Sosi­aa­li­huollon sähköinen ajan­va­raus käyttöön Siun sotessa – ensim­mäi­seksi varat­ta­vaksi lapsi­per­heiden koti­pal­velun ja lasten­val­vo­jien puhe­li­najat

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lu­eella – Siun sotessa otetaan käyttöön sosi­aa­li­huollon sähköinen ajan­va­raus. Sähköisen ajan­va­rauksen käyt­töön­otto toteu­te­taan vaiheit­tain, ja ensim­mäi­seksi asiak­kailla on mahdol­li­suus varata puhe­lin­aika lapsi­per­heiden koti­pal­velun palve­lu­vas­taa­valle tai lasten­val­vo­jalle 2.5.2024 alkaen.

Sähköinen ajan­va­raus täydentää sosi­aa­li­huollon palve­luiden moni­ka­na­vai­suutta ja tarjoaa hyvin­voin­tia­lueen asuk­kaille uuden väylän sosi­aa­li­huollon palve­luissa asioi­mi­seen. Sähköinen ajan­va­raus helpottaa sosi­aa­li­huollon ammat­ti­hen­ki­löiden tavoit­ta­mista sekä mahdol­listaa ajan­va­rauksen ajasta ja paikasta riip­pu­matta. Sähköinen ajan­va­raus ei sido asiakkaan ajan­va­rauksen tekemistä toimi­pis­teiden aukio­loai­koihin tai puhe­lin­tun­tien aika­tau­luihin.

Sähköisen ajan­va­rauksen käyt­töön­oton myötä keskisen alueen (Joensuu ja Kontio­lahti) ja läntisen alueen (Heinävesi, Outokumpu, Liperi, Polvi­järvi) asiakkaat voivat varata lapsi­per­heiden koti­pal­velun puhe­li­nai­koja oman alueensa palve­lu­vas­taa­ville. Puhe­lin­ajoilla palve­lu­vas­taa­vilta on mahdol­lista saada ohjausta ja neuvontaa lapsi­per­heiden koti­pal­ve­luun ja sen hake­mi­seen liittyen. Puhe­lin­ajan voi varata myös, mikäli lapsi­per­heiden koti­pal­ve­lusta annetun päätöksen voimas­saolo on päät­ty­mässä tai mikäli haluaa keskus­tella palve­lu­vas­taavan kanssa muutok­sista perheen palve­lun­tar­peessa. 

Perheoi­keu­del­listen palve­luiden puhe­li­najat ovat kaikkien lasten­val­vojan palve­luita tarvit­se­vien hyvin­voin­tia­lueen asuk­kaiden varat­ta­vissa. Lasten­val­vojan puhe­lin­ajan voi varata saadak­seen ohjausta ja neuvontaa esimer­kiksi lapsen huoltoon ja tapaa­mi­soi­keu­teen, lapsen elatuk­seen tai vanhem­muuden selvit­tä­mi­seen liit­ty­vissä asioissa.

 Miten käytän sähköistä ajan­va­rausta?

 

Sosi­aa­li­huollon sähköinen ajan­va­raus on tunnis­tettu sekä kansal­li­seksi että alueel­li­seksi kehi­tys­koh­teeksi. Sähköisen ajan­va­rauksen käyt­töön­ottoa on edistetty Hyvin­vointia ja Kestäviä palveluja Pohjois-Karja­lassa ‑hankkeen kautta. Hanke toteuttaa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa, jonka tavoit­teena on parantaa hoitoon ja palveluun pääsyä, poistaa koro­na­vi­ruksen aiheut­tamaa hoito- ja palve­lu­velkaa ja edistää sosiaali- ja tervey­den­huollon uudis­tusta sekä digi­taa­listen väli­neiden käyt­töön­ottoa.