Sujuvoita asiointia terveys­pal­ve­luissa kuit­taa­malla ilmoitus tietojen käytöstä OmaKan­nassa etukäteen

Uusi asia­kas­tie­to­laki astuu voimaan tammi­kuussa 2024, ja laki velvoittaa antamaan ilmoi­tuksen tietojen käyttöön tulevista muutok­sista. Tätä kutsutaan Kanta-infor­moin­niksi. Jokainen saa valta­kun­nal­li­sessa OmaKanta-palve­lussa ilmoi­tuksen siitä, kuinka tietoja käytetään sosiaali- ja tervey­den­huol­lossa. Samassa ilmoi­tuk­sessa kerrotaan, kuinka omien tietojen käyttöön voi vaikuttaa. Jos ilmoi­tusta tietojen käytöstä ei ole vielä saanut, se avautuu luet­ta­vaksi ja kuitat­ta­vaksi OmaKan­nassa heti kirjau­tu­misen jälkeen.

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sote suosit­telee asiak­kaita ja potilaita kuit­taa­maan ilmoi­tuksen OmaKan­nassa etukäteen. Tämän jälkeen kukin voi halu­tes­saan antaa tai päivittää aiemmin antamansa luovu­tus­luvan. Etukäteen kuitattu ilmoitus suju­voittaa sekä omaa että toisten asiointia palve­luissa. Jos ilmoi­tusta ei ole kuitannut etukäteen OmaKan­nassa, asia käydään tervey­den­huol­lossa asioinnin yhtey­dessä asiakkaan ja potilaan kanssa läpi 2.1.2024 alkaen. Ilmoitus kannattaa kuitata etukäteen OmaKan­nassa myös siitä syystä, että saapu­minen palve­luihin sujuu jouhe­vasti. Itseil­moit­tau­tu­mi­sau­to­maatit Pohjois-Karjalan keskus­sai­raa­lassa toimivat normaa­listi, kun ilmoi­tuksen on kuitannut etukäteen. Jos ilmoi­tusta ei ole mahdol­lista kuitata OmaKan­nassa ennakkoon, kannattaa ilmoit­tau­tu­mi­seen ennen vastaan­ottoa varata hyvin aikaa.

Asiakas- ja poti­las­tiedot tallen­ne­taan Kanta-palve­luihin asioinnin yhtey­dessä. Tähän asti tietojen luovu­tus­lupa on mahdol­lis­tanut Kantaan tallen­net­tujen tietojen liik­ku­misen asiakkaan hoitoon osal­lis­tu­vien ammat­ti­laisten välillä. Uuden lain voimaan­tulon myötä luovu­tus­lupaa voidaan hyödyntää tervey­den­huol­lossa myös Kannan ulko­puo­li­sissa luovu­tuk­sissa. Tämä tulee Siun sotessa käyttöön myöhemmin, mutta asiak­kailla on jo nyt mahdol­li­suus antaa tai päivittää luovu­tus­lupa OmaKan­nassa valmiiksi. Siun sote viestii uudestaan, kun nykyistä laajempi luovu­tus­lupa otetaan käyttöön.

Ammat­ti­laiset saavat hyödyntää tallen­net­tuja tietoja vain silloin kun se on tarpeel­lista, ja tietojen käyttö edel­lyttää asiakas- ja poti­las­suh­detta. Tietojen katse­lusta jää järjes­tel­mään aina valvonnan vuoksi merkintä. Valtaosa Suomessa on antanut tietojen luovu­tus­luvan. Jos luovu­tus­lupaa ei päivitä, aiemmin annettu lupa säilyy voimassa. Se edelleen mahdol­listaa Kantaan tallen­net­tujen tietojen liik­ku­misen. Luovu­tus­luvan antaminen ja päivit­tä­minen on vapaa­eh­toista.

Näin kuittaat ilmoi­tuksen tietojen käytöstä ja halu­tes­sasi annat tai päivität luovu­tus­luvan

1.    Kirjaudu OmaKanta-palveluun osoit­teessa www​.kanta​.fi. Tunnis­taudu vahvasti.
2.    Joko olet OmaKanta-palve­lussa lukenut ilmoi­tuksen tietojesi käytöstä? Jos et, ilmoitus avautuu sinulle kirjau­tu­misen jälkeen.
3.    Lue ilmoitus ja kuittaa se luetuksi.
4.    Tämän jälkeen voit antaa luvan tietojesi luovu­tuk­seen tai päivittää aiemmin antamasi luvan.
5.    Kirjaudu ulos palve­lusta.

Mikä on OmaKanta?

OmaKanta on asiak­kaille tarkoi­tettu verk­ko­pal­velu, josta voi tällä hetkellä katsoa tervey­den­huollon kirjaamia tietoja muun muassa poti­las­käyn­neistä, tutki­muk­sista ja lääki­tyk­sistä. Verk­ko­pal­ve­luun voi myös itse tallentaa omia hyvin­voin­ti­tie­toja, suos­tu­muksia ja kieltoja.

OmaKanta on valta­kun­nal­linen, Kelan yllä­pi­tämä palvelu, joka on käytössä kaik­kialla Suomessa sekä julkisen että yksi­tyisen tervey­den­huollon palve­luissa. OmaKan­taan kirjau­tu­minen vaatii suoma­laisen henki­lö­tun­nuksen ja tunnis­tau­tu­mis­vä­li­neet. Palveluun voi tunnis­tautua pank­ki­tun­nuk­silla, mobii­li­var­men­teella tai sirul­li­sella verk­ko­asioinnin mahdol­lis­ta­valla henki­lö­kor­tilla.

OmaKan­taan voi tutustua osoit­teessa: OmaKanta – Kansa­laiset – Kanta​.fi.