Kaikissa Siun soten tervey­den­huollon verk­koa­jan­va­rauk­sissa käyttöön vahva tunnis­tau­tu­minen

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen – Siun soten tervey­den­huollon kaikkien verk­koa­jan­va­rausten yhtey­dessä on tehtävä vahva tunnis­tau­tu­minen 1.8.2024 alkaen. Muutos koskee aiemmin ilman vahvaa tunnis­tau­tu­mista vaati­neita ajan­va­rauksia koulu- ja opis­ke­lu­ter­vey­den­huol­lossa, ehkäi­sy­neu­vo­lassa ja mielen­ter­veys- ja päih­de­pal­ve­luissa. Lisäksi muutos koskee asia­kas­koor­di­naat­to­reille tehtäviä ajan­va­rauksia liittyen nuorten mielen hyvin­voin­tiin sekä Siun sotessa annet­ta­vien kausi­ro­ko­tusten ajan­va­rauksia. Vahva tunnis­tau­tu­minen turvaa asiakkaan sähköistä asiointia, antaa asiak­kaalle mahdol­li­suuden muokata varauk­siaan, ja päivittää ajan­va­rauksen yhtey­dessä puhe­lin­nu­meron ja sähkö­pos­tio­soit­teen poti­las­tie­to­jär­jes­tel­mään. 

Verk­koa­jan­va­rauk­sien tunnis­tau­tu­mi­sessa käytetään julkis­hal­linnon asioin­ti­pal­ve­lujen yhteistä Suomi.fi-tunnistusta, jossa tunnis­tau­tu­misen voi tehdä pank­ki­tun­nuk­silla, varmen­ne­kor­tilla tai mobii­li­var­men­teella. Huoltajat voivat asioida alai­käisten lastensa puolesta. Huoltajan on mahdol­lista nähdä palve­lussa ne alai­käisen varatut ajat, jotka huoltaja tai alai­käinen itse on tunnis­tau­tu­neena varannut, ja joiden näkymistä alai­käinen ei ole kieltänyt huol­ta­jalta. Verk­koa­jan­va­rauksia voi tehdä myös täysi-ikäisen henkilön puolesta Suomi.fi-valtuudella. Lisä­tie­toja puolesta asioin­tiin saa suomi.fi-verkkosivulta.

Ajan­va­raa­mi­seen liit­ty­vissä asioissa asiakas voi kysyä puhe­li­mitse neuvoa siitä palve­lusta, johon on varaa­massa aikaa. Palve­lu­koh­taiset ajan­va­raus­nu­merot löytyvät siunsote.fi-verkkosivuilta.

Jos asiak­kaalla ei ole mahdol­li­suutta vahvaan tunnis­tau­tu­mi­seen, hän voi varata ajan palveluun puhe­li­mitse.