Siun soten uudet digi­taa­liset palvelut avautuvat tiistaina 9.4.

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sote avaa digi­taa­lisen palve­lua­lustan asiak­kaiden käyttöön tiistaina 9.4. Palve­lua­lusta on osa Siun soten moni­ka­na­vaista palve­lu­verkkoa, ja sen palvelut täyden­tävät hyvin­voin­tia­lueen tarjoamia lähi­pal­ve­luja. Digi­taa­liset palvelut sovel­tuvat hyvin korvaa­maan muuta etäasiointia, kuten puhe­li­mitse tehtyjä yhtey­den­ot­toja tai vanhempia sähköisiä palveluja, kuten Omaolo-palvelua. Uusia digi­taa­lisia palveluja on mahdol­lista hyödyntää paikasta riip­pu­matta, ja ne ovat tarjolla yhden­ver­tai­sesti koko maakunnan asuk­kaille.

Ensim­mäi­senä digi­taa­li­sella palve­lua­lus­talla avautuu mahdol­li­suus reaa­liai­kai­seen chat-asioin­tiin Siun soten ammat­ti­laisten kanssa. Palvelut ovat auki arkisin klo 8.00–15.30. Asiakkaat voivat asioida sairaan­hoi­tajan, fysio­te­ra­peutin ja sosi­aa­lioh­jaajan kanssa. Ammat­ti­lai­silla on mahdol­li­suus konsul­toida tarvit­taessa myös lääkä­reitä. 

Palvelut on alku­vai­heessa suunnattu chat-kanavassa helpoiten hoidet­ta­viin asioihin, joita ovat akuutit hengi­tys­tiein­fek­tiot, tuki- ja liikun­tae­lin­vaivat, vatsa­oi­reet, iho- ja kynsioi­reet, silmä- ja aller­gia­oi­reet, korvan oireet, päänsärky, naisten virt­sa­tie­tu­lehdus, sairaus­pois­sao­lo­tar­peen arvio sekä reseptin uusinta. Lisäksi palve­lussa on mahdol­lista saada yleistä neuvontaa Siun soten palve­luista, esittää kysy­myksiä etuuk­sista ja sosi­aa­li­pal­ve­luista sekä saada ohjausta lomak­keiden, hake­musten tai lausun­tojen kanssa.

Digi­taa­li­siin palve­luihin pääsee Siun soten verk­ko­si­vuilta osoit­teesta www​.siunsote​.fi/digi. Useimpien palve­lujen käyttö vaatii Suomi.fi-tunnistautumisen, joka on mahdol­lista tehdä verk­ko­pank­ki­tun­nuk­silla, varmen­ne­kor­tilla tai mobii­li­var­men­teella. Osaa palve­luista on mahdol­lista käyttää myös ilman tunnis­tau­tu­mista. Oman asioinnin lisäksi palve­lua­lus­talla voi asioida alai­käisen lapsen puolesta ja Suomi.fi-valtuuksia käyt­tä­mällä myös aikuisen puolesta. Kaikkien palve­lua­lus­talla avoimena olevien palve­lujen käyttö on maksu­tonta. Ammat­ti­lainen kertoo asiak­kaalle etukäteen, jos hän ohjaa asiakkaan palveluun, joka on maksul­linen (esimer­kiksi lääkärin lähi­vas­taan­otto). 

Digi­taa­listen palve­lujen testi­jakson koke­mukset posi­tii­visia

Ensim­mäiset palvelut olivat avoinna asuk­kaille testi­käy­tössä 26.3.–5.4. Testi­jakson tavoit­teena oli kerätä koke­muksia palve­lujen käytöstä ja kehittää Siun soten ammat­ti­laisten osaamista palve­lua­lustan käytössä. Alustalle on rekis­te­röi­tynyt testi­jakson aikana käyttäjiä jo lähes kaikista hyvin­voin­tia­lueen kunnista.

– Testi­jakson koke­mukset olivat posi­tii­visia, ja olemme onnis­tu­neesti palvel­leet ensim­mäisiä asiak­kaita palve­lua­lustan kautta. Asiak­kaiden antaman palaut­teen keskiarvo oli testi­jak­solla 4,8/5, eli palvelut koettiin jo nyt todella sujuviksi. Testaa­misen jälkeen olemme valmiit avaamaan palvelut sään­nöl­li­seen käyttöön, ja toivo­tamme kaikki Pohjois-Karjalan asukkaat käyt­tä­mään digi­taa­lista palve­lu­ka­navaa. Digi­taa­liset palvelut sopivat erityisen hyvin korvaa­maan puhe­li­nyh­tey­den­oton pienissä akuu­teissa vaivoissa, Siun soten vastaan­ot­to­pal­ve­lujen palve­lu­joh­taja Mikael Ripatti kertoo.

Palve­lua­lustan käyttö tulee laajen­tu­maan Siun sotessa huomat­ta­vasti, ja useita uusia palveluja tullaan avaamaan jo ennen kesä­lo­ma­kauden alkua. Palve­lua­lustan kautta tulee olemaan jatkossa mahdol­lista asioida niin perus­ter­vey­den­huollon ja erikois­sai­raan­hoidon kuin sosi­aa­li­huollon palve­luissa. Asiak­kaiden käyttöön tullaan loppu­ke­väästä avaamaan myös mobii­li­so­vellus, jonka kautta palve­lujen käyttö on entis­täkin suju­vampaa.