Mihin ottaa yhteyttä, jos joulun ja vuoden­vaih­teen loma­kau­della sattuu jotakin?

Mitä tehdä, jos joulu­lo­malla sairastuu tai sattuu tapahtuma? Missä asioissa pitää ottaa yhteyttä terveys­a­se­malle ja milloin puoles­taan tulee soittaa Päivys­ty­savun numeroon 116 117? Lisäksi kiireet­tö­missä asioissa Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen – Siun soten ammat­ti­laiset tavoittaa arki­päi­visin myös digi­taa­li­sista kanavista. Joulun ja uuden­vuoden poik­keus­au­kio­loajat ovat Siun soten netti­si­vuilla: www​.siunsote​.fi/​p​o​i​k​k​e​u​s​a​u​k​i​o​loajat.

Päivys­tyk­sessä hoidetaan lähtö­koh­tai­sesti asiat, jotka eivät voi odottaa seuraa­vaan päivään, ja muut asiat hoidetaan ensi­si­jai­sesti terveys­a­se­milla. Ennen terveys­a­se­malle saapu­mista suosi­tel­laan ottamaan yhteyttä puhe­li­mitse, sillä moni asia hoituu jo puhe­li­messa. Terveys­a­se­malla puhe­li­meen vastaa sairaan­hoi­taja, joka arvioi hoidon tarpeen. Hoitaja antaa tarvit­tavat hoito- ja toimin­taoh­jeet. Siun soten terveys­a­se­mien vastaa­no­tolla on käytössä takai­sin­soit­to­pal­velu. Terveys­a­se­malle pyydetään jättämään vain yksi takai­sin­soit­to­pyyntö.

Hätä­ti­lan­teessa tulee soittaa yleiseen hätä­nu­me­roon 112. Terveys­a­se­mien ollessa suljet­tuina äkil­li­sissä sairaus­ta­pauk­sissa ja tapa­tur­missa soitetaan maksut­to­maan Päivys­tysapu 116 117 ‑palveluun. Siun soten Päivys­ty­sa­vussa sairaan­hoi­taja arvioi tarvetta päivys­tyk­sel­li­seen hoitoon ja ohjeistaa tarvit­taessa saapumaan yhteis­päi­vys­tyk­seen. Jos tilanne ei vaadi välitöntä hoitoa, soittaja ohjataan tarvitun hoidon mukai­sesti oikeaan paikkaan. Päivys­tysapu 116 117 ‑palve­lussa ei voida hoitaa kiireet­tömiä asioita, kuten reseptien uusintaa, labo­ra­to­rio­lä­het­teitä ja ‑vastauksia sekä ajan­va­rauk­seen liittyviä asioita.

Yhteis­päi­vys­tyk­seen tullaan ensi­si­jai­sesti nume­roihin 112 tai 116 117 soiton ja saatujen ohjeis­tusten jälkeen. On tärkeää, että ennen yhteis­päi­vys­tyk­seen hakeu­tu­mista on otettu etukäteen puhe­li­mitse yhteyttä.

Yhteis­päi­vys­tyk­seen kuuluvat esimer­kiksi aivo­hal­vausoi­reet, tajun­nan­tason häiriöt, voimakas rintakipu, rytmi­häi­riöt, hengi­tys­vai­keus, runsaasti vuotava haava, tapaturma, murtuma, voimakas nenä­ve­ren­vuoto tai vatsakipu, sietä­mätön äkillinen kipu, voimakas aller­ginen reaktio tai äkillinen yleis­tilan lasku. Yöaikaan yhteyttä otetaan asioissa, jotka eivät voi odottaa aamuun, 24/7 akuut­ti­kes­kuksen palve­lu­pääl­likkö, ylilää­käri Terhi Savo­lainen ohjeistaa.

Yhteis­päi­vys­tyksen poti­las­ti­lanne vaihtelee päivit­täin ja tunneit­tain, mikä voi aiheuttaa ajoit­taista palvelun ruuh­kau­tu­mista. Yhteis­päi­vys­tyk­sessä potilaat hoidetaan aina kiireel­li­syys­jär­jes­tyk­sessä, ei saapu­mis­jär­jes­tyk­sessä. Sairaan­hoi­taja arvioi päivys­tyk­seen tulevien poti­laiden kiireel­li­syyden ja hoidon tarpeen.

Siun sotessa voi asioida myös digi­taa­li­sesti

Siun sotessa voi asioida myös paikasta riip­pu­matta digi­taa­li­sesti. Digi­taa­lisen sote-keskuksen ammat­ti­laiset tavoittaa Omaolo-palve­lussa Muu yhtey­den­otto ‑lomakkeen kautta. Lisäksi asiakas voi täyttää sopivan oirear­vion ja toimia saamiensa ohjeiden mukaan: www​.omaolo​.fi. Asiakas voi varata verk­koa­jan­va­rauk­sesta ajan sairaus­lo­ma­to­dis­tuk­siin ja ihon oireeseen liit­ty­vissä asioissa, ja digi­taa­lisen sote-keskuksen sairaan­hoi­tajat ottavat yhteyttä sovittuna aikana. Digi­taa­linen asiointi hoituu Siun sotessa arkisin kello 8–16 pois lukien pyhä­päivät. Poik­keuk­sena Omaolon virt­sa­tie­tu­leh­duksen oirear­viot, joita käsi­tel­lään Siun sotessa myös iltaisin ja viikon­lop­puisin. Sähköi­seen ajan­va­rauk­seen pääsee osoit­teesta https://​verk​koa​jan​va​rauspth​.siunsote​.fi/.

Kannattaa muistaa, että useim­missa tilan­teissa reseptin uusi­mis­pyynnön voi jättää myös sähköi­sesti Omakanta-palvelun kautta osoit­teessa www​.kanta​.fi.