Sään­nöl­lisen koti­hoidon hoito- ja palve­lu­ketju antaa katta­vasti tietoa ja ohjeita asiak­kaille ja ammat­ti­lai­sille

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sote on laatinut sään­nöl­lisen koti­hoidon hoito- ja palve­lu­ketjun. Hoito- ja palve­lu­ketjun tavoit­teena on tarjota katta­vasti luotet­tavaa tietoa asiak­kaille ja heidän lähei­sil­leen sekä toimia ohjeena Siun soten koti­hoi­dossa toimi­ville ammat­ti­lai­sille.

Ketjulla pyritään myös varmis­ta­maan, että asiakkaat saavat yhden­ver­taiset palvelut Siun sotessa asuin­pai­kasta riip­pu­matta. Hoito- ja palve­lu­ket­jussa on omat osiot asiak­kaalle ja ammat­ti­lai­selle.

- Sään­nöl­lisen koti­hoidon palve­lujen toteut­ta­mi­seen osal­listuu Siun sotessa koti­hoidon yksi­köiden lisäksi ammat­ti­laisia esimer­kiksi arjen tuki­pal­ve­luista, vammais­pal­ve­luista, mielen­ter­veys- ja päih­de­pal­ve­luista sekä terveys- ja sairaan­hoi­to­pal­ve­luista. Asiakkaan kannalta on erittäin tärkeää, että kaikilla ammat­ti­lai­silla on yhteinen näkemys palve­lujen järjes­tä­mi­sestä. Yhteiset peli­säännöt selkiyt­tävät ammat­ti­laisen työtä ja suju­voit­tavat asiakkaan palveluja, kertoo palve­lu­pääl­likkö Minna Penttinen Siun soten koti­hoi­dosta.

Sään­nöl­lisen koti­hoidon hoito- ja palve­lu­ketju toteu­tet­tiin osana Tule­vai­suuden kotona asumista tukevat palvelut iäkkäille ‑hanketta. Ketjun laadin­taan osal­listui työpa­joissa noin 50 ammat­ti­laista ja lisäksi näke­myksiä saatiin kyselyn kautta 140 koti­hoidon työn­te­ki­jältä. Palve­lu­ketjua varten haas­ta­tel­tiin myös asiak­kaita ja heidän lähei­siään.

- Työpa­joissa oli todella innos­tunut tunnelma. Ammat­ti­lai­silla on selkeästi halua tehdä yhteis­työtä ja kehittää omaa työtään. Aiemmin reitit yhteis­työlle ovat olleet hieman epäselvät, mutta nyt hoito- ja palve­lu­ketjun myötä yhteis­työ­ku­viot ovat tulleet selkeiksi ja näkyviksi sekä ammat­ti­lai­sille että asiak­kaille, kertoo hoito- ja palve­lu­ketjun laadin­taan osal­lis­tunut muis­ti­hoi­taja Siru Siimes.

Hoito- ja palve­lu­ket­ju­työssä hyödyn­net­tiin myös Siun soten koke­mus­asian­tun­tijan osaamista.

- Koke­mus­asian­tun­tija tutustui hoito- ja palve­lu­ket­juun asiakkaan näkö­kul­masta. Koke­mus­asian­tun­tija antoi kiitosta muun muassa sisällön selkey­destä ja ymmär­ret­tä­vyy­destä, Siimes kertoo. 

Hoito- ja palve­lu­ketju kulkee asiakkaan mukana alusta loppuun

Sään­nöl­lisen koti­hoidon hoito- ja palve­lu­ketju alkaa siitä, kun ikään­ty­neen kotona asumi­sessa ja arjessa selviy­ty­mi­sessä havaitaan tuen tarvetta. Tunne tuen tarpeesta voi tulla iäkkäältä itseltään, hänen lähei­sel­tään tai sosiaali- ja tervey­den­huollon ammat­ti­lai­selta. Hoito- ja palve­lu­ket­justa löytyvät yhteys­tiedot, mihin olla yhtey­dessä, kun tuen tarve huomataan.

Tuen tarpeen tunnis­ta­misen jälkeen seuraa­vana vaiheena on palve­lu­tar­peen arviointi. Osiossa on kerrottu palve­lu­tar­peen arvioin­nista, palve­lujen myön­tä­misen perus­teita, palve­lujen maksuista ja mahdol­li­sista tuki­pal­ve­luista. 

Mikäli arvioin­nissa todetaan, että sään­nöl­li­selle koti­hoi­dolle näyttää olevan tarvetta, aloi­te­taan palve­lujen suun­nit­telu. Hoito- ja palve­lu­ket­jussa kerrotaan mm. asia­kas­suun­ni­telman teke­mi­sestä yhdessä omatyön­te­kijän kanssa sekä koti­hoidon palve­lujen alussa toteu­tet­ta­vasta kuntout­ta­vasta arvioin­ti­jak­sosta. 

Palvelut toteu­te­taan yksi­löl­listen tarpeiden mukai­sesti

Suun­nit­te­lu­vai­heen jälkeen hoito- ja palve­lu­ket­jussa edetään palve­lujen toteut­ta­mi­seen. Sään­nöl­listä koti­hoitoa toteu­te­taan aina asiakkaan yksi­löl­listen tarpeiden mukai­sesti yhdessä asiakkaan kanssa. Palvelun toteut­ta­mis­ta­paan vaikut­tavat asiakkaan kodin sijainti ja asiakkaan palve­lun­tarve. Palveluja voidaan tuottaa erilaisia tekno­lo­gia­rat­kai­suja hyödyn­täen.  

Sään­nöl­lisen koti­hoidon hoito- ja palve­lu­ketjun viimeinen vaihe on palve­lujen päät­tä­minen. Koti­hoidon palvelut päätetään, jos toimin­ta­kyvyn kohen­tu­misen myötä asiakas ei enää tarvitse koti­hoidon palve­luita. Palvelut päätetään myös silloin, jos palve­lujen tarve kasvaa niin suureksi, että hoitoa ei voida turval­li­sesti toteuttaa asiakkaan kotona. Tässä tapauk­sessa ammat­ti­lainen tekee asiakkaan kanssa hake­muksen asumis­pal­ve­luihin. 

Sään­nöl­lisen koti­hoidon hoito- ja palve­lu­ketjun lopusta löytyy myös lisä­tietoa järjes­tö­toi­min­nasta ja Kelan etuuk­sista, joita koti­hoidon asiakas voi hakea.  

Kaikki Siun soten hoito- ja palve­lu­ketjut löytyvät osoit­teesta palve​lu​ketjut​.siunsote​.fi