök­sessä on myös puhe­lin­nu­mero, josta saa lisä­tietoa ja ohjeita. Sosi­aa­li­huollon asia­kas­mak­suista valtao­sassa huomioi­daan asiakkaan maksukyky jo palvelua myön­net­täessä.

Siun soten asia­kas­maksut ja niiden maksa­mi­seen liittyvät ohjeet löytyvät sivus­tolta www​.siunsote​.fi/​a​s​i​a​k​a​s​maksut.

Esitys­listat ja pöytä­kirjat julkais­taan Siun soten Dynasty-tieto­pal­ve­lussa: Esitys­listat ja pöytä­kirjat (dynas​ty​jul​kaisu​.pohjois​kar​jala​.net)