Uudet digi­taa­liset sote-palvelut otetaan käyttöön 9. huhti­kuuta alkaen

Uudet digi­taa­liset palvelut ovat pohjois­kar­ja­laisten käytet­tä­vissä 9. huhti­kuuta alkaen. Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sote avaa asiak­kail­leen ensim­mäiset palvelut digi­taa­li­sella palve­lua­lus­talla tavoi­te­ai­ka­tau­lus­saan. Palve­lua­lus­talla asiakkaat saavat palvelua sijain­nis­taan riip­pu­matta ilman puhe­lin­soittoa. Digi­taa­liset palvelut eivät korvaa perin­teisiä palve­luita vaan tarjoavat vaih­toeh­toisen tavan asioida Siun sotessa. Jos asiakkaan oireet eivät sovellu etähoi­toon, hänet ohjataan tarpeen mukaiseen lähi­pal­ve­luun.

Siun sote on valmis­tellut digi­taa­lisen palve­lua­lustan käyt­töön­ottoa vuoden 2023 lopusta lähtien. Käyt­töön­ottoa on tehty tiiviissä yhteis­työssä muiden toimi­joiden kanssa, jotka käyttävät Mehi­läisen tytä­ryh­tiön BeeHealthyn tarjoamaa palve­lua­lustaa.

Vaiheit­tain käyttöön otettava digi­taa­linen palve­lua­lusta on keskeinen osa Siun soten palve­lustra­te­gian ja moni­ka­na­vaisen palve­lu­verkon toimeen­panoa. Olemme tehneet hyvää yhteis­työtä erityi­sesti Etelä-Savon hyvin­voin­tia­lueen kanssa ja siksi pystyneet etenemään käyt­töö­no­tossa ripeästi, kertoo hyvin­voin­tia­lue­joh­taja Kirsi Leivonen.

Ensim­mäi­senä julkais­taan palveluja, jotka perus­tuvat reaa­liai­kai­seen chat-asioin­tiin Siun soten sosiaali- ja tervey­den­huollon ammat­ti­laisten kanssa. Digi­taa­liset palvelut ovat aluksi saata­villa verk­ko­se­laimen kautta, mutta myöhemmin käyttö onnistuu myös mobii­li­so­vel­luk­sella. Tule­vai­suu­dessa alustalla on mahdol­lista tarjota esimer­kiksi hoidon tai palve­lu­tar­peen arvioinnin, neuvonnan ja ohjauksen, etävas­taan­ot­tojen, hoidon seurannan sekä omahoidon palveluja. Asiakkaat pääsevät kokei­le­maan ensim­mäi­senä avattavia palveluja eril­li­sellä testi­jak­solla, jonka aika­tau­lusta tiedo­te­taan erikseen.

Palve­lua­lusta on osa hyvin­voin­tia­lueen digi­taa­listen palve­lujen kehit­tä­mistä, ja se mahdol­listaa asioinnin esimer­kiksi sosi­aa­li­pal­ve­lujen, perus­ter­vey­den­huollon ja erikois­sai­raan­hoidon asioissa. Palveluja julkais­taan digi­taa­li­sella palve­lua­lus­talla vaiheit­tain. Ensim­mäiset palvelut ovat asiak­kaiden käytet­tä­vissä 9.4. alkaen, minkä lisäksi palve­lu­va­li­koima laajentuu vielä myöhemmin kevään 2024 aikana. Uudet digi­taa­liset palvelut tullaan raken­ta­maan tiiviiksi osaksi olemassa olevia palveluja ja palve­lu­verkkoa. Puhe­lin­pal­velut ja muut asioin­ti­vaih­toehdot säilyvät edelleen asiak­kaiden käytössä.

Tule­vai­suu­dessa lähes kaikki Siun soten digi­taa­liset palvelut ovat käytet­tä­vissä palve­lua­lustan kautta. Pyrimme tekemään palvelut mahdol­li­simman helposti löydet­tä­viksi ja saavu­tet­ta­viksi kaikille pohjois­kar­ja­lai­sille, jotka pystyvät ja haluavat asioida vaivat­to­masti etäyh­teyk­sien avulla, kertoo ICT-johtaja Samu Kuosmanen.