Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun sote julkaisee uudet palvelut digitaalisella palvelualustalla asiakkaiden käyttöön 9.4. Palvelualustan ensimmäisiä palveluja on kuitenkin mahdollista päästä kokeilemaan jo tätä ennen testijaksolla, joka on käynnistynyt tiistaina 26.3. Testijakson aikana digitaalisia palveluja on mahdollista käyttää arkipäivisin rajoitetuilla aukioloajoilla kello 8–12.
Toivotamme ensimmäisenä kaikki Siun soten terveysasemien asiakkaat tervetulleiksi kokeilemaan uusia palveluja digitaalisella palvelualustalla. Testijakso on meille hyvin tärkeä palvelujen sujuvuuden ja sisällön kehittämiseksi, Siun soten terveys- ja sairaanhoitopalvelujen toimialuejohtaja Susanna Wilén kertoo.
Testijakso on 26.3.–5.4.2024 välisenä aikana pois lukien pääsiäinen. Uusiin digitaalisiin palveluihin pääsee Siun soten verkkosivujen kautta osoitteesta www.siunsote.fi/digi. Palvelujen käyttö vaatii Suomi.fi-tunnistautumisen, joka on mahdollista tehdä verkkopankkitunnuksilla, varmennekortilla tai mobiilivarmenteella.
Testijaksolla asiakkaat voivat asioida sairaanhoitajan, fysioterapeutin ja sosiaaliohjaajan chat-palvelussa. Asiointiaiheita on alkuvaiheessa rajattu parhaiten digitaalisissa palveluissa hoidettaviin asioihin, joita ovat akuutit hengitystieinfektiot, tuki- ja liikuntaelinoireet, vatsaoireet, silmäoireet, iho- ja kynsioireet, allergiaoireet, naisten virtsatietulehdus, sairauspoissaolotarpeen arvio sekä reseptin uusinta. Lisäksi palvelussa on mahdollista saada ohjausta lomakkeiden, hakemusten tai lausuntojen kanssa sekä kysyä etuuksista ja sosiaalipalveluista. Asiakkaat saavat myös yleistä neuvontaa Siun soten palveluihin liittyvissä asioissa.
Oman asioinnin lisäksi palvelualustalla on mahdollista asioida alaikäisen lapsen puolesta ja Suomi.fi-valtuuksia käyttämällä myös täysi-ikäisen puolesta. Siun sotessa on käynnissä avustetun valtuuttamisen pilotti, jossa valtuutuksen voi tehdä myös ilman verkkopankkitunnusta (Asioiden hoitaminen toisen puolesta – siunsote.fi).
Kaikkien digitaalisella palvelualustalla tarjolla olevien palvelujen käyttö on testijakson aikana maksutonta. Ammattilainen kertoo asiakkaalle etukäteen, jos hän ohjaa asiakkaan palveluun, joka on maksullista. Palvelualustalla asiointi on tietoturvan ja tietosuojan näkökulmasta turvallista. Palveluista kerätään testijakson aikana tiiviisti palautetta, ja palveluja kehitetään saatujen asiakaskokemusten perusteella. Uudet palvelut avataan testijaksoa laajemmilla aukioloajoilla 9. huhtikuuta, ja palveluvalikoima laajenee vaiheittain.