Hyvin­voin­tia­lueiden lasten, nuorten ja perheiden palve­lujen johtajien kannan­otto: Opis­ke­lu­huollon siir­tä­minen kuntiin voisi heikentää palveluja

Hyvin­voin­tia­lueiden lasten, nuorten ja perheiden palve­lujen johtajien yhteinen kannan­otto:

Sote-uudis­tuk­sessa opis­ke­lu­huollon palvelut yhdis­tet­tiin koko­nai­suu­tena muihin hyvin­voin­tia­lueen palve­luihin. Tulokset näyttävät hyvältä. Nyt on väärä hetki palata vanhaan.

Opis­ke­lu­huollon eli koulu­ter­vey­den­hoi­tajan ja koulu­lää­kärin sekä psykologi- ja kuraat­to­ri­pal­ve­lujen siir­tä­minen kuntiin pian sote-uudis­tuksen jälkeen aiheut­taisi merkit­täviä riskejä lasten ja nuorten kouluissa saamalle palve­lulle, arvioivat hyvin­voin­tia­lueiden lasten, nuorten ja perheiden palve­lujen johtajat.

Siirto tekisi tyhjäksi puolen­toista vuoden kehi­tys­työn ja aiheut­taisi opis­ke­lu­huollon henki­lös­tölle kohtuu­tonta kuor­mi­tusta.

Opis­ke­lu­huollon henki­lös­tö­ti­lanne on paran­tunut hyvin­voin­tia­lueiden aloi­tettua toimin­tansa

Hyvin­voin­tia­lueet ovat onnis­tu­neet ensim­mäisen toimin­ta­vuo­tensa aikana houkut­te­le­maan koulu- ja opis­ke­lu­huollon pariin lisää henki­lö­kuntaa. Esimer­kiksi psyko­lo­geja ja kuraat­to­reja on onnis­tuttu rekry­toi­maan huoli­matta siitä, että Suomessa on julki­sella sekto­rilla vallinnut pitkään psyko­lo­gi­pula.

“Tänä päivänä useam­malla nuorella on mahdol­li­suus tavata opis­ke­lu­huollon psykologi tai kuraat­tori kuin kaksi vuotta sitten”, sanoo Titta Pelttari, Pirkan­maan hyvin­voin­tia­lueen lasten, nuorten ja perheiden palve­lujen palve­lu­lin­ja­joh­taja.

Merkit­tä­vimpiä perus­teita opis­ke­lu­huollon siir­ty­mi­selle hyvin­voin­tia­lueille olivat puutteet alueel­li­sessa yhden­ver­tai­suu­dessa. Eri kunnissa pääsy opis­ke­lu­huollon palve­luihin vaihteli huomat­ta­vasti, mihin muun muassa Terveyden ja hyvin­voinnin laitos kiinnitti huomiota.

Palve­lujen siirto veisi opis­ke­lu­huollon etääm­mälle muista sote-palve­luista

Opis­ke­lu­huollon palve­lujen siir­ty­minen kuntiin voisi heikentää opis­ke­lu­huollon kykyä ohjata erityisen tuen tarpeessa olevia lapsia ja nuoria muihin sote-palve­luihin.

“Opis­ke­lu­huollon tehtävänä on varhainen puut­tu­minen ongelmiin. Jos koulussa huomataan koros­tunut tuen tarve, voidaan lapsi tai nuori perhei­neen ohjata suju­vammin muihin palve­luihin hyvin­voin­tia­lueen sisällä. Orga­ni­saa­tio­rajat kasvat­tavat palve­lujen etäi­syyttä toisis­taan”, sanoo Länsi-Uudenmaan hyvin­voin­tia­lueen lasten, nuorten ja perheiden palve­lua­lueen johtaja Mari Ahlström.

Muutos voisi vaikuttaa myös kouluissa tapah­tu­vaan yhteis­työhön.

”Olemme saaneet kouluista sen viestin, että sote-uudis­tuksen myötä eri toimi­joiden roolit yhtei­söl­li­sessä opis­ke­lu­huol­lossa ovat selkey­ty­neet”, sanoo Leena Mämmi-Laukka, Pohjois-Pohjan­maan perhe- ja sosi­aa­li­pal­ve­lujen toimia­lue­joh­taja.

Siir­ty­minen osaksi laajemman hyvin­voin­tia­lueen toimintaa on tukenut erityi­sesti sellaisten kuntien opis­ke­lu­huoltoa, joissa omat resurssit palve­lujen järjes­tä­mi­seen ovat olleet muita vähäi­sempiä.

Esimer­kiksi Pohjois-Pohjan­maan hyvin­voin­tia­lu­eella on 19 kuntaa, joissa asuu alle 1500 alai­käistä lasta ja nuorta, ja joissa kaikissa ei ole toisen asteen oppi­lai­tosta. Näissä kunnissa opis­ke­lu­huol­lossa on ollut erittäin vähän työn­te­ki­jöitä.

Hyvin­voin­tia­lueet ovat kehit­tä­neet opis­ke­lu­huoltoa aktii­vi­sesti

Hyvin­voin­tia­lueilla on toiminnan alun jälkeen käyn­nis­tynyt useita projek­teja, joilla on tiivis­tetty opis­ke­lu­huollon yhteyttä kouluihin ja muihin sote-palve­luihin.

Esimer­kiksi lasten ja nuorten mielen­ter­veyden kasva­nei­siin haas­tei­siin on kehitetty porras­teinen hoito­malli, jossa kouluilla voitai­siin tukea mielen­ter­veyttä ennal­taeh­käi­se­västi yhtei­söl­li­sellä työllä ja hoitaa matalalla kynnyk­sellä lievät mielen­ter­veyden haasteet.

Lisäksi useilla alueilla on otettu käyttöön kunta­rajat ylittäviä opis­ke­lu­huollon palveluja ja yhte­näis­tetty pirs­ta­leista asiakas- ja poti­las­tie­to­jär­jes­tel­mien koko­nai­suutta. Nyt esitetyn muutoksen myötä tehty kehi­tystyö valuisi hukkaan.

Lasten, nuorten ja perheiden palve­lujen johtajat vaativat työrauhaa opis­ke­lu­huollon palve­lujen kehit­tä­mi­seksi.

”Hyvin­voin­tia­lueille on nyt annettava aikaa kehittää opis­ke­lu­huoltoa, jotta lasten ja nuorten hyvin­vointia voidaan tukea parhaalla mahdol­li­sella yhteis­työllä”, sanoo Minna Lönnbäck, Keski-Pohjan­maan hyvin­voin­tia­lueen lasten, nuorten ja perheiden palve­lujen toimia­la­joh­taja.

Kannan­oton ovat alle­kir­joit­ta­neet Hyvin­voin­tia­lueiden lasten, nuorten ja perheiden palve­lujen johtajat:
Krista Ryödi, Varsinais-Suomen hyvin­voin­tialue
Hanna-Leena Markki, Sata­kunnan hyvin­voin­tialue
Marika Paasi­koski-Junninen, Kanta-Hämeen hyvin­voin­tialue
Titta Pelttari, Pirkan­maan hyvin­voin­tialue
Mika Forsberg, Päijät-Hämeen hyvin­voin­tialue
Heli Kainu­lainen, Kymen­laakson hyvin­voin­tialue
Sirkka Pennanen, Etelä-Karjalan hyvin­voin­tialue
Etelä-Savon hyvin­voin­tialue
Kati Kantanen, Pohjois-Savon hyvin­voin­tialue
Tuuli Ollila, Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue
Päivi Kali­lainen, Keski-Suomen hyvin­voin­tialue
Satu Mäki-Fossi, Etelä-Pohjan­maan hyvin­voin­tialue
Pia-Maria Sjöström, Pohjan­maan hyvin­voin­tialue
Minna Lönnbäck, Keski-Pohjan­maan hyvin­voin­tialue
Leena Mämmi-Laukka, Pohjois-Pohjan­maan hyvin­voin­tialue
Jukka Lindberg, hyvin­voin­tia­lue­joh­taja, Kainuun hyvin­voin­tialue
Johanna Korte­niemi, Lapin hyvin­voin­tialue
Ilona Kosken­niemi, Itä-Uudenmaan hyvin­voin­tialue
Sirkku Pekka­rinen-Keto, Keski-Uudenmaan hyvin­voin­tialue
Hanna Mikkonen, Vantaan ja Keravan hyvin­voin­tialue
Mari Ahlström, Länsi-Uudenmaan hyvin­voin­tialue