Päivys­tysapu 116 117 palvelee kiireel­li­sissä asioissa – muis­tathan jättää takai­sin­soit­to­pyynnön

Kiireel­liset ja päivys­tyk­sel­liset asiat

Päivys­tysapu numerossa 116117 on kansal­linen ohjaus- ja neuvon­ta­pal­velu, jonka tarkoi­tuk­sena on antaa ohjeita akuu­teissa terveys­pul­missa. Soit­taes­sasi Pohjois-Karjalan alueelta puhelusi ohjautuu Siun soten Päivys­tys­a­puun. Puhe­li­messa lail­lis­tettu tervey­den­huollon ammat­ti­hen­kilö arvioi tilan­teesi, antaa kotihoito-ohjeis­tusta ja tarvit­taessa ohjaa sinut hakeu­tu­maan Yhteis­päi­vys­tyk­seen tai muuhun tervey­den­huollon yksikköön asian kiireel­li­syyden mukaan.

Yhtey­de­notot oikeaan paikkaan

Kesä­kauden alettua 116117-numeroon on tullut paljon kiireet­tömiä asioita, kuten ajan­va­rausta, reseptin uusintaa tai hoito­ta­sa­pai­nossa olevia pitkä­ai­kais­sai­rauksia koskevia puheluita. Tämä vali­tet­ta­vasti kuor­mittaa 116117-linjoja ja viiväs­tyttää kiireel­listen puhe­luiden käsit­telyä. Kiireet­tö­missä asioissa tulisi aina kääntyä oman terveys­a­seman tai muun hoitavan tahon puoleen. Myös näissä on takai­sin­soit­to­pal­velu. 

Kannattaa myös tutustua Siun soten uusiin digi­taa­li­siin palve­luihin, joiden kautta saat nopeasti ja kätevästi yhteyden ammat­ti­lai­seen terveys‑, hyvin­vointi- ja arjen huoliin liit­ty­vissä asioissa virka-aikoina. 

Jätä takai­sin­soit­to­pyyntö

Soitet­taessa päivys­ty­savun numeroon 116117 on tärkeää muistaa takai­sin­soit­to­pyynnön mahdol­li­suus. Useat soit­to­y­ri­tykset samalta soit­ta­jalta ruuh­kaut­tavat turhaan linjoja. Takai­sin­soit­to­pyynnön voi jättää, kun kuuntelee nauhoit­teen rauhassa loppuun ja toimii nauhoit­teen ohjeiden mukaan. Takai­sin­soit­to­pyyn­töihin vastataan tällä hetkellä keski­määrin 20–30 min kuluessa, mutta ruuhka-aikoina takai­sin­soittoa voi joutua odot­ta­maan hieman pidempään.